ΠΟΛΙΤΕΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χωρίς διόδια οι αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα – Γιατί οι σταθμοί θα αποτελέσουν παρελθόν

diodia mono enas stathmos

Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο κυκλοφορίας των οχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους συντελούνται στην Ευρώπη, με στόχο την πιο δίκαιη χρέωση των οδηγών και τη μείωση του χρόνου ταξιδιού.

Πρόκειται για το σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων που, έως το τέλος του 2025, αναμένεται να λειτουργήσει και στη χώρα μας. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2022 να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για το έργο των 300 εκατ. ευρώ, ενώ το μοντέλο που φαίνεται πως προωθείται είναι αυτό της σύμπραξης του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ).

 Ποιο είναι το νέο σύστημα;

Το νέο σύστημα ουσιαστικά θα καταργήσει τους σταθμούς διοδίων – υπό τη μορφή τουλάχιστον που έχουν σήμερα – δεδομένου ότι οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που έχουν διανύσει.

Αυτό θα σημαίνει ότι θα εξασφαλιστεί μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης πολλών συμπολιτών μας, οι οποίοι βάσει του υφιστάμενου συστήματος πληρώνουν προκαταβολικά ένα προκαθορισμένο (και υψηλό) αντίτιμο, ενώ χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο για μόλις λίγα χιλιόμετρα.

Το νέο σύστημα αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα «ελεύθερης ροής» (free flow) στους αυτοκινητοδρόμους, όπου δεν θα υπάρχουν σταθμοί διοδίων.

Αυτό θα διασφαλίσει ότι στα ταξίδια δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις, μιας και τα οχήματα δεν θα χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων, ενώ τέλος δεν θα σχηματίζονται ουρές.

Το τέλος, μάλιστα, του «σταμάτα-ξεκίνα» στα διόδια θα έχει θετικό αντίκτυπο και στο περιβάλλον. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι κατά το φρενάρισμα του αυτοκινήτου (π.χ. για την πληρωμή του τέλους διοδίου), λόγω της τριβής των φρένων εκλύονται μικροσωματίδια που αποτελούν πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Η περιβαλλοντική επιβάρυνση αυξάνεται, φυσικά, και όταν τα αυτοκίνητα εξέρχονται από τους σταθμούς διοδίων, μιας και ο κινητήρας, κατά την επιτάχυνση, παράγει μεγαλύτερο έργο.

διόδια ελλάδα τέλος

Η λειτουργία του νέου συστήματος

Σχετικά με τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης, αυτά θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους, με τη βοήθεια δορυφόρων.

Για τα ΙΧ οχήματα θα γίνεται καταγραφή της πινακίδας κατά την είσοδο και την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο και θα επιβάλλεται επί τόπου η αντίστοιχη χρέωση, πάντα βάσει χιλιομέτρων.

Με βάση τον σχεδιασμό, τα υφιστάμενα μετωπικά διόδια θα μετατραπούν σε σταθμούς ελέγχου φορτίων και κυκλοφορίας.

Χιλιομετρική χρέωση στην Ολύμπια Οδό

Το σύστημα της χρέωσης των οδηγών βάσει των διανυθέντων χιλιομέτρων εφαρμόζεται – προς το παρόν – αποκλειστικά στην Ολυμπία Οδό, με τα στοιχεία να δείχνουν ότι οι χρέωση των χρηστών είναι έως και 76% χαμηλότερη.

Οι χρήστες το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να προμηθευτούν τον πομποδέκτη της εταιρείας, ο οποίος διαβάζεται από ηλεκτρονικές πύλες με αισθητήρες που έχουν εγκατασταθεί στις εισόδους και εξόδους του αυτοκινητοδρόμου. Το όχημα πληρώνει το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης.

Σε περίπτωση που το όχημα βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, τότε πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.

You may also like

Comments are closed.