Ο νέος Πρόεδρος του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, σε μια εκ βαθέων εξομολόγηση του στην “Πολιτεία”, αναλύει το όραμα του για το Ίδρυμα και περιγράφει στόχους και προοπτικές
Του Αχιλλέα Ροδίτη
Ο πατρινός καθηγητής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου Ιωάννης Καλαβρουζιώτης ορίστηκε νέος πρόεδρος του ιδρύματος, χάρη στη νομοθετική πρωτοβουλία της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως που «άνοιξε» τον δρόμο για την εκ των έσω συμμετοχή καθηγητών του στην διοίκηση. Δύσκολη η αποστολή.
Αλλά ο εν λόγω Ακαδημαϊκός έχει μάθει στα δύσκολα και όλα προϊδεάζουν για την επιτυχία. Ο ίδιος σε μια εξ βαθέων εξομολόγηση, ξεδιπλώνει στην «Πολιτεία» το όραμα και τους στόχους για το Ε.Α.Π..
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του κ. Ιωάννη Καλαβρουζιώτη:
- Ποιες είναι οι πρώτες σκέψεις, τα πρώτα συναισθήματα με αφορμή τις ευθύνες που ανακύπτουν από την ανάληψη των νέων σας καθηκόντων ως Πρόεδρος του Ε.Α.Π.;
Βασική προτεραιότητα και κύριο μέλημα της νέας διοίκησης είναι η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την πλήρη αυτονόμηση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου η οποία θα γυρίσει οριστικά σελίδα στο ΕΑΠ προσδίδοντας του νέες προοπτικές αλλά και νέες ευθύνες.
Η Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως προχώρησε με νομοθετική πρωτοβουλία της μετά από 25 χρόνια λειτουργίας του Ιδρύματος στον ορισμό Προέδρου της ΔΕ καθηγητή μέσα από το ΕΑΠ, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για την σε σύντομο χρονικό διάστημα πλήρη αυτοδιοικησή του, που θα καταστήσει το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ένα πλήρως ανεξάρτητο Ίδρυμα, όπως και τα λοιπά είκοσι τρία (23) Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας.
Παράλληλα, στόχος όλων όσων βρισκόμαστε στην διοίκηση του Ιδρύματος, πάντα σε απόλυτη συνεργασία με τα μέλη ΔΕΠ του, είναι η ακόμα μεγαλύτερη εδραίωση του στον ακαδημαϊκό εκπαιδευτικό χάρτη μέσω:
- Της ανάπτυξης και ένταξης νέων Προγραμμάτων σπουδών σε πτυχιακό επίπεδο αλλά και ξενόγλωσσων Προγραμμάτων στο πλαίσιο των δράσεων διεθνοποίησης και εξωστρέφειας του Ιδρύματος
- Της υλοποίηση αποφάσεων για την επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού υλικού του συνόλου των Προγραμμάτων Σπουδών των σχολών μας
- Της ίδρυση της Εταιρίας αξιοποίησης και διαχείρισης της περιουσίας, σύμφωνα με τον τελευταίο Νόμο για τα Α.Ε.Ι.
- Την προώθηση έτη περαιτέρω της ερευνητικής δραστηριότητας των Σχολών μας, την ίδρυση Ινστιτούτων και την στήριξη των θεσμοθετημένων εργαστηρίων με τεχνικό και ερευνητικό προσωπικό προσωπικό.
Καταλήγοντας, η διοίκησή μας έχει θέσει τρείς βασικούς άξονες δράσεις. Αυτοί συνοψίζονται στην ακόμα μεγαλύτερη εκπαιδευτική εδραίωση μέσω της ανάπτυξης νέων προγραμμάτων, την ενίσχυση της έρευνας και των υποδομών του ιδρύματος και την επέκταση / ανάπτυξη δράσεων διεθνοποίησης και εξωστρέφειας.
- Ποιο είναι το όραμα σας; Πώς ονειρεύεστε το Ε.Α.Π. του μέλλοντος;
Το όραμα μου για το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, είναι η ενίσχυση του ιδιαίτερου προφίλ του, η επέκταση της ανοικτότητάς του μέσω της κοινωνικής προσφοράς, η εφαρμογή των πλέον σύγχρονων μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η ενίσχυση της στοχευμένης έρευνας που ήδη συντελείται στο ΕΑΠ για αυτό, η ενίσχυση των ερευνητικών και κτηριακών υποδομών του και η καθιέρωση καταξίωσή του τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Όραμά μας είναι η δημιουργία ενός ανεξάρτητου Πανεπιστημίου το οποίο θα αποτελεί πόλο έλξης τόσο ελληνόγλωσσων όσο και ξενόγλωσσων φοιτητών. Η δημιουργία ενός ανοικτού και ταυτόχρονα διεθνούς Πανεπιστημίου το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες ανεξαρτήτου ηλικίας να εκπαιδεύονται και επιμορφώνονται στα πλέον σύγχρονα αντικείμενα και εξειδικεύσεις. Ένα Ανοικτό και ταυτόχρονα ποιοτικό Πανεπιστήμιο με διεθνή εμβέλεια και ισχυρή ακαδημαϊκή και ερευνητική απήχηση.
- Πάνω σε ποιους άξονες θα επιδιώξετε να κάνετε πράξη το σχέδιο σας για το Πανεπιστήμιο;
Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ενέχει ήδη μια αρκετά υψηλή θέση στις διεθνής κατατάξεις, μεταξύ των υπολοίπων Ανοικτών Πανεπιστημίων.
Συγκεκριμένα, βρίσκεται σταθερά τα τελευταία 4 χρόνια, ανάμεσα στα πέντε καλύτερα ανοικτά Πανεπιστήμια διεθνώς ενώ ταυτόχρονα, το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό του ξεχωρίζει σε πολλές διεθνείς κατατάξεις στους αντίστοιχους ερευνητικούς τομείς ενδιαφέροντος. Είμαστε βέβαιοι αλλά κυρίως έτοιμοι να δουλέψουμε συστηματικά σε όλους τους τομείς προκειμένου να αναπτύξουμε περεταίρω το Ίδρυμά μας.
Βασικός άξονας εργασίας αποτελεί η επικαιροποίηση των αποφάσεων αλλά και η λήψη νέων αποφάσεων για την συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού υλικού δίνοντας έμφαση στο ψηφιακό υλικό, η διενέργεια εξετάσεων με εξ αποστάσεως μεθόδους οι οποίες θα αποτελέσουν πρότυπες εξετάσεις για όλα τα Ιδρύματα και φορείς, η ενίσχυση της έρευνας μέσω της αγοράς ερευνητικού εξοπλισμού αξιοποιώντας και απορροφώντας κρατικά κονδύλια και φυσικά η όσο το δυνατόν γρηγορότερη ολοκλήρωση των διαδικασιών για την ολοκληρωτική αυτονόμηση του Ιδρύματος.
- Προ ημερών ολοκληρώθηκε η εκδήλωση “Ημέρες καριέρας”. Δώσατε συγχαρητήρια στα στελέχη του στο νεοσύστατου γραφείου διασύνδεσης του ΕΑΠ. Ποιος είναι ο ορίζοντας και το σχέδιο; Ποιος ο τελικός στόχος για το “ζωτικό” κομμάτι της διασύνδεσης σπουδών με την εργασία;
Κάθε εκπαιδευτικό Ίδρυμα οφείλει, εκτός από την προσφορά υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης, εξειδίκευσης και κατάρτισης, να δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους του να αξιοποιήσουν την νέα γνώση που απέκτησαν συμβάλλοντας στον παραγωγικό και επιχειρησιακό ιστό της χώρας. Η ανάγκη αυτή έρχεται να καλυφθεί μέσα από τη δημιουργία των γραφείων διασύνδεσης, κύριος σκοπός των οποίων είναι η στοχευμένη διασύνδεση των αποφοίτων των Ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας.
Για πρώτη φορά στην επί 25 έτη λειτουργίας του ΕΑΠ, το νεοσύστατο γραφείο διασύνδεσης έφερε το διήμερο 2-3 Δεκεμβρίου 2022 σε επαφή, αποφοίτους του Ιδρύματός μας με διοικητικά στελέχη 30 μεγάλων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον Ελλαδικό χώρο. Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της διημερίδας ‘Ημέρες καριέρας’παρουσιάστηκαν και τα 64 Προγράμματα Σπουδών που προσφέρει το ΕΑΠ σε εν δυνάμει φοιτητές του.
Μέσω των ενεργειών αυτών, είναι σαφές ότι το ΕΑΠ δίδει και δείχνει έμπρακταέμφαση τόσο στην προσφορά υψηλής ποιότητας εξειδικευμένης γνώσης όσο και στην τεράστιας σημασίας επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων του. Η προσπάθεια αυτή θα συνεχισθεί με αμείωτο ενδιαφέρον προς όφελος, όχι μόνον των αποφοίτων μας που επιζητούν επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά και των οργανισμών, των επιχειρήσεων αλλά και της κοινωνίας γενικότερα.
Ταυτόχρονα, αξίζει να σημειωθεί ότι το ΕΑΠ ανοίγει τις «πόρτες» του και με την βιομηχανία μέσω της σύναψης μνημονίου συνεργασίας,το οποίο δίνει έμφαση στην δημιουργία κοινών δράσεων για την προσφορά βιομηχανικών διδακτορικών σε ενδιαφερόμενους υποψήφιους διδάκτορες των σχολών μας.
«ΚΑΘΕ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗΣ»
Αυτό το διάστημα τον παρακολουθούμε σε έναν κύκλο επαφών. Τι εισπράττει για τις διαθέσεις υποστήριξης – αρωγής; Ιδού η απάντηση του:
«Το ΕΑΠ είναι ένα ιδιαίτερα φιλικό Ίδρυμα τόσο στην τοπική κοινωνία της Πάτρας και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος όσο και σε πανελλήνιο Επίπεδο. Είναι ένα Ίδρυμα με έδρα την Πάτρα, αλλά με πανελλήνια παρουσία και ευελπιστούμε σύντομα και διεθνές προφίλ. Για εμένα αποτελεί ευχάριστη έκπληξη η αποδοχή του τόσο από τοπικούς όσο και πανελλήνιους φορείς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι έχουμε συνάψει μνημόνια συνεργασίας με τα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια της Χώρας, με την Ακαδημία Αθηνών, με υπουργεία, με τους τρείς κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, με τοπικούς φορείς (για παράδειγμα η ένωση δημοσιογράφων Δυτικής Ελλάδος και Νήσων) και τεχνολογικές διεθνείς επιχειρήσεις τα οποία στοχεύουν στη δημιουργία από κοινού δράσεων με στόχο την εξωστρέφεια, την ανάπτυξη κοινών προγραμμάτων, την υλοποίηση ερευνητικών έργων, την συμμετοχή μας σε διεθνείς, και όχι μόνο, δράσεις, την υλοποίηση δράσεων διεθνοποίησης, κ.α.
Το ΕΑΠ είναι ένα ανοικτό Πανεπιστήμιο, ανοικτό στους φοιτητές, στην κοινωνία, στις ευκαιρίες, στα όνειρα, στις συνεργασίες, στην γνώση αλλά κυρίως ανοικτό στις προκλήσεις. Κάθε πρόκληση είναι για εμάς μια ευκαιρία εξέλιξης, ανάπτυξης και παραγωγής καινοτομίας. Η μεγάλη του δύναμη είναι οι συνάδελφοι Μέλη ΔΕΠ, οι περί τους 2.800 συνεργαζόμενοι καθηγητές και το έμπειρο διοικητικό προσωπικό μας απόλυτα εξειδικευμένο στην εφαρμογή των συστημάτων της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης».