Από το 2020 είχε γράψει η «Πολιτεία» για τις διεξόδους και τις προοπτικές που υπάρχουν στον «ορίζοντα» για την Πάτρα και την Αχαΐα…
του Αχιλλέα Ροδίτη
Ένα από τα θέματα που λόγω άλλων γεγονότων πέρασε στα «ψιλά» ήταν αυτό που ψηφίστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας, στις 5 Ιουλίου του 2023. Και αφορά στο άρθρο 100 του Ν. 3852/2010 και του άρθρου 31 του Ν. 5013/2013, που αναφέρεται στην «Δημιουργική Βιομηχανία».
Πιο συγκεκριμένα, το Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας ενέκρινε την σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, του Δήμου Πατρέων και της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Πατρέων «Καρναβάλι Πάτρας», για το έργο «Κόμβος Εκπαίδευσης για τον Πολιτισμό και τη Δημιουργική Βιομηχανία», αναθέτοντας μάλιστα στην Αντιδήμαρχο κα Τασία Τογιοπούλου και στον Αντιδήμαρχο κ. Νίκο Ασπράγκαθο, την παρακολούθηση της εκτέλεσης της Προγραμματικής Σύμβασης. Αλλά, τι είναι το συγκεκριμένο έργο; Σε τι αφορά ο «Κόσμος Εκπαίδευσης για τον Πολιτισμό» και που επικεντρώνει η «Δημιουργική Βιομηχανία»;
Είναι ερωτήματα που χρήζουν απάντησης διότι αυτό που «κρύβουν» οι ανωτέρω περιγραφές σχετίζεται άμεσα με ανάπτυξη και με τρομερές διεξόδους για την τοπική κοινωνία, που αν αξιοποιήσει κατάλληλα ένα τέτοιο έργο και τα «εφόδια» που παρέχει, μπορεί να κινήσει ολόκληρη την πόλη σε μια νέα αναπτυξιακή και τουριστική κατεύθυνση. Αλλά ας γυρίσουμε ξανά στα βασικά ερωτήματα. Στα οποία η «Πολιτεία» είχε δώσει απαντήσεις με αποκαλυπτικά δημοσιεύματά της, από τον Νοέμβριο του 2020, όταν με αφορμή το τότε «5ο Διεθνές Street Art Φεστιβάλ Πάτρας | ArtWalk 5», δημοσίευε προτάσεις τοπικών παραγόντων, όπως του Διευθυντή της Αναπτυξιακής του Επιμελητηρίου Αχαΐας, κου Θανάση Κούστα, που στρέφονταν στην ανάγκη, η Πάτρα να επενδύσει στον τουρισμό της Πολιτιστικής και Δημιουργικής Βιομηχανίας.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η “ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ”;
Ο κλάδος της Δημιουργικής και Πολιτιστικής Βιομηχανίας έχει στόχο την ενίσχυση της δημιουργικής επιχειρηματικότητας με αφετηρία τον χώρο του πολιτισμού και την αύξηση επισκεψιμότητας του εξειδικευμένου τουριστικού κοινού. Είναι κάτι στο οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προσδώσει, τα τελευταία χρόνια, μια ιδιαίτερη δυναμική μέσω των χρηματοδοτικών εργαλείων. Δίνοντας έμφαση στους νέους που έχουν πολιτιστικές ανησυχίες και δεξιότητες.
Ένα παράδειγμα: το Art Street Festival Patras συγκέντρωσε τα εξής ποσοστά επισκεψιμότητας στα social media: το 2018, 522.000 ip, το 2019, 1.300.000 ip, το 2020, 6.500.000 ip! Γεγονός που έδειξε την «έκρηξη» παγκόσμιου ενδιαφέροντος για τις τοιχογραφίες της πόλης.
Με βάση τις επίσημες στατιστικές διεθνών και ευρωπαϊκών οίκων, η «Πολιτιστική και Δημιουργική Βιομηχανία» ή αλλιώς, ο Πολιτιστικός Τουρισμός, έχει κατακτήσει την 1η θέση, ξεπερνώντας με πέντε τουλάχιστον μονάδες την 2η κατηγορία! Επίσης, καταγράφει διψήφιο αριθμό ανάπτυξης που αγγίζει ή και ξεπερνά όσο περνά ο καιρός, το 11 με 13%!
Η Πάτρα έχει σπουδαίο πολιτιστικό απόθεμα και πολλούς νέους που έχουν ασχοληθεί ή θέλουν να ασχοληθούν, επίσης, μέσα απ’ το καρναβάλι έχουν προκύψει διαχρονικά δημιουργοί σε διάφορες κατευθύνσεις και ήδη ανοίγουν επαγγελματικούς δρόμους.
Έχουν ήδη στηθεί μικρές επιχειρήσεις που υποστηρίζονται με δράσεις, επιχειρηματικά σχέδια, χρηματικές βραβεύσεις και με αναζήτηση χρηματοδοτικών υποστηρικτικών εργαλείων. Εν ολίγοις, όταν μιλάμε για Πολιτισμό δεν εννοούμε μόνο τα Αρχαιολογικά ευρήματα αλλά και όσα άλλα είναι για πολλούς «φιέστες» ή «γιορτές» αλλά κάλλιστα μπορούν να γίνουν εργαλεία ενίσχυσης και ανάπτυξης της τοπικής επιχειρηματικότητας και κοινωνίας.
Μάλιστα, για τις δυνατότητες της Πάτρας και της Αχαΐας είχε μιλήσει με έντονα χαρακτηριστικό τρόπο στην «Πολιτεία», ένας από τους γνώστες του θέματος, ο πρωτεργάτης του Art Street Festival Patras κ. Κλεομένης Κωστόπουλος, λέγοντας: «νιώθω ότι… κοιμόμαστε με τα τσαρούχια ενώ έχουμε ένα φοβερό branding».
Για να τονίσει, ότι: «Άνθρωποι, εταιρείες και πολιτικοί, εμπλέκονται χωρίς να αντιλαμβάνονται το τι πραγματικά είναι αυτό το καινούργιο που προσελκύει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον τέχνης στα social media, παγκοσμίως». Και ότι «ειδικά η καρναβαλική Πάτρα έχει να επιδείξει ταλέντο, δημιουργίες και αστείρευτα αποθέματα, ώστε να αποκτήσει και την ανάλογη ταυτότητα διεθνώς».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ