ΥΓΕΙΑ

4 απλοί τρόποι διατροφής για μακροζωία, σύμφωνα με διατροφολόγο του Χάρβαρντ

diatrofi 1

Στην αρχή κάθε νέου έτους συνήθως ξεκινάμε και μία νέα δίαιτα. Αλλά δεν χρειάζεται να δυσκολευτείτε και πολύ. Υπάρχουν μερικές μικρές αλλαγές που μπορείτε να κάνετε στις διατροφικές σας συνήθειες για να αυξήσετε τη μακροζωία σας.

«Η μακροζωία, φυσικά, επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες», λέει ο καθηγητής Διατροφής και Επιδημιολογίας στην Σχολή Δημόσιας Υγείας Chan του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, Frank B. Hu. Και συνεχίζει: «Αλλά η διατροφή είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που μπορεί να επηρεάσει τον κίνδυνο (σ.σ. εμφάνισης) χρόνιων ασθενειών, την θνησιμότητα και την μακροζωία».

  • Καταναλώστε περισσότερα ολόκληρα τρόφιμα
  • Μειώστε την κατανάλωση επεξεργασμένων και υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων
  • Να είστε ευέλικτοι με τη διατροφή σας
  • Χρησιμοποιήστε την ώρα του γεύματος για κοινωνικές συναναστροφές

Καταναλώστε περισσότερα ολόκληρα τρόφιμα

«Λοιπόν, πρώτα απ ‘όλα, εστιάστε σε ολόκληρα και ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα, ειδικά φυτικά τρόφιμα», λέει ο Hu. Επιδιώξτε να ενσωματώνετε στην διατροφή σας περισσότερα ολόκληρα τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς και όσπρια σε κάθε γεύμα, προσθέτει ο ειδικός του Χάρβαρντ.

Παράλληλα συνιστά ανεπιφύλακτα μια δίαιτα παρόμοια με τη μεσογειακή διατροφή, υγιεινές διατροφές με βάση τα φυτά ή τη δίαιτα της Οκινάουα, που είναι όλα πλούσια σε ολόκληρα τρόφιμα. «Αυτά τα διατροφικά πρότυπα έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών όπως ο διαβήτης, οι καρδιαγγειακές παθήσεις, ορισμένοι καρκίνοι και επίσης ο κίνδυνος άνοιας», λέει ο Frank B. Hu.

«Και επειδή αυτές είναι οι βασικές αιτίες θανάτου γι’ αυτό, αυτά τα υγιεινά διατροφικά πρότυπα έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου και οδηγούν σε μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής», σημειώνει ο Frank B. Hu.

Μειώστε την κατανάλωση επεξεργασμένων και υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων

Μόλις προσθέσετε περισσότερα ολόκληρα τρόφιμα στη διατροφή σας, ο Frank B. Hu προτείνει να περιορίσετε τα επεξεργασμένα και υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα.

Μελέτη που εξέτασε τα αποτελέσματα για την υγεία περισσότερων από 11.000 ενηλίκων σε διάστημα 19 ετών διαπίστωσε ότι όσοι κατανάλωναν υπερβολικά επεξεργασμένα τρόφιμα σε αυτό το χρονικό διάστημα είχαν 31% υψηλότερο κίνδυνο θνησιμότητας από οποιαδήποτε αιτία σε σχέση με τα άτομα που έτρωγαν λιγότερο υπερ-επεξεργασμένες τροφές.

«Έτσι, νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να ελαχιστοποιηθεί η κατανάλωση αυτών των τροφίμων», προσθέτει ο Hu.

Να είστε ευέλικτοι με τη διατροφή σας

«Δεν υπάρχει αυστηρός τύπος δίαιτας που πρέπει να ακολουθούν όλοι για να ζήσουν περισσότερο [και] πιο υγιείς. Νομίζω ότι υπάρχουν διαφορετικά διατροφικά πρότυπα και οι άνθρωποι μπορούν να τα ανακατέψουν και να δημιουργήσουν τη δική τους διατροφή», λέει ο Hu.

Προσδιορίστε ποια από τα ολόκληρα τρόφιμα απολαμβάνετε πραγματικά και φτιάξτε τη δική σας υγιεινή διατροφή. Μπορείτε να αναμίξετε και να ταιριάξετε τα στοιχεία μιας μεσογειακής διατροφής και μιας δίαιτας της Οκινάουα ή να δημιουργήσετε μια εντελώς νέα διατροφή.

«Με αυτόν τον τρόπο θα βελτιώσετε πραγματικά την απόλαυσή (σ.σ. των τροφίμων) και επίσης (σ.σ. θα πετύχετε) την μακροπρόθεσμη τήρηση των διατροφικών προτύπων», σημειώνει ο Hu. Είναι σημαντικό να «είσαι πιο ευέλικτοι και να απολαμβάνετε την υγιεινή διατροφή», λέει ο ειδικός του Χάρβαρντ.

Χρησιμοποιήστε την ώρα του γεύματος για κοινωνικές συναναστροφές

Όσον αφορά την μακροζωία είναι εξαιρετικά σημαντικοί παράγοντες που αφορούν τον τρόπο ζωής, όπως η σωματική δραστηριότητα, η διαχείριση του άγχους και η διατροφή. Αλλά υπάρχει ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο που πρέπει να λάβετε υπόψη, και αυτό είναι οι κοινωνικές συναναστροφές.

Ο Hu θεωρεί ότι το να χρησιμοποιείτε τον χρόνο των γευμάτων ως στιγμές και για κοινωνικές επαφές είναι ένας ακόμη τρόπος για να μεγιστοποιήσετε τις πιθανότητές σας να ζήσετε περισσότερο. «Η σύνδεση μεταξύ του φαγητού και των κοινωνικών σχέσεων είναι πολύ φυσική, γιατί το φαγητό φέρνει τους ανθρώπους κοντά», λέει ο ειδικός του Χάρβαρντ.

Εάν έχετε κοινωνικές συνευρέσεις την ώρα του φαγητού τότε μπορείτε να ενσωματώσετε ταυτόχρονα δύο συμπεριφορές που συνδέονται με τη μακροζωία, σημειώνει ο Hu. «Το να τρώμε υγιεινά τρόφιμα παρέα, όχι μόνο θρέφει το σώμα μας αλλά θρέφει και τις ψυχές μας», τονίζει ο ειδικός του Χάρβαρντ.

Μην πιέζεστε

Με την έναρξη του νέου έτους όλοι θέλουμε να βάλουμε νέους στόχους. Μία σημαντική πλευρά είναι οι στόχοι που βάζουμε για άσκηση και διατροφή. Θα πρέπει να θυμάστε, όμως, να μην πιέζεστε και να ακολουθείτε μία υγιεινή διατροφή που ταιριάζει σε εσάς. Αν ξεκινήσετε με αυστηρές δίαιτες και απαγορεύσεις φαγητών τότε μειώνετε κατακόρυφα τις πιθανότητες να πετύχετε τους διατροφικούς στόχους σας.

You may also like

Comments are closed.

More in:ΥΓΕΙΑ