του Αχιλλέα Ροδίτη
Μια ευχάριστη έκπληξη περίμενε φέτος τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τις βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ νωρίτερα από το αναμενόμενο, δίνοντας τέλος στην αγωνία χιλιάδων οικογενειών. Τα φετινά αποτελέσματα, όπως ανέλυσε στην «Πολιτεία» ο κ. Αντώνης Σκιαθάς από το φροντιστήριο ΟΡΜΗ, επιβεβαιώνουν δύο κυρίαρχες τάσεις που, όπως χαρακτηριστικά είπε, διαμορφώνουν το νέο τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι επιλογές των μαθητών και των οικογενειών τους, στο Μηχανογραφικό που συμπληρώνουν μετά τις Πανελλήνιες εξετάσεις, «καθοδηγούνται πλέον από έναν συνδυασμό πραγματισμού και αναγκαιότητας, σηματοδοτώντας μια νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα». Ποια είναι αυτή; Δείτε τι συγκεκριμένα αναφέρει ο κ. Σκιαθάς:
- Η πρώτη και καθοριστική τάση αφορά στην επιλογή των ίδιων των μαθητών, οι οποίοι αποφασίζουν με βασικό γνώμονα τη μελλοντική επαγγελματική τους αποκατάσταση. Η νέα εποχή δημιουργεί νέες ανάγκες, με αποτέλεσμα οι ενημερωμένοι υποψήφιοι να στρέφονται συνειδητά σε τμήματα που εγγυώνται πρόσβαση στην αγορά εργασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η άνοδος των βάσεων σε πολυτεχνικές σχολές, όπως των μηχανολόγων και των ηλεκτρολόγων μηχανικών, καθώς τα επαγγελματικά δικαιώματα που προσφέρουν τις καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικές.
- Παράλληλα, διαμορφώνεται και μια δεύτερη, εξίσου ισχυρή τάση, η οποία πηγάζει από τους ίδιους τους γονείς οι οποίοι κι εκείνοι πια έχουν αρχίσει να έχουν λόγο στην συμπλήρωση του Μηχανογραφικού δελτίου. Είναι η τάση που σχετίζεται άμεσα με την οικονομική πραγματικότητα και τις δυνατότητες του οικογενειακού κουμπαρά. Το υψηλό κόστος ζωής λοιπόν επιβάλλει την πόλη σπουδών ως θεμελιώδες κριτήριο. Έτσι, πολλές οικογένειες προσανατολίζουν τα παιδιά τους σε σχολές στην πόλη κατοικίας τους ή σε κοντινές περιοχές, ώστε να περιορίσουν τα φοιτητικά έξοδα.
Με άλλα λόγια, δηλαδή, η τελική απόφαση αποτελεί προϊόν διπλής προσέγγισης: της επιδίωξης επαγγελματικής ασφάλειας (από τους μαθητές) και της ανάγκης για οικονομική βιωσιμότητα (από τους γονείς).











