Η εικόνα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο απασχολεί έντονα το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο, καθώς η σταθερή αύξησή τους συνδυάζεται με τη χαμηλή συμμετοχή των φορολογουμένων στις διαθέσιμες ρυθμίσεις χρεών, γεγονός που συνδέεται με αδυναμία εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών τους. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι το πρόβλημα παραμένει και βαθαίνει, ενώ οι παρεμβάσεις που εφαρμόζονται δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), τα οποία περιλαμβάνει και η τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο στο τέλος Οκτωβρίου του 2025 ανήλθε στα 112,50 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 4,05 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2024. Η πορεία αυτή αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη διόγκωση των οφειλών, παρά τις ρυθμίσεις που βρίσκονται σε ισχύ.
Η ποιοτική σύνθεση του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου δείχνει ότι το 60,97%, δηλαδή 51,93 δισ. ευρώ, προέρχεται από φορολογικές οφειλές. Τα πρόστιμα, φορολογικά και μη, αποτελούν το 28,43% και αντιστοιχούν σε 24,22 δισ. ευρώ, ενώ οι μη φορολογικές οφειλές, όπως δάνεια και δικαστικά έξοδα, αντιπροσωπεύουν το 10,60%, δηλαδή 9,03 δισ. ευρώ. Από τις φορολογικές οφειλές, 8,30 δισ. ευρώ συνδέονται με αφερέγγυους οφειλέτες και 16,58 δισ. ευρώ αφορούν χρέη με λήξη δόσεων πέραν της τελευταίας δεκαετίας, με αποτέλεσμα να απομένουν 27,05 δισ. ευρώ από τα οποία προέρχεται το 92,37% των εισπράξεων. Έτσι, σχεδόν το σύνολο των εισπράξεων βασίζεται στο 31,76% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου.
Η περαιτέρω ανάλυση των φορολογικών οφειλών δείχνει ότι το μεγαλύτερο μέρος αφορά τον ΦΠΑ, με ποσοστό 47,20% και οφειλές 24,51 δισ. ευρώ, ενώ ακολουθεί ο φόρος εισοδήματος με 42,11%. Οι φόροι στην περιουσία εμφανίζουν χαμηλότερο ποσοστό, 5,37%, με οφειλές 2,79 δισ. ευρώ.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι αρμόδιες υπηρεσίες εξετάζουν νέες παρεμβάσεις με στόχο την αύξηση της συμμετοχής στις ρυθμίσεις και τον περιορισμό των οφειλών. Στο τραπέζι βρίσκεται η εφαρμογή πιο στοχευμένων στρατηγικών είσπραξης από την ΑΑΔΕ, με εξατομικευμένες ρυθμίσεις ανάλογα με το προφίλ και το ύψος των χρεών κάθε οφειλέτη, καθώς και η περιοδική αξιολόγηση της συμπεριφοράς τους. Παράλληλα, εξετάζεται η βελτίωση της πάγιας ρύθμισης, με αύξηση των δόσεων από 24 σε 36 και μείωση του επιτοκίου, ενώ το ενδεχόμενο νέας ρύθμισης τύπου 120 δόσεων έχει απορριφθεί από το υπουργείο Οικονομικών.











