ΑΠΟΨΕΙΣΚΟΣΜΟΣΠΟΛΙΤΕΙΑ

Δ. Σταθακόπουλος στην “Πολιτεία” – “Ερχεται σύγκρουση πολιτισμών Δύσης – Ανατολής”

dimitris stathakopoulos

Ο Δημήτρης Σταθακόπουλος εκτιμά:

1ον) την επικράτηση της Ευρασίας έναντι της Δύσης. Εκτιμά τηνκατάληξη της προσφυγής για την Αγιά Σοφιά και βαθμολογεί την εξωτερική μας πολιτική στα Ελληνοτουρκικά.

2ον) Ότι η προσφυγή για την επαναφορά της Αγιάς Σοφιάς σε μουσείο έχει ελπίδες αν χάσει ο Ερντογάν τις εκλογές του 2023

του Αχιλλέα Ροδίτη

Στις 24 Ιουλίου 2022 συμπληρώθηκαν δυο χρόνια από την πρώτη προσευχή στην Αγιά Σοφιά ως τζαμί. Επιτέλους όμως υπάρχει ουσιαστική αντίδραση που μπορεί να φέρει την ανατροπή και να επαναφέρει τον ναό στην προτεραία κατάσταση. Αφορά στην προσφυγή που έγινε από Έλληνα ακαδημαϊκό και Χριστιανούς Τούρκους πολίτες (Ρωμιούς), στο Τουρκικό Συμβούλιο της Επικρατείας το οποίο θα κληθεί να αποφασίσει για το αν το κατασκευαστικό θαύμα της Αγιάς Σοφιάς θα παραμείνει ή όχι τζαμί.

κεντρικη αγ. σοφια

Μιλά αποκλειστικά για αυτή την εξέλιξη στην «Πολιτεία» ο Διεθνολόγος, Οθωμανολόγος – Τουρκολόγος, Δρ του Παντείου Πανεπιστημίου, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω , Συνεργάτης του Εργαστηρίου Τουρκικών και Ευρασιαστικών Μελετών (ΕΤΕΜ) του Πανεπιστημίου Πειραιά και Συγγραφέας, Δημήτρης Σταθακόπουλος (ο οποίος παραχωρεί εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στη σελ. 19). Αφού εκείνος με δηλώσεις του, που είχαν δημοσιευτεί στο SLpress την ημέρα της πρώτης προσευχής στην Αγιά Σοφιά ως τζαμί, είχε «φωτίσει» τον δρόμο της προσφυγής.

Από τις δηλώσεις του εκείνες είχε παρακινηθεί ο καθηγητής Νομικής του ΔΠΘ Ιωάννης Κτιστάκις δρομολογώντας, από τον Οκτώβριο του 2020, μαζί με Χριστιανούς Τούρκους και την συνυπογραφή από Τούρκο δικηγόρο, την προσφυγή στο ΣτΕ της Τουρκίας. «Αυτή ήταν η σωστή πράξη που έπρεπε να γίνει και όχι τα κροκοδείλια δάκρυα και τα ανούσια ευχολόγια της Ελλάδας και της διεθνούς χριστιανικής κοινότητας. Εύγε και αναμένουμε τη θετική έκβαση μέχρι το 2025», υπογραμμίζει ο κ. Σταθακόπουλος.

 

ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ «ΚΛΕΙΔΙ»

«Αυτό που έλεγα τότε», εξηγεί στην «Πολιτεία» ο γνωστός Έλληνας Διεθνολόγος, «ήταν πως παρότι, είτε η UNESCO, είτε Τούρκοι πολίτες  χριστιανοί  θα μπορούσαν, ως έχοντες  έννομο  συμφέρον, να παρέμβουν  στη δίκη ζητώντας  την απόρριψη  της προσφυγής επί της οποίας αποφάνθηκε θετικά το Τουρκικό ΣτΕ ( Danıştay ), με την απόφαση της 10ης Ιουλίου  2020, (απόφαση που άνοιξε το δρόμο μετατροπής της Αγιάς Σοφιάς σε τζαμί), αυτό  δεν συνέβη. Λόγω ολιγωρίας; Λόγω  καλοπιστίας προς την Ανώτατη Τουρκική  δικαιοσύνη, η οποία  όπως  αποδείχθηκε δεν τήρησε  την ισονομία του Τουρκικού  Συντάγματος; Δεν γνωρίζω», τονίζει ο κ. Σταθακόπουλος.

Και σημειώνει ότι το Τουρκικό  Σύνταγμα δεν ορίζει κυρίαρχη και δεσπόζουσα  θρησκεία. Όμως με την ερμηνεία που έδωσε το Τουρκικό ΣτΕ, χορήγησε το δικαίωμα στον Τούρκο Πρόεδρο να εκχωρήσει έναν αμιγώς Μουσειακό χώρο παγκόσμιας κληρονομιάς, για προσευχή μόνον μουσουλμάνων  Τούρκων. Στερώντας όμως από τους Χριστιανούς Τούρκους πολίτες το ατομικό δικαίωμα ίσης μεταχείρισης της Χριστιανικής προσευχής, σ’ ένα μνημείο που πριν γίνει τέμενος το 1453 οικοδομήθηκε και  λειτούργησε  αρχικά  και για αιώνες ως χριστιανικός ναός.

«Το δέον θα ήταν να μην είχε εκδοθεί αυτή η απόφαση του Τουρκικού ΣτΕ είτε απέχοντας, είτε απορρίπτοντας την προσφυγή. Εφόσον όμως εκδόθηκε πρέπει να καταδειχθεί πως αυτή έσφαλε σύμφωνα με το Τουρκικό Σύνταγμα, στερώντας το ίσο ατομικό  δικαίωμα στους χριστιανούς Τούρκους Πολίτες. Και φυσικά περαιτέρω έσφαλε και ο Τούρκος Πρόεδρος με το Προεδρικό Διάταγμα που υπέγραψε δημιουργώντας διεθνές ηθικό και πολιτιστικό πρόβλημα».

 

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ένθετη Δ. Σταθακόπουλος

 

Με βάση το παραπάνω σκεπτικό ο κ. Σταθακόπουλος είχε τονίσει τότε (Ιούλιος του 2020) ότι θα έπρεπε μέσω της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος και της αντίστοιχης Ευρωπαϊκής (CCBE) να ενισχυθούν νομικά, στα πλαίσια της ισονομίας όπως την ορίζει το Τουρκικό Σύνταγμα, οι Τούρκοι Χριστιανοί πολίτες. Και να προσφύγουν στο Τουρκικό ΣτΕ ζητώντας  αναγνώριση και του δικού τους δικαιώματος προσευχής στην Αγιά Σοφιά ή ακόμα καλύτερα να ακυρωθεί το με ημερομηνία 10 Ιουλίου 2020 Π. Δ του Τούρκου Προέδρου ή να ασκηθεί διεθνής νομική πίεση για να ανακαλέσει οίκοθεν το εν λόγω Π.Δ, κι έτσι η Αγιά Σοφιά να επανέλθει στην προτεραία κατάσταση.

«Όλα τα υπόλοιπα, καταδικαστικά και ευχολόγια που ακούγονται διεθνώς και πανελληνίως αφενός είναι άκαιρα, αφετέρου έπρεπε να έχουν γίνει χρόνια πριν και φυσικά ουδέν έννομο αποτέλεσμα παράγουν», είχε πει.

 

  • Αλλά υπάρχει αισιοδοξία για την κατάληξη της προσφυγής για την Αγιά Σοφιά;

 

Ο κ. Σταθακόπουλος απαντά:

277788879 10224040029141002 340344207887306298 n

Ρεαλιστικά όχι, δεν είμαι αισιόδοξος καθότι οι  Τούρκοι δικαστές, πρωτίστως θα δράσουν πολιτικά και εκτων υστέρων νομικά. Το πιθανότερο είναι να βρουν κωλύματα και αοριστίες επί της προσφυγής για να τηναπορρίψουν πριν μπουν στην ουσία της υπόθεσης. Ειδικά αν είναι ακόμα στην εξουσία οΠρόεδρος Ερντογάν.

Εν τούτοις, αν μετά τις επερχόμενες εκλογές του 2023, εκλεγεί Πρόεδρος κάποιος από την αντιπολίτευση, με Κεμαλικό προφίλ, δεν αποκλείεται, λόγω του κοσμικού χαρακτήρα τους και ως αντίκρουση της«κληρονομιάς» Ερντογάν να προτρέψουν του δικαστές να κάνουν δεκτή την προσφυγή των Ρωμιών και ναεπανέλθει η Αγιά Σοφιά στην προτεραία αποκλειστικά μουσειακή της κατάσταση.

Οι λόγοι είναι δύοΝίκη κατά της «κληρονομιάς» του Ερντογάν και καλό πρόσωπο στη Δύση, πως τάχα ηΤουρκία δεν είναι Χαλιφάτο και Δεσποτικό κράτος, αλλά σύγχρονο κοσμικό που σέβεται τα ατομικάδικαιώματα. Βεβαίως μην ξεγελιόμαστε. Οι Κεμαλικοί και το κόμμα της Ακσενέρ πάνω απ’ όλα είναι βαθιάεθνικιστές ανθέλληνες,  με μανδύα κοσμικότητας και εκδυτικισμού.

 

  • Θα μπορούσε η προσφυγή να γίνει σε εθνικό επίπεδο και όχι ιδιωτικά;

Σε εθνικό επίπεδο δεν θα μπορούσε να γίνει, αφού η  Ελλάδα δεν έχει έννομο συμφέρον με την στενήέννοια του νόμου. Έχει σαφώς ιστορικά και ηθικά δικαιώματα , αλλά όχι νομικά. Θα μπορούσε όμως ναπροσφύγει νομικά κατά του Π.Δ Ερντογάν, η UNESCO, υπό την προστασία και χορηγία της οποίας τελεί τομνημείο, όμως δεν το έκανε. Ελπίζω να κάνει πρόσθετη παρέμβαση υπέρ των προσφευγόντων ρωμιών στημελλοντική δίκη.

 

ΤΙ ΛΕΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

  • Στις αρχές καλοκαιριού πολλοί εξέφρασαν φόβο για ένα πιθανό θερινό θερμό επεισόδιο στο Αιγαίο. Το φοβάστε, τώρα ή αργότερα;

Τα καλοκαιρινά θερμά επεισόδια ( και όχι μόνον ) είναι σαν τα μελτέμια, δηλαδή αναμενόμενα. Βέβαιαπλέον έχουν αναβαθμιστεί σε αμφισβητήσεις της εθνικής μας κυριαρχίας και κατηγοριών κατά της Ελλάδαςπως τάχα η χώρα μας παραβιάζει τις διεθνείς συνθήκες και δίκαιο.  Οι έξοδοι και έρευνες των τουρκικώνερευνητικών πλοίων και γεωτρύπανων, καθώς και η αγορά του cobalt explorer ήδη Abdülhamid Han, δενείναι αδιάφορα γεγονότα. Σαφώς και χρησιμοποιούνται ως εργαλεία και θα τα δούμε πάλι σε δράση (μεκάποια καθυστέρηση) θυμίζοντάς μας τον καυτό Αύγουστο του 2020. Όμως παρότι το 2020 τουςαντιμετωπίσαμε ικανοποιητικότατα επί του πεδίου, πιθανολογώ πως φέτος είμαστε ακόμα περισσότεροπροετοιμασμένοι και θα το μετανιώσουν σε όλα τα επίπεδα, διεθνών σχέσεων, αλλά και στη θάλασσα.

 

  • Πώς θα βαθμολογείτε την εξωτερική πολιτική, τη δική μας και των τούρκων αντίστοιχα;

 Η Ελλάδα  ευτυχώς ξύπνησε απ’ το λήθαργο ή τα ροζ όνειρα, πως τάχα με κατευνασμό θα ηρεμούσε ηΤουρκία και πως αν το Αιγαίο ανήκε στα ψάρια του  (…)  με μη πόλεμο και ζεϊμπεκιές, θα λυνόντουσαν ταπροβλήματα. Την  αφύπνισή μας την οφείλουμε στην εκδήλωση του πραγματικού προσώπου της γείτονος, μέσω του Τούρκου Προέδρου. Επομένως υπό μία παράδοξη οπτική, του «χρωστάμε και χάρη» πουμας  ξύπνησε και κάμφθηκαν οι επιφυλάξεις κάποιων Ελλήνων και κυρίως της Δύσης.

Πλέον ξέρουμε με τι έχουμε να κάνουμε και δεν εθελοτυφλούμε. Επομένως η βαθμολογία μας είναι ανοδικήσε σχέση με την μηδενική που είχαμε πριν κάποια χρόνια. Η Τουρκία πάλι ήταν και είναι ο «επιτήδειοςουδέτερος» που πάντα πατούσε σε δύο βάρκες ( ανατολήδύση ) για τα συμφέροντά της. Ό,τι και ναέκανε / κάνει, τη συγχωρούσαν και τα συγχωρούν, σαν την παραβολή του «ασώτου». Σε αυτότο momentum , έχει κάποια θέματα με την Ε.Ε. και το ΝΑΤΟ,  λόγω της συμπεριφοράς του ΤούρκουΠροέδρου, όχι όμως τραγικά, τα οποία ισοσκελίζονται με τη χρησιμότητά της ως διαμεσολαβήτριας στοΟυκρανικό πρόβλημα κι όχι μόνο. Σε κάθε περίπτωση η Τουρκία έχει καλή βαθμολογία στα θέματαεξωτερικής της πολιτικής. Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε .

 

Η ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ “ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ”

  • Τεκτονικές οι διεθνείς εξελίξεις σε συνδυασμό και με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τι βλέπετε στο βάθος του τούνελ;

Όπως είχα δηλώσει στα ΜΜΕ την πρώτη μέρα του πολέμου, ξεκίνησε και εξελίσσεται ο Γ΄ παγκόσμιοςπόλεμος – ακόμα ψυχρός ( θερμός μόνο στην Ουκρανία ) – που θα αλλάξει εντελώς όσα θεωρούσαμεσταθερά στη ζωή μας. Αλλάζουν οι ζώνες επιρροής, υπάρχει περιβαλλοντολογικό, ενεργειακό καιεπισιτιστικό πρόβλημα κυρίως στην Ε.Ε., που σε συνδυασμό με το δημογραφικό  και τις πανδημίες, δενπρομηνύουν καλό – ανεκτό μέλλον.

Στο βάθος του τούνελ (2050 -2070) θα έχει επισυμβεί η ολοκληρωτική σύγκρουση των πολιτισμών( βλ. Huntington κ.α ) με πιθανότερη επικράτηση της Ευρασίας και όχι της Δύσης. Και αυτό, διότι η άλληπλευρά είναι ήδη περίπου 6 δις άνθρωποι (η Δύση περίπου 1 δις),  έχουν επάρκεια ενέργειας και τροφώνπου με σωστή διαχείριση θα αντέξουν και θα επικρατήσουν, με τεράστια όμως οπισθοδρόμηση σε θέματαΔημοκρατίας,  ατομικών δικαιωμάτων και πολιτισμού όπως τον αντιλαμβάνεται  η Δύση.

Η ακμή της Δύσης που στηρίχθηκε στους αποικιοκρατικούς πόρους και την τεχνολογία μαζί με την οπλική ισχύ, βαίνεινομοτελειακά στο τέλος της. Είναι θέμα χρόνου…

 

Από την έντυπη έκδοση της Αχαϊκής Πολιτείας:

18 2

17 1 e1659952004729

You may also like

panepistimioupoli zografou ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου: Συμμορίες κακοποιών με ορμητήριο φοιτητικές εστίες -Ληστείες, ναρκωτικά, βιασμοί και face control

Τρεις συμμορίες σκληρών κακοποιών που, δρώντας με ορμητήριο τις φοιτητικές εστίες της Πολυτεχνειούπολης του Ζωγράφου, διέπρατταν ...

Comments are closed.