Του Αχιλλέα Ροδίτη
Η αγορά είναι μουδιασμένη. Εξαιτίας των δυσκολιών της πανδημίας, κυρίως όμως, λόγω του φόβου για το τι ακόμα μπορεί να επιφυλάσσει ο επερχόμενος χειμώνας εν μέσω ενεργειακής κρίσης.
Τι τελικά να περιμένουμε και πώς να το χειριστούμε;
Στο ερώτημα αυτό απάντησε ο Πλάτωνας Μαρλαφέκας, με μια συνέντευξη του στην εφημερίδα της “Αχαϊκής Πολιτείας” και τον δημοσιογράφο Αχιλλέα Ροδίτη, δίνοντας έναν πολύτιμο «οδηγό» εκτιμήσεων για τους ανθρώπους του επιχειρείν και της αγοράς.
Ως Πρόεδρος του ΕΦΕΠΑΕ (Ενδιάμεσος Φορέας Επιχειρησιακών Προγραμμάτων Ανταγωνιστικότητας και Επιχειρηματικότητας) – που μάλιστα πέτυχε ρεκόρ απορροφητικότητας στο ΕΣΠΑ – αλλά και Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας, είναι ο καθ΄ ύλην αρμόδιος για να αναλύσει την κατάσταση, να υποδείξει δρόμους, να μιλήσει για το νέο ΕΣΠΑ, αλλά και να μας στείλει το μήνυμα, να καταναλώνουμε τοπικά προϊόντα, “διότι μη προτίμηση τους φέρνει φτώχεια, ανεργία και παρακμή…”.
Η Συνέντευξη:
Ερ: Πανδημία – Ενέργεια – Πληθωρισμός, το «κοκτέιλ» που προκαλεί ανησυχία και αβεβαιότητα κάνοντας ειδικά τους μικρομεσαίους να φοβούνται έναν ακόμα πιο δύσκολο χειμώνα. Ποια είναι η δική σας προσέγγιση;
Απ: Δεν υπάρχει αμφιβολία και δεν είναι δυνατόν να μην αναγνωρίσουμε τα πολλά και σημαντικά προβλήματα που απειλούν την επιχειρηματικότητα και την κοινωνία γενικότερα. Η πανδημία, θα έλεγα, πως δεν αποτελεί το πρωτεύον πρόβλημα, μπροστά στο ενεργειακό που βλέπουμε πως κλονίζει τις οικονομίες ακόμη και ισχυρών κρατών της Ευρώπης.
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι προετοιμασμένες για τις επιπτώσεις από το ενεργειακό αλλά και τον πληθωρισμό, που θα επηρεάσουν σημαντικά το κόστος λειτουργίας, αλλά και την συρρίκνωση των εργασιών που θα φέρει ο πληθωρισμός. Γνωρίζω πως αυτό δεν είναι εύκολο καθώς οι συνθήκες είναι πρωτόγνωρες. Αλλά θα πρέπει οι επιχειρηματίες να πάρουν σοβαρές αποφάσεις, άμεσα, για να μπορέσουν να κρατήσουν βιώσιμες τις επιχειρήσεις τους.
Ερ: Πρακτικά τι θα συμβουλεύατε έναν νεότερο φιλόδοξο επιχειρηματία σήμερα; Πώς να κινηθεί; Σε ποιους πυλώνες να κατευθύνει τις ενέργειες του, ώστε να σταθεί και να χτίσει την αναπτυξιακή προοπτική της εταιρείας του;
Απ: Παρά τις συνεχείς κρίσεις που αφήνουν πληγές, διαπιστώνουμε πως οι νέοι προσανατολίζονται στο επιχειρείν και αυτό δεν θα ανακοπεί καθώς σε κάθε χρονική περίοδο, ανεξαρτήτως του οικονομικού περιβάλλοντος, υπάρχουν και οι ευκαιρίες. Η καινοτομία θα πρέπει να είναι οδηγός σε κάθε επιχειρηματική προσπάθεια και κλάδοι, όπως ο τουρισμός και ο πρωτογενής τομέας, έχουν σημαντικές προοπτικές. Γενικότερα οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι ευέλικτες, καινοτόμες και εξωστρεφείς. Άλλωστε, πολλές φορές το πιο δύσκολο στο επειχειρείν είναι η προσαρμογή μιας επιχείρησης στις νέες συνθήκες, παρά το ξεκίνημα σε νέες συνθήκες…!
ΤΟ ΝΕΟ ΕΣΠΑ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΚΟΡ ΤΟΥ ΕΦΕΠΑΕ
Ερ: Τι νέο φέρνει το νέο ΕΣΠΑ (2021-2027); Τον Ιούνιο δηλώσατε «Ο ΕΦΕΠΑΕ είναι έτοιμος με την οργάνωση και τα έμπειρα στελέχη του να διεκπεραιώσει και αυτό το ΕΣΠΑ με απόλυτη επιτυχία». Που μπαίνει ο πήχης;
Απ: Το νέο ΕΣΠΑ θα έχει χαρακτηριστικά προσαρμοσμένα στις ανάγκες της κοινωνίας όπως έχουν διαμορφωθεί. Θα είναι πιο ώριμο και πιο ευέλικτο. Θα παρέχει σημαντικές ευκαιρίες. Ειδικά στους νέους, για να υλοποιήσουν το όραμά τους, αλλά και στις εν λειτουργία επιχειρήσεις, για να εκσυγχρονισθούν, να μειώσουν τα ενεργειακά κόστη και να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα τους. Όπως αντιλαμβάνεστε, ο πήχης θα μπει πολύ ψηλά. Και όσον αφορά την απορροφητικότητα, αλλά και όσον αφορά την ποιότητα των εγκεκριμένων προτάσεων προς υλοποίηση. Ο ΕΦΕΠΑΕ κατάφερε τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, που είμαι Πρόεδρος του, να κάνει ρεκόρ απορροφητικότητας στο ΕΣΠΑ.
ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΚΗΝΙΚΟ
Ερ: Διανύουμε περίοδο, και πολιτικών εξελίξεων (βλ: Υποκλοπές). Άραγε μια πιθανότητα πρόωρων εθνικών εκλογών τι θα σήμαινε για την οικονομία και την επιχειρηματικότητα;
Απ: Η Επιμελητηριακή κοινότητα πάντοτε υποστηρίζει πως οι εκλογές θα πρέπει να γίνονται, όπως ορίζει το Σύνταγμα, στο τέλος της τετραετίας. Αυτό δηλώνει σταθερότητα πολιτική αλλά και σταθερότητα στην οικονομία. Τα προβλήματα στην οικονομία και τις επιχειρήσεις είναι πολλά, όπως και πιο πάνω αναφέραμε, δεν χρειάζεται να προστεθούν κι άλλα. Θεωρώ πως ορθά η κυβέρνηση προσανατολίζεται να προκήρυξη εκλογές στο τέλος της τετραετίας.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑ
Ερ: Σε πρόσφατη ανάρτηση σας στο twitter δημοσιεύσατε φωτογραφία με τον υπ. Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα γράφοντας, μεταξύ άλλων, πως κατά την άποψη σας είναι ο πιο επιτυχημένος υπουργός οικονομικών. Πώς τεκμηριώνετε αυτή την άποψη;
Απ: Χωρίς να παραγνωρίζω την σπουδαία προσφορά πολλών Υπουργών οι οποίοι κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν πρωτόγνωρες καταστάσεις που προέκυψαν αμέσως μετά την μεγάλης διάρκειας οικονομική κρίση, αναφέρθηκα στον κο Σταϊκούρα για πολλούς λόγους. Διαχειρίστηκε τα lockdown της αγοράς και κατάφερε να βγάλει τις επιχειρήσεις (και την κοινωνία) σχεδόν αλώβητες από την μεγαλύτερη μέχρι τώρα οικονομική κρίση μετρά το Β Παγκόσμιο πόλεμο.
Ανάμεσα σε πλήθος προβλημάτων, που σημαίνουν και σημαντικές απρόβλεπτες δαπάνες, η χώρα μας εξήλθε απ’ το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας μετά από 12 δύσκολα χρόνια, με τις μεγαλύτερες ταυτοχρόνως φορο-ελαφρύνσεις. Σύμφωνα, δε, με τις πρόσφατες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η χώρα μας θα παρουσιάσει ρυθμό ανάπτυξης μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της Ε.Ε. και της Ευρωζώνης, τόσο το 2022, όσο και το 2023, με την πρόβλεψη για την φετινή χρονιά να αγγίζει το 4%. Αυτά είναι επιτεύγματα, που δεν είναι δυνατόν να αγνοηθούν και προσδίδουν ελπίδα για καλύτερες ημέρες.
Η ΛΟΥΞ ΚΑΙ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Ερ: Ως Πατρινοί χαιρόμαστε να βλέπουμε την ΛΟΥΞ να πετυχαίνει ολοένα και πιο «υψηλούς» στόχους, να φιγουράρει το πατρινό προϊόν ανάμεσα στα πιο περιζήτητα εντός και εκτός συνόρων. Πώς επετεύχθη αυτό και ποιος είναι ο επόμενος στόχος;
Απ: Για να επιτύχει μια μικρομεσαία επιχείρηση που είναι στον κλάδο της μεταποίησης και ιδιαίτερα σε καταναλωτικά αγαθά, όπως η ΛΟΥΞ, απαιτείται να βασίζεται σε ορισμένα χαρακτηριστικά που είναι:
- Η ποιότητα που την διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό και την κάνει πιο ελκυστική.
- Η σταθερότητα και η συνέπεια στην ποιότητα, ώστε να αποκτά μόνιμους και σταθερούς πελάτες.
- Ισχυροποίηση του brand με προωθητικές ενέργειες στοχευμένες και ελκυστικές.
Εδώ θέλω να κάνω μια επισήμανση. Πράγματι σε επίπεδο πατρινού καταναλωτή έχουμε κερδίσει την εμπιστοσύνη του, και σε μεγάλο βαθμό οι Πατρινοί, και χαίρονται, και ενθουσιάζονται, και νιώθουν υπερήφανοι όταν βρίσκουν μια λουξ σε άλλες χώρες ή σε σημεία που δεν το περιμένουν.
Όμως δεν μπορώ να πω το ίδιο και με τους επαγγελματίες, και αυτό δείχνει την παθογένεια της περιοχής μας. Για παράδειγμα, δεν θα αναφερθώ στην λουξ αλλά στα τοπικά καταπληκτικά ούζα και τσίπουρα της Αχαΐας, όπως και τα κρασιά.
Η Εστίαση έπρεπε να ξεκινά πρώτα από αυτά και μετά να πουλάμε, π.χ. ούζο Μυτιλήνης. Αυτό όμως θα πρέπει να το ζητάνε και οι καταναλωτές επιτακτικά από τα καταστήματα. Η μη κατανάλωση – προτίμηση τοπικών προϊόντων, υπηρεσιών κ.α., μόνο φτώχεια, ανεργία και παρακμή φέρνει στην περιοχή μας…