ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αισθητά «τσιμπημένη» φέτος η τιμή του αρνιού

Kreata
Τσουχτερές αυξήσεις για το Πασχαλινό τραπέζι αποτυπώνει η έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) δίνοντας μάλιστα στη δημοσιότητα συγκριτικό πίνακα σε σχέση με τις περυσινές τιμές.

Σε σχέση με το Πάσχα του 2020 διαπιστώνεται αύξηση 0,7% στην τιμή του τυπικού πασχαλινού καλαθιού, όσον αφορά τα σούπερ μάρκετ. Όσο όμως για το κόστος των αμνοεριφίων, έχει εκτοξευτεί το πλαίσιο τιμής που ξεκινά από τα 8 ευρώ το κιλό και φθάνει ως τα 10,90 ευρώ το κιλό, όπως διαπιστώθηκε και σε κεντρικό κρεοπωλείο της Πάτρας.

Το χειρότερο σενάριο είναι ότι η αύξηση των τιμών θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες, βάσει των εκτιμήσεων κύκλων της αγοράς. Δεν αποκλείεται να φτάσει ειδικά στα συνοικιακά κρεοπωλεία ακόμα και τα 12,5 ευρώ το κιλό. Από μόλις 8,90 και 9,90 ευρώ το κιλό, που ήταν πέρυσι. Οι κτηνοτρόφοι αποδίδουν τις αυξήσεις στη συρρίκνωση του κλάδου τους. Οι κρεοπώλες με τη σειρά τους, στην αύξηση των εξαγωγών λόγω του καθολικού Πάσχα. Που φέρνει μείωση δουλειάς, όπως λένε, μείωση ανθρώπινου δυναμικού κατ’ επέκταση, κι όλα αυτά μαζί οδηγούν σε αυξήσεις της τιμής για τον καταναλωτή.

Το χειρότερο σενάριο είναι ότι η αύξηση των τιμών θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες, βάσει των εκτιμήσεων κύκλων της αγοράς.

Αν και οι περισσότερες εξεταζόμενες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν μείωση, σημαντικά αυξημένη αναμένεται ότι θα είναι η τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα με τις τιμές να μην έχουν διαμορφωθεί ακόμα.

Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς ένας συνδυασμός παραγόντων πιέζει τις τιμές αυξητικά. Η μειωμένη διάθεση προϊόντων από το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω Brexit προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, οδήγησε σε απορρόφηση προϊόντων από την ελληνική αγορά προς το εξωτερικό για το καθολικό Πάσχα (ειδικά Ιταλία και Ισπανία), λόγω και του ότι το Καθολικό Πάσχα φέτος «έπεσε» αρκετά νωρίτερα από το Ορθόδοξο.

Το ότι το ορθόδοξο Πάσχα φέτος «πέφτει» τόσο αργά σημαίνει ότι τα αμνοερίφια βάρους 10-13 κιλών τα οποία ζητούνται κυρίως από τους καταναλωτές είναι λιγότερα (γιατί τέτοια εποχή τα ζώα έχουν μεγαλώσει) και η μειωμένη προσφερόμενη ποσότητα σε αυτό το βάρος πιέζει την τιμή αυξητικά.

ΠΩΣ Η ΚΑΡΑΝΤΙΝΑ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ

Παράλληλα, όπως καταγράφεται στις έρευνες καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας επηρεάζουν και τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού.

Συγκεκριμένα:

Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα. Το 2019, το 67% ή 2 στους 3 καταναλωτές συμμετείχαν σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό ήταν το 2020 μόλις 3%, ενδεχομένως φέτος να έχουμε ελαφρώς μεγαλύτερο ποσοστό, αλλά σίγουρα μακριά από το 2019.
Επίσης το 31% το οποίο επέλεγε να κάνει το πασχαλινό του τραπέζι στον κλάδο της Εστίασης ως το 2019, για δεύτερη χρονιά πρακτικά μηδενίζεται λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας.
Τέλος παραμένει αυξημένη η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Χαρακτηριστικά, το ποσοστό που θα φτιάχνει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 51% στο 62%.

You may also like

Comments are closed.