ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγορά αυτοκινήτου: Πώς γίνεται το «δεύτερο χέρι» να πωλείται ακριβότερα από καινούργιο

toyota 1 768x525 1

Η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου θεωρούνταν ανέκαθεν «ευκαιρία» και έτσι χαρακτηριζόταν. Ο κανόνας αυτός δεν ισχύει πλέον. Για λόγους συγκυριακούς μεν αλλά πολύ σημαντικούς για την αγορά, ένα ΙΧ μεταχειρισμένο με λίγα χιλιόμετρα μπορεί να κοστίζει όσο ένα καινούργιο και ακόμα περισσότερο!

Πρόκειται για την περίπτωση δύο μοντέλων, του Dacia Sandero και του Toyota Yaris, στα οποία παρατηρείται αυτό το παράδοξο: στη γαλλική αγορά πωλούνται «δεύτερο χέρι» έως και 1.000 ευρώ ακριβότερα από τα καινούργια.

Είναι αλήθεια ότι σε όλες τις αγορές αυτοκινήτου οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων την περίοδο της υγειονομικής κρίσης εκτοξεύθηκαν, καθώς πολλά νοικοκυριά έσπευσαν να αποκτήσουν δεύτερο ή και τρίτο αυτοκίνητο για να αποφεύγουν τα μέλη της οικογένειας να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς τα οποία, κακά τα ψέματα, μεταβλήθηκαν σε μέσα μαζικής μετάδοσης του κορωνοϊού.

Σε παγκόσμια κλίμακα, το διάστημα μεταξύ Ιουνίου 2019 και Ιουνίου 2020 (όταν ο κόσμος αντιμετώπιζε το πρώτο κύμα της πανδημίας δηλαδή) ήδη οι πωλήσεις αυτοκινήτων «ευκαιρίας με λίγα χιλιόμετρα» είχαν αυξηθεί κατά 12,9% συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο δωδεκάμηνο, σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας Autoscout24.

Εμπλοκή στο διεθνές εμπόριο

Οι αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων που έφερε η πανδημία οφείλονται όμως ενίοτε και σε παρενέργειες που είχε αυτή σε άλλους τομείς, όπως είναι το διεθνές εμπόριο.

Τα πολλαπλά λοκντάουν και οι υγειονομικοί αποκλεισμοί σε συνδυασμό μάλιστα και με άλλα σημαντικά γεγονότα, πολιτικά όπως ο εμπορικός πόλεμος της Κίνας με τη Δύση ή και γεγονότα τυχαία, όπως το επί εβδομάδες μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ ή το κλείσιμο του μεγάλου κινεζικού λιμανιού Γιαντιάν, προκάλεσαν μείζονες αναταράξεις στον εφοδιασμό των αγορών με πρώτες ύλες (οι τιμές τους έχουν ως γνωστόν εκτοξευθεί) και με διάφορα εξαρτήματα και ανταλλακτικά που χρησιμοποιούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν αφενός να φρενάρει η παραγωγή σε πολλές βιομηχανικές μονάδες κατασκευαστών στην Ευρώπη λόγω έλλειψης εξαρτημάτων και αφετέρου να μειωθεί ο ρυθμός εισαγωγής καινούργιων αυτοκινήτων από τις χώρες της Ασίας αλλά και από τις ΗΠΑ. Είναι προφανές ότι η αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου βρέθηκε εκ των πραγμάτων ευνοημένη.

Sandero «ευκαιρία» με 9.500 ευρώ

Ένα από τα παράδοξα της συγκυρίας στη Γαλλία ήταν η τιμή του μεταχειρισμένου Dacia Sandero να εκτιναχθεί στα ύψη. Πρόκειται για ένα μοντέλο χαμηλού κόστους της ρουμανικής φίρμας Dacia που ανήκει πλέον στον όμιλο Renault, το οποίο ως καινουργές έκανε ρεκόρ πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο του 2021 στη γαλλική αγορά – πουλήθηκαν 33.951 μονάδες.

Πρόκειται εξάλλου για το φθηνότερο αυτοκίνητο παραγωγής στη Γαλλία, καθώς στην έκδοση «Access» κοστίζει  8.890 ευρώ, ενώ με τις εκπτώσεις των εμπόρων μπορεί να το βρει κανείς στα 8.600 ευρώ.

Η ζήτηση, όμως, ξεπέρασε την προσφορά. Οι παραγγελίες για καινούργια Sandero θα εκτελούνται πλέον το 2022. Ευλόγως στο παιχνίδι μπήκαν και τα ελαφρώς μεταχειρισμένα μοντέλα, που είναι βεβαίως άμεσα παραδοτέα.

Έτσι, όπως διαπίστωσε σε ρεπορτάζ της η «Le Figaro», το μήνα που διανύουμε η μέση τιμή πώλησης ενός Dacia Sandero με λίγα χιλιόμετρα διαμορφώθηκε στα 9.000 ευρώ. Τόσο μεγάλος είναι ο ανταγωνισμός των Γάλλων για να αποκτήσουν ένα «Sandero Access δεύτερο χέρι», που φθάνουν να δίνουν μέχρι και 9.500 ευρώ.

Ανάλογα μεγάλη ζήτηση (και τιμές των μεταχειρισμένων υψηλότερες έως και 1.000 ευρώ υψηλότερες από τα καινούργια) παρατηρείται στη γαλλική αγορά και για το μοντέλο Dacia Sandero Stepway στην έκδοση «Crossover».

Σύμφωνα με τον όμιλο Argus, που ειδικεύεται στην αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου στη Γαλλία, στα ύψη έχει εκτιναχθεί και η ζήτηση για Toyota Yaris. Και στην περίπτωση του μικρού ιαπωνικού μοντέλου, που έχει «χαμηλή κατανάλωση και κατασκευάζεται στη Γαλλία», όπως αναφέρει σε έρευνά της η Argus, παρατηρείται το φαινόμενο μοντέλα ελαφρώς μεταχειρισμένα να πωλούνται σε τιμές που πλησιάζουν ή και ξεπερνούν από αυτές των καινούργιων αυτοκινήτων.

Απλούστερη τεχνολογία

Όπως σημειώνει η γαλλική εφημερίδα, η μεγάλη ζήτηση ειδικά για Sandero και Yaris έχει και άλλη μία εξήγηση: τα μοντέλα αυτά είναι αρκετά «σπαρτιάτικα». Δεν είναι τόσο «ψηφιοποιημένα» δηλαδή, καθώς δεν διαθέτουν εξεζητημένα ηλεκτρονικά συστήματα.

Αρκετές λειτουργίες του αυτοκινήτου διεκπεραιώνονται με τον παλιό, μηχανικό τρόπο και ως εκ τούτου οι βλάβες είναι ευκολότερα επισκευάσιμες. Δεν περιμένει, για παράδειγμα, ο ιδιοκτήτης να έρθει «το τσιπάκι από την Κίνα», που μπορεί να μείνει για εβδομάδες ή και μήνες εγκλωβισμένο στο εμπορευματοκιβώτιο. Ή, ακόμα χειρότερα, μπορεί οι Κινέζοι κατασκευαστές του να βρίσκονται στο στάδιο… αναζήτησης πρώτων υλών για να το φτιάξουν.

Έτσι δημιουργούνται τα παράδοξα που περιγράφει στο ρεπορτάζ της η «Le Figaro». Τα οποία όμως δεν αναμένεται να διαρκέσουν επί μακρόν. Αυτοί τουλάχιστον είναι οι ευσεβείς πόθοι των κατασκευαστών, που διαβεβαιώνουν τον όμιλο Argus ότι «η κατάσταση προβλέπεται σε κάθε περίπτωση να ομαλοποιηθεί έως τα τέλη του 2021».

Ο γενικός διευθυντής της Argus Ολιβιέ Φλαβιέ, πάντως, σημειώνει ότι την περίοδο Ιουνίου 2020-Ιουνίου 2021 στη Γαλλία οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 20% συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο δωδεκάμηνο και έφθασαν τα 6,3 εκατομμύρια.

You may also like

Comments are closed.