ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΕΣΣΑΡΗΣ: Ο Δάσκαλος που δείχνει τον δρόμο μιας… άλλης Εκπαίδευσης

Facebook
Twitter

Συνέντευξη: στον Αχιλλέα Ροδίτη

 

Ο Φυσικός που έδωσε την “ψυχή” του στην Εκπαίδευση της Πάτρας για πολλά χρόνια, σήμερα αναβιώνει τα Εκπαιδευτήρια “Δελασάλ” Σύρου πραγματοποιώντας το όνειρο του για ένα Σύγχρονο Σχολείο.

Και μιλά αποκλειστικά στην εφημερίδα “ΠΟΛΙΤΕΙΑ”, στο “politeianews.gr” και τον δημοσιογράφο Αχιλλέα Ροδίτη (παλιό μαθητή του…) για το έργο του, για το σχολείο που ονειρεύεται, για μια διαφορετική Εκπαίδευση που θα μπορούσαμε να είχαμε…

Ο γνωστός μας και πολύ αγαπητός στην Πάτρα, Διονύσης Μεσσάρης, Γενικός Διευθυντής, σήμερα, στα Εκπαιδευτήρια Δελασάλ Σύρου, μετά από μια μακρά επιτυχημένη πορεία στη Δημόσια Εκπαίδευση, συνεχίζει ακόμα να μας εμπνέει και να μας δείχνει το δρόμο μέσα από ένα καινοτόμο σχολείο.

Έχοντας καταγράψει διαδρομή σχεδόν 35 ετών στα κοινωνικά και εκπαιδευτικά δρώμενα της Πάτρας και της Αχαΐας γενικότερα, βρίσκεται και εργάζεται στην Ερμούπολη της Σύρου πραγματώνοντας το σχολείο των ονείρων του.

Ο αγαπημένος Φυσικός – αλλά κυρίως… Δάσκαλος – ο οποίος στην πόλη μας είχε συνδέσει το όνομά του με το καινοτόμο Πολυκλαδικό Λύκειο και τη δημιουργία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, αποκαλύπτει τα νέα του έργα και σχέδια στην εκπαίδευση και συνεχίζει να μας δείχνει το δρόμο με την αστείρευτη δημιουργική του διάθεση στο χώρο της εκπαίδευσης.

1649836008858

 

 

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ κ. Δ. ΜΕΣΣΑΡΗ:

  • Κύριε Μεσσάρη, κατ’ αρχάς δώστε μας το στίγμα της κατάστασης στην Εκπαίδευση, σήμερα…

Σε μια δύσκολη εποχή στην οποία η κοινωνία δοκιμάζεται από την πανδημία, τον πόλεμο, την ενεργειακή και οικονομική κρίση υπάρχει μεγάλη ανάγκη να κρατήσουμε ψηλά την παιδεία και τις διαχρονικές ανθρώπινες αξίες.

Η παιδεία στη χώρα μας βρίσκεται συνεχώς σε κρίση έχοντας πολύ δρόμο μπροστά για να οδηγηθεί στην παιδεία που ενισχύει την κριτική ικανότητα και προετοιμάζει αυριανούς πολίτες σε μια βιώσιμη κοινωνία προόδου και ειρήνης.

Η δημόσια εκπαίδευση με πολύ μικρά βήματα οδεύει προς ένα μέλλον που λίγο γνωρίζουμε και εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα. Τα σχολεία της χώρα μας λειτουργούν κάτω από ένα κεντρικό απαρχαιωμένο σύστημα που αφήνει ελάχιστα περιθώρια αυτονομίας και αποκέντρωσης, δεν υπάρχει όραμα και σαφής σκοπός, δεν εμβαθύνει στα εκπαιδευτικά αντικείμενα, τα παιδιά παρακολουθούν πολλά εξωσχολικά μαθήματα διότι το σχολείο είναι αδύνατο να καλύψει τις ανάγκες τους, για τις ξένες γλώσσες, για τη στήριξη στις ενδιάμεσες τάξεις, για τα αθλητικά τους, για τη μουσική και τις καλές τέχνες, για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Όλοι οι μαθητές και μαθήτριες για κάποιο λόγο, μέσα από τα εξωσχολικά μαθήματα, καταλήγουν και στην ιδιωτική εκπαίδευση την οποία έχουμε συνηθίσει ως κάτι αναπόφευκτο και αναγκαίο.

Η σύγχρονη εκπαίδευση απαιτεί λιγότερα εκπαιδευτικά αντικείμενα σε καθημερινή βάση, μεγάλη εμβάθυνση και κριτική αντιμετώπιση, ολοήμερα σχολεία σε όλες τις βαθμίδες με πλήθος δραστηριοτήτων όπως θέατρο, μουσική, αθλητικά, ρομποτική, ξένες γλώσσες, projects, εικαστικά, επαγγελματικό προσανατολισμό κλπ.

 

1649836008869

 

  • Πείτε μας λίγα λόγια για τη μέχρι τώρα διαδρομή σας στην εκπαίδευση…

Το 2016 αποχώρησα από τη δημόσια εκπαίδευση στην οποία αφιέρωσα 35 χρόνια αγωνιζόμενος καθημερινά και από κάθε θέση για να δώσω χρώμα στο γκρίζο μέσα από την ανάληψη θέσεων αυξημένης ευθύνης και την υλοποίηση πολλών καινοτομιών που με αγάπη υπηρέτησα όπως:

  • Το Μεταλυκειακό φροντιστήριο
  • Το καινοτόμο πολυκλαδικό λύκειο
  • Τη δημιουργία εργαστηρίων φυσικών επιστημών
  • Την απογευματινή στήριξη των μαθητών
  • Τη θέση του Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
  • Τα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
  • Τους συμβουλευτικούς σταθμούς νέων
  • Την εκπαίδευση ενηλίκων
  • Τη διεύθυνση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ)
  • Το πλήθος των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και έργων
  • Την Ανίχνευση Εκπαιδευτικών Αναγκών και τη δημιουργία σχεδίων εκπαίδευσης για όλον τον δημόσιο τομέα
  • Τη δημιουργία των περιφερειακών ινστιτούτων επιμόρφωσης του ΕΚΔΔΑ
  • Τη θέση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου
  • Τη θέση του Σχολικού Συμβούλου
  • Του Προέδρου Σχολικής επιτροπής του Δήμου Σύρου

Όλες οι θέσεις ευθύνης συνοδεύτηκαν από αναρίθμητες καινοτόμες δράσεις και απέδωσαν προστιθέμενη αξία στις τοπικές κοινωνίες και στην εκπαίδευση.

Κάθε δημιουργική τάση μέσα από τον δημόσιο τομέα περνάει από αδιανόητη γραφειοκρατία και διαδικασίες, απαιτεί μεγάλη επιμονή και υπομονή, πολλές φορές στραγγαλίζεται πριν προλάβει να δημιουργηθεί, ή απαξιώνεται κατά τη λειτουργία της και από τη μη μακροπρόθεσμη πρόβλεψη και σχεδιασμό.

Υπάρχουν βέβαια και φωτεινές εξαιρέσεις που οφείλονται σε φωτεινούς ανθρώπους οι οποίοι αφιέρωσαν τη ζωή τους σε σημαντικούς σκοπούς.

Για την παιδεία απαιτείται μακροπρόθεσμος σχεδιασμός σε επίπεδο δεκαετίας με συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων και μεγάλη αποκέντρωση στις τοπικές κοινωνίες.

Αυτό το όνειρο για το σχολείο που ονειρευόμουν αποφάσισα να το δοκιμάσω σε ένα μικρό σχετικά σχολείο, σε ένα νησί.

Στη Σύρο το 2019 λειτουργούσε σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με την επωνυμία Άγιος Γεώργιος και μέλος του δικτύου των εκπαιδευτηρίων Δελασάλ .

Το σχολείο αυτό ιδρύθηκε το 1914 από το τάγμα των Αδελφών Μοναχών των Χριστιανικών σχολείων Δελασάλ που έχουν σήμερα 350 χρόνια ιστορίας και ανήκει σε ένα παγκόσμιο δίκτυο εκπαιδευτηρίων.

 

Delasalle Syros 2

 

ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ “ΔΕΛΑΣΑΛ”:

  • Δώστε μας μια εικόνα των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου και του έργου τους…

Τα εκπαιδευτήρια Δελασάλ στην Ελλάδα είναι οργανισμός μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που διοικείται από παιδαγωγούς.

Σήμερα τα εκπαιδευτήρια Δελασάλ Σύρου και μέσα σε τρία χρόνια έχουν αναπτύξει όλες τις εκπαιδευτικές δομές:

  • Ολοκληρωμένο Βρεφονηπιακό Σταθμό
  • Νηπιαγωγείο
  • Δημοτικό
  • Γυμνάσιο
  • Λύκειο
  • Κέντρο Ξένων Γλωσσών
  • Φροντιστηριακή δομή στήριξης των μαθητών
  • Θερινό Σχολείο
  • Κέντρο Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού προσανατολισμού

Τα Εκπαιδευτήρια Δελασάλ Σύρου έχουν εξελιχθεί σε εκπαιδευτικό κόσμημα του νησιού με θαυμάσιους σύγχρονους εκπαιδευτικούς χώρους, μοναδικές αθλητικές εγκαταστάσεις, εργαστήρια νέων τεχνολογιών, φυσικών επιστημών, εικαστικών, πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής και πλήθος καινοτομιών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το σχολείο στηρίζεται σε βασικές παιδαγωγικές αρχές του Λασαλιανού σχεδίου εκπαίδευσης βάσει των οποίων δίνουμε μεγάλη έμφαση στις στάσεις και συμπεριφορές όλων των μελών της σχολικής κοινότητας με σκοπό τον σεβασμό της ανθρώπινης προσωπικότητας και της διαφορετικότητας, την προστασία της φύσης και του περιβάλλοντος, την αλληλεγγύη στους συνανθρώπους μας, την προετοιμασία των αυριανών πολιτών.

Όλα τα παραπάνω διαχέονται στην καθημερινή πρακτική μέσα από μεγάλο πλήθος δράσεων και δραστηριοτήτων που συνδυάζονται με τα εκπαιδευτικά αντικείμενα και δημιουργούν την αίσθηση του ανήκειν και την αγάπη για τη μαθησιακή διαδικασία.

Ζητούμενο είναι παιδιά που μαθαίνουν με χαρά αναπτύσσουν τις ικανότητές τους για να φτάσουν τον άριστο εαυτό τους.

Ένα σημαντικό στοιχείο των εκπαιδευτηρίων το οποίο αποτελεί και τη δύναμή του είναι το προσωπικό του, διοικητικό και εκπαιδευτικό.

Delaslle Syros

Προσωπικό που λειτουργεί ως κοινότητα αποτελούμενη από νέους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν μεγάλη αγάπη για την εργασία τους, μαθαίνουν, εξελίσσονται, αγαπούν τα παιδιά, σκέφτονται έξω από το κουτί, σχεδιάζουν, προγραμματίζουν, αξιολογούν και επανασχεδιάζουν σε μια συνεχή σπειροειδή εξέλιξη.

Κάθε εβδομάδα χαίρομαι να συντονίζω το συμβούλιο των Διευθυντριών, να παρακολουθούμε το έργο και να το βελτιώνουμε με δημιουργική διάθεση συνεργασίας και συμπληρωματικότητας.

Η διοίκηση δίνει ευκαιρίες συνεργασίας και κοινών δράσεων μεταξύ όλων των σχολείων μας στην Ελλάδα καθώς και με το σύλλογο αποφοίτων του σχολείου που είναι ενεργός και συνδράμει το έργο μας.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς προβαίνουμε σε εσωτερική παρουσίαση του έργου μας και αποτίμηση κάθε διαδικασίας ώστε να βγάζουμε χρήσιμα συμπεράσματα τα οποία χρησιμοποιούμε για τον επόμενο σχεδιασμό του προγραμματισμού μας.

Βάσει του προγραμματισμού μας καταρτίζονται τα σχέδια μαθήματος και τα σχέδια δράσης, συντονίζεται η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού και δημιουργούμε συνεργασίες με φορείς και πρόσωπα που ενδυναμώνουν την προσπάθειά μας για βελτίωση.

85175619 2733849926692043 2646056727463591936 n

Τα εκπαιδευτήρια διαθέτουν τριετές επιχειρησιακό σχέδιο δράσης καθώς και σχέδια δράσης για κάθε σχολική μονάδα έτσι ώστε να συστρατευόμαστε στους κοινούς στόχους.

Επίσης έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα νέο πρόγραμμα υποτροφιών για την υποστήριξη παιδιών που παρουσιάζουν επιμέλεια στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ανταποκριθούν στα δίδακτρά μας, τα οποία είναι χαμηλά για όλα τα παιδιά καθώς ο οργανισμός αποβλέπει στη βιωσιμότητα, στην ποιότητα και όχι στην οικονομική μεγέθυνση.

Με σωστή διαχείριση έχουμε κατορθώσει τα δίδακτρα των μαθητών να είναι χαμηλότερα από το μέσος κόστος ενός μαθητή στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης αλλά με αυξημένη ποιότητα και παροχές.

Όλα τα ωρολόγια προγράμματά μας έχουν περισσότερες ώρες διδασκαλίας και δημιουργικής απασχόλησης από τα τυπικά δημόσια σχολεία δίνοντας έμφαση στην εμβάθυνση της ύλης, στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας, τις νέες τεχνολογίες και τη ρομποτική, τις αθλητικές δραστηριότητες, το θέατρο και τη ρητορική, τη μουσική και τις ξένες γλώσσες.

Στις μεγαλύτερες τάξεις το πρόγραμμα εμπλουτίζεται με περισσότερες ώρες στα βασικά μαθήματα και συνοδεύεται από απογευματινό πρόγραμμα στήριξης των μαθητών για την επιτυχία τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η νέα δομή μας ονομάζεται ΣΥΝ Δελασάλ και είναι εξειδικευμένη στις ανάγκες των Πανελληνίων εξετάσεων σε ολιγομελή τμήματα.

Το Σχολείο Μ.Α.Σ. έχει ως βασικές του λέξεις : Μαθαίνω Αλλάζω Συνεργάζομαι  που αποτελούν και καθημερινή προσπάθεια από κάθε διαδικασία και δράση.

Μαθαίνω και δυναμώνω σε έναν κόσμο που αλλάζει γρήγορα.

Αλλάζω, βελτιώνομαι εξελίσσομαι συνεχώς.

Συνεργάζομαι και ενώνω τις δυνάμεις μου με τους άλλους για να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο μέλλον.

Φιλοδοξούμε το Σχολείο Μ.Α.Σ. να αποτελέσει πρότυπο για σχολεία που θα γκρεμίσουν τους χάρτινους πύργους και θα γεμίσουν με χρώματα τη ζωή μικρών και μεγάλων.

Μυστικό μας είναι οι καλοί συνεργάτες, η εμπιστοσύνη και η ποιότητα σε κάθε βήμα .

 

1649836008888 e1650354203830

 

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:

  • Αλήθεια, τί θα χρειαζόταν το σημερινό σχολείο για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας καθώς και να διαμορφώσει την κοινωνία;

Το σχολικό εκπαιδευτικό περιβάλλον χρειάζεται ανάπτυξη προς τις ακόλουθες κατευθύνσεις

  1. Αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων των νέων τεχνολογιών
  2. Ανάπτυξη της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας
  3. Δημιουργία οργανωμένου σχολικού κήπου και καλλιέργειας
  4. Δημιουργία κοινωνικής ζωής που στηρίζεται με δράσεις όλη τη διάρκεια της ημέρας
  5. Πλούσια αθλητική δραστηριότητα
  6. Αυτονομία της σχολικής μονάδας και συνεργασία με την τοπική κοινωνία
  7. Διοίκηση ολικής ποιότητας
  8. Ανάπτυξη της θεατρικής και μουσικής παιδείας
  9. Σύνδεση των εκπαιδευτικών αντικειμένων με την πραγματική ζωή και την τοπική βιώσιμη ανάπτυξη μέσω projects
  10. Συμβουλευτική και προσδιορισμός στόχων σε κάθε παιδί
  11. Μεθοδολογία μελέτης και μάθησης ανάλογα με το μαθησιακό προφίλ κάθε παιδιού
  12. Δημιουργία σχολικής κοινότητας
  13. Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με τη μεθοδολογία του coaching
  14. Μείωση των εκπαιδευτικών αντικειμένων και αύξηση της εμβάθυνσης σε σύγχρονα αντικείμενα
  15. Ανάπτυξη της χειρονακτικής εργασίας, των κατασκευών, των εκθέσεων
  16. Κατάρτιση ενός νέου συστήματος αξιολόγησης των παιδιών για την επιλογή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα λαμβάνει υπόψη το φάκελο ολόκληρης της σχολικής ζωής.
  17. Δυνατότητα επιλογής εκπαιδευτικών αντικειμένων
  18. Αλλαγή της μεθοδολογίας διδασκαλίας με ενεργητική συμμετοχή των μαθητών και την ενθάρρυνση της ομαδικής εργασίας
  19. Ευέλικτο εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργείται από την ίδια την ομάδα
  20. Αλλαγή του τρόπου εξέτασης στην κατεύθυνση της αξιολόγησης της κριτικής σκέψης.
  21. Νέο σύστημα επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού βασιζόμενο σε δοκιμαστική περίοδο ουσιαστικής αξιολόγησης

Αυτές οι κατευθύνσεις συνδυάζονται με τη σύγχρονη κοινωνία, την ανάπτυξη υπευθυνότητας και δεξιοτήτων που απαιτούνται σήμερα.

Όλοι μαζί οι στόχοι είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν άμεσα αλλά απαιτείται δεκαετές σχέδιο με συναίνεση όλων των φορέων.

274346258 4835659839844364 8176726818723189121 n

 

  • Τι θα συμβουλεύατε σήμερα έναν νέο εκπαιδευτικό;

Να κοιτάει τα παιδιά στα μάτια και να τους δίνει συνεχώς ευκαιρίες γιατί όσοι είναι οι άνθρωποι τόσοι είναι και οι δρόμοι. Όλα τα παιδιά μπορούν να βρουν ένα δρόμο για να γίνουν ευτυχισμένοι πολίτες, εμείς τους φωτίζουμε τις δυνατότητες και τα βοηθάμε να δυναμώνουν, να αναπτύσσουν τις ικανότητές τους και να ανοίξουν τα φτερά τους.

Ο νέος εκπαιδευτικός πρέπει να γνωρίζει ότι το λειτούργημα αυτό δεν έχει ορίζοντα και η χαρά έρχεται μόνο από τα μάτια των παιδιών.

Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι ένα θαυμάσιο λειτούργημα που δεν πληρώνεται και δεν αγοράζεται.

 

ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ…

  • Κύριε Μεσσάρη, …ταξιδέψτε μας λίγο στο μαγικό κόσμο των παιδιών…

278168956 4975476575862689 5844336180006661433 n

Το κάθε παιδί είναι ένα μεγάλο ταξίδι και μια τεράστια μοναδική αξία . Εμείς έχουμε τη χαρά και το χρέος να του δίνουμε ευκαιρίες  δημιουργώντας το Σχολείο που προωθεί την κριτική ικανότητα, τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και ετοιμάζει τους αυριανούς πολίτες που θα αναπτύξουν την περιοχή τους, θα πάρουν αποφάσεις και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής!

 

Σχολείο που ενθαρρύνει την ομαδική εργασία και συνδέεται με τη ζωή! Σχολείο αποκεντρωμένο, που καταρτίζει το δικό του αναλυτικό πρόγραμμα, σχολείο που σέβεται τη γνώμη των μαθητών και μαθητριών, σχολείο κοινότητα και ελκυστικό, που δε χρειάζεται απουσιολόγια αλλά είναι γεμάτο χρώματα! Σχολείο που αφήνει τα παιδιά να ονειρευτούν!!!

Η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση, πρέπει να γίνει στην παιδεία!!!

Η Εκπαίδευση είναι έρωτας!

Εδώ θα κάτσω μέχρι να αλλάξουμε το σχολείο!!!

–  Διονύσιος Μεσσάρης

«Δε παν’ να μ’ έλεγαν τρελό, από ένα τίποτα γεννιέται ο παράδεισος!»

– Οδυσσέας Ελύτης

Μοιραστείτε το άρθρο :

Δείτε επίσης...

Eγγραφή στο Newsletter

Κύλιση στην κορυφή