Πολλά «συν» αλλά και πολλά «πλην» είχαμε φέτος. Επικεντρώνοντας σε κρίσιμα ερωτήματα για το Καρναβάλι, με αφορμή τα μεταμεσονύκτια, μη καρναβαλικά, «δρώμενα» χιλιάδων νέων που «ταξίδεψαν» μέσω TikTok
του Αχιλλέα Ροδίτη
Το ερώτημα για το καρναβάλι της Πάτρας κέρδισε το “στοίχημα” μένει να απαντηθεί εμπράκτως εν καιρώ. Ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι δεν θα καταγραφούν απόψεις και προσεγγίσεις γύρω από το αν αυτό που έζησε η Πάτρα στο καρναβαλικό τριήμερο είναι αυτό που σκόπευε ή εκείνο που διασφαλίζει την πρόοδο του θεσμού. Είναι μια καταγραφή ως απόρροια της υποχρέωσης που έχουμε όλοι μας απέναντι στο καρναβάλι μας.
Οι επισκέπτες ήταν όντως… χιλιάδες. Αλλά συνυπήρξαν δυο διαφορετικοί κόσμοι.
Ο ένας, εκείνος ο πράγματι καρναβαλικός. Αυτός της μέρας. Των καρναβαλιστών – μελών πληρωμάτων του κρυμμένου θησαυρού, αλλά και των επισκεπτών που ήρθαν για να δουν παρέλαση, να ζήσουν την καρναβαλική ιδέα και να περιηγηθούν στην καρναβαλούπολη (καλή ή κακή είναι άλλο θέμα συζήτησης).
Ο άλλος, όμως, εκείνος της νύχτας, του ολονύκτιου άνευ ορίων ξεφαντώματος – ξεσαλώματος, που μάλιστα ήταν αυτός ο κόσμος που «ταξίδεψε» και διαφημίστηκε περισσότερο μέσω του δημοφιλέστερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης των νέων, του TikTok.
Βουτιές στα σιντριβάνια της πλατείας Γεωργίου, μακροβούτια σε μια σταλιά νερό βάθους λίγων εκατοστών, σκαρφάλωμα στο υψηλότερο σημείο των σιντριβανιών (από θαύμα δεν είχαμε σοβαρό τραυματισμό ή κάτι χειρότερο) ή βόλτα με λαστιχιένια βάρκα γύρω – γύρω στο σιντριβάνι, άναμμα φωτιάς στην πλατεία Γεωργίου και χορός της φωτιάς από δεκάδες νεαρούς, (μάλιστα δύο σκούντηξαν στον αέρα με αποτέλεσμα να πέσουν αμφότεροι στην πυρά, ευτυχώς χωρίς όμως παρατράγουδα), σκαρφάλωμα σε φωτεινούς σηματοδότες, σε φανοστάτες, σε στέγαστρα καταστημάτων, ακόμα και αν ήταν απλώς γυάλινα, ούτε καν τσιμεντένια…
Επίσης, σε κοινή θέα στριπ-τιζ αγοριών ή κοριτσιών στον πεζόδρομο της Ρήγα Φεραίου, ανεβασμένοι στο στύλους, στηθόδεσμοι και προφυλαχτικά πεταμένα καταμεσής του δρόμου ή σε εισόδους πολυκατοικιών, αποκλεισμός δρόμων ως το πρωί, με το τετράγωνο Μαιζώνος – Αγ. Νικολάου – Ρ. Φεραίου – Γεροκωστοπούλου – πλ. Γεωργίου, η ίδια η πλατεία, αλλά και την πάνω πλευρά, όλη η Γεροκωστοπούλου ως πάνω στις σκάλες, ασφυχτικά γεμάτα από εκατοντάδες χιλιάδες νεαρές και νεαρούς. Αυτό που μας είπαν κάποιοι της ηλικίας τους; Που ζήτημα ήταν αν οι μισοί, έστω, είδαν ή θέλησαν να δουν παρέλαση. Κοιμόντουσαν τη μέρα, έβγαιναν στην πόλη μόνο μεταμεσονύκτια. Το «καρναβάλι» για τους περισσότερους εξ αυτών, όπως έγραφαν οι ίδιοι στο TikTok, δεν ήταν… παρέλαση, άρματα και στολές, αλλά το σύνθημα… ‘ελάτε να το κάψουμε’.
ΔΕΙΤΕ ΣΧΕΤ. ΦΩΤΟ:
ΚΡΙΣΙΜΟ ΕΡΩΤΗΜΑ:
Εδώ μπαίνει το κρίσιμο ερώτημα: Τι καρναβάλι θέλουμε για τα επόμενα χρόνια; Μήπως λάθος μήνυμα εισπράττουν οι σημερινοί 20αρηδες, αυριανοί 30αρηδες; Απευθυνθήκαμε για αυτό σε ανθρώπους που λόγω εμπειρίας έχουν αντικειμενικά κάτι να πουν.
ΑΛΕΞΗΣ ΣΚΑΡΜΕΑΣ
Πρ. Αντιδήμαρχος Πολιτισμού
Ως γνωστόν, ο Αλέξης Σκαρμέας έχει διοργανώσει καρναβάλια ως αντιδήμαρχος Πολιτισμού. Αυτό που ο ίδιος τόνισε είναι το εξής:
«Ποιους επισκέπτες θέλουμε; Όλους. Αλλά θα σας πω όμως μια ιστορία. Όταν ήμουν φοιτητής στέκιαζα στην Αθήνα σε ένα πολύ γνωστό μπαράκι. Αν και πολύ γνωστό μπαρ ήταν το μόνο που δεν είχε πορτιέρη. Ένα βράδυ κουβεντιάζοντας με την ιδιοκτήτρια, τη ρώτησα πως και συμβαίνει αυτό. Και μου απάντησε: ‘Αλέξη μου το μέρος που έχει ταυτότητα δεν έχει ανάγκη από πορτιέρη. Όποιος δεν ταιριάζει με το χώρο και με αυτό που ψάχνει, δεν θα ξανάρθει’. Αυτό πρέπει να έχει το καρναβάλι, λοιπόν. Ταυτότητα».
ΑΛΕΞΗΣ ΛΙΤΣΗΣ
Πρ. Αρχηγός πληρώματος
Δώσαμε τον λόγο και σε έναν παλιό αρχηγό πληρώματος από τα λεγόμενα πολυπληθή με τα χιλιάδες μέλη, (βλέπε Super Mario κ.α.), τον κ. Αλέξη Λίτση ο οποίος τα τελευταία χρόνια δεν ασχολείται, έχει ωστόσο την εμπειρία και γνώση για να καταθέσει τη δική του άποψη:
«Η παρέλαση δεν ήταν όπως έπρεπε. Χώρια που τα 40χρονα μεγάφωνα στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής δεν έπαιζαν σωστά ή και καθόλου. Αλλά επί της ουσίας, πληρώματα με δέκα χιλιάδες άτομα και πολλοί από αυτούς χωρίς στολές και με πολιτικά ρούχα, είναι ανεπίτρεπτο. Όπως επίσης είναι ανεπίτρεπτο να δίδεται η εντύπωση ότι καίμε την πόλη στο καρναβάλι. Δεν είναι έτσι, δεν πρέπει να γίνει έτσι. Είναι λάθος το μήνυμα που στέλνουμε. Κανόνες μπορούν να εφαρμοστούν και έχει γίνει στο παρελθόν. Οι νέοι ακολουθούν αυτό που τους δίνεις. Κι αν δεν τους δίνει τίποτα, τη νύχτα, κάνουν τα δικά τους. Για παράδειγμα θα μπορούσαν να γίνονται συναυλίες τα βράδια. Όχι να αφήνεται η πόλη ελεύθερο πεδίο νεανικής δράσης. Και η εστίαση δεν έκανε το τζίρο που περίμενε. Όταν σε πάγκους υπήρχε ποτό με 3 ευρώ…».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΑΧΑΪΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ: