Η «Πολιτεία» καταγράφει τις ελλείψεις στο Πυροσβεστικό Σώμα – Με μόλις 262 «μάχιμους» ετοιμάζεται, η Αχαΐα, να εισέλθει στην αντιπυρική περίοδο
του Αχιλλέα Ροδίτη
Μας χωρίζουν μόλις 27 ημέρες από την επίσημη έναρξης της φετινής αντιπυρικής περιόδου και οι ελλείψεις στο Πυροσβεστικό Σώμα συνεχίζουν να είναι τροχοπέδη και να επενδύουμε στο… φιλότιμο και στον μη αμφισβητούμενο και κατ΄ επανάληψη αποδεδειγμένο, (ενίοτε, δυστυχώς και με μοιραίο τρόπο), ηρωισμό των Πυροσβεστών.
Κάθε χρόνο στην «Πολιτεία» κάνουμε το ίδιο ρεπορτάζ. Οι λέξεις μένουν ίδιες, όσο ίδια μένει η προβληματική κατάσταση. Αλλάζουν μόνο οι αριθμοί, αλλά κι αυτοί, αλλάζουν προς τα κάτω. Με αρνητικό πρόσημο. Οι αριθμοί που αφορούν το έμψυχο δυναμικό, αλλά και την υλικοτεχνική υποδομή. Οι περιγραφές του Προέδρου της Ένωσης των Πυροσβεστών στην Δυτική Ελλάδα και τα Ιόνια Νησιά κ. Βασίλη φερτάκη, αποτελούν την τρανταχτή απόδειξη για όλα τα παραπάνω.
Αλλά, ας δούμε, λεπτομερώς και με πραγματικούς αριθμούς, την όλη κατάσταση των πυροσβεστικών δυνάμεων τόσο πανελλαδικά όσο και σε επίπεδο Αχαΐας και Δυτικής Ελλάδας.
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ
Σύμφωνα με τον συνδικαλιστή, σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια τα κενά σε οργανική δύναμη Πυροσβεστών ξεπερνούν τα 3.000 με 4.000 άτομα. Όπως γνωστοποιεί, τον Νοέμβριο του 2022, η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο συμφώνησαν να προχωρήσουν σε 3.630 προσλήψεις. «Ήταν κάτι θετικό όμως αυτός ο αριθμός ικανοποιούσε ένα μόνο μέρος των συνολικά 6 με 7.000 προσλήψεων που ζητούσαμε και τις οποίες είχαμε υπολογίσει με βάση τις αντικειμενικές ανάγκες που υπάρχουν», τονίζει ο κ. Φερτάκης.
Υποστηρίζει ότι εκ μέρους του υπουργείου είχε υπάρξει, τότε, η διαβεβαίωση ότι από τις αρχές του 2023 και για κάθε χρόνο, θα προκηρύσσονταν προκηρύξεις για 500 με 600 προσλήψεις, ετησίως, πλην εκείνων των προσλήψεων που προέρχονται από τις πανελλαδικές εξετάσεις. «Αυτό, αντιλαμβάνεστε ότι έστω και σταδιακά θα διόρθωνε το πρόβλημα», προσθέτει ο συνδικαλιστής. Καταλήγοντας όμως ότι οι Πυροσβέστες τελικά «αδειάστηκαν», καθώς «καμία προκήρυξη δεν δημοσιεύτηκε».
ΑΧΑΪΑ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
Συνεχίζοντας την περιγραφή, με στοιχεία που αφορούν το έμψυχο δυναμικό σε Πυροσβέστες στον νομό Αχαΐας, ο κ. Φερτάκης καταγράφει το μέγεθος της σταθερής μείωσης που συντελέστηκε σε «μάχιμους» Πυροσβέστες (έως τον βαθμό του Πυρονόμου) από το 2019 μέχρι σήμερα.
Ειδικότερα, στην Αχαΐα, υπηρετούσαν:
- Το 2019: 387 άτομα
- Το 2020: 316 άτομα
- Το 2021: 310 άτομα
- Το 2022: 289 άτομα
- Σήμερα: 262 άτομα
«Δηλαδή, μέσα σε μια τετραετία, η δύναμη μας στην Αχαΐα μειώθηκε κατά 125 άτομα», δηλώνει ο κ. Φερτάκης. Στο ερώτημα, δε, «πόσοι θα απαιτούνταν κανονικά», ώστε να μπορούν να καλυφθούν πλήρως όλες οι ανάγκες που υπάρχουν στον νομό, απαντά: «Τουλάχιστον 450 με 500 Πυροσβέστες». Με άλλα λόγια, απ’ τον νομό Αχαΐας λείπουν περίπου πεντακόσιοι «μάχιμοι» άνδρες της Πυροσβεστικής υπηρεσίες, βαθμών δηλαδή που μπαίνουν στην «πρώτη γραμμή» της μάχης με την πυρκαγιά.
Ο εκπρόσωπος των Πυροσβεστών Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νησιών επισημαίνει, επίσης, ότι από τα 262 άτομα που υπηρετούν σήμερα στην Αχαΐα, έχουν ήδη κριθεί ως «Υπεράριθμοι», (με βάση το ετήσιο οργανόγραμμα του υπουργείου), 6 Πυροσβέστες οι οποίοι κοντά στον ερχόμενο Οκτώβριο θα πάρουν φύλλα πορείας για να μετακινηθούν σε άλλες περιοχές της ελληνικής επικράτειας!
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, την περίοδο 2022 – 2023 στη Δυτική Ελλάδα αποστρατεύτηκαν 25 Πυροσβέστες («μάχιμοι») ενώ σε όλη τη χώρα ο αριθμός όσων οδηγήθηκαν σε αποστρατεία, άγγιξε τους 350 Πυροσβέστες.
ΟΧΗΜΑΤΑ… 35ΕΤΙΑΣ!
Η μόνη ανανέωση στόλου έγινε μέσω του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, με παραλαβή 29 Υδροφόρων οχημάτων το 2021, που όμως μοιράστηκαν σε όλη τη Δυτική Ελλάδα κι όχι μόνο στην Αχαϊα. «Κάτι όμως είναι και αυτό», τονίζει ο συνδικαλιστής, αλλά διευκρινίζει τα παρακάτω ανησυχητικά:
«Τα υπόλοιπα πυροσβεστικά οχήματα που διαθέτουμε είναι από 20ετίας μέχρι και 35ετίας. Με αποτέλεσμα, το κόστος συντήρησης να είναι ανυπολόγιστο. Το κύριο πρόβλημα, λοιπόν, είναι ότι τα παλαιά οχήματα παρουσιάζουν προβλήματα και έχουν άλλες αντοχές. Όταν έχεις ένα όχημα 35 ετών, μπορεί ανά πάσα στιγμή να σου παρουσιάσει πρόβλημα. Καταλαβαίνετε τι μπορεί να συμβεί λοιπόν…;».
Εκτός αυτών, τραγική έλλειψη τονίζεται πως υπάρχει και στα μικρά οχήματα της Πυροσβεστικής, που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά προσωπικού. Απαραίτητα στη χρήση, που όμως όταν είναι σε έλλειψη, οδηγείται σε δυσλειτουργία όλο το σύστημα. Εάν πρέπει Πυροσβέστες να μετακινηθούν στις 9 το πρωί σε μια περιοχή, θα πρέπει να περιμένουν… ώρες μέχρι να βρεθεί κενό όχημα που να μπορεί να τους μεταφέρει!
ΑΡΒΥΛΕΣ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Στολές ευτυχώς διαθέτουν οι Πυροσβέστες μας. Αν και οι τελευταίες, τους παραδόθηκαν πριν από… δύο χρόνια, οπότε κι αυτές που έχουν χρειάζονται ανανέωση. Το χειρότερο όλων όμως είναι τα άρβυλα. Διότι απαιτείται, εδώ και τώρα, αντικατάσταση τους. Είναι μάλιστα γεγονός, ότι Πυροσβέστες πληρώνουν απ’ την τσέπη τους για να αγοράζουν αρβύλες, ακριβές και πιο ανθεκτικές για τις δύσκολες καταστάσεις που βιώνουν.
ΠΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ… Ο ΕΞΗΣ ΕΝΑΣ!
Τέλος, όπως έχει ξαναγράψει η «Πολιτεία», στην Πάτρα παρουσιάζεται το εξής παράδοξο. Ενώ στα «χαρτιά» λειτουργούν 3 Πυροσβεστικοί Σταθμοί, εν τούτοις μόνο 1 Π.Σ. είναι ο λειτουργικός και μάχιμος. Αυτός της οδού Ναυαρίνου. Ως 2ος Πυροσβεστικός Σταθμός νοείται το Πυροσβεστικό Πλοιάριο που υπάρχει στο λιμάνι της Πάτρας και ως 3ος, τα γραφεία της Διοίκησης στην πλ. Πυροσβεστείου. «Μπουχτίσαμε από υποσχεσεολογία και σε αυτό το θέμα», σχολιάζει ο κ. Φερτάκης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ: