Η Πολιτεία είχε αποκαλύψει το θέμα όταν οι εκπαιδευμένοι φύλακες ισόπεδων διαβάσεων απομακρύνθηκαν για να αναλάβουν υπάλληλοι εταιρειών security
του Αχιλλέα Ροδίτη
Ήταν στις 17 Ιανουαρίου του 2023 όταν η εφημερίδα «Πολιτεία» έφερνε στο «φως» μια άλλη υπόθεση που αφορά τον ΟΣΕ και την ασφάλεια στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Ένα θέμα για το οποίο, μάλιστα, οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ είχαν πραγματοποιήσει τριήμερη απεργιακή κινητοποίηση στις 26, 27 και 28 εκείνου του Γενάρη, χωρίς όμως να επιτευχθεί η αλλαγή στάσης των υπευθύνων στο σημείο τριβής που είχε προκύψει.
Και ποιο ήταν αυτό; Ότι καθ’ υπόδειξη του αρμόδιου υπουργείου ο ΟΣΕ προσανατολιζόταν στην απόλυση των 165 συμβασιούχων οι οποίοι εκτελούσαν καθήκοντα ως φύλακες στις σιδηροδρομικές διαβάσεις και στην ανάθεση του συγκεκριμένου έργου σε σεκιουριτάδες, που, όπως καταγγέλθηκε από τους θιγόμενους, εξ αντικειμένου δεν μπορούσαν να έχουν την ίδια γνώση και εκπαίδευση με τους φύλακες.
Το θέμα είχε πανελλαδικές διαστάσεις καθώς από τους 165 μόλις οι 10 φύλακες απασχολούνταν στην περιοχή της Πάτρα και της Αχαΐας. Τελικά, παρά τις ενστάσεις και τις προειδοποιήσεις των φυλάκων αλλά και των μόνιμων εργαζομένων στα τρένα, ότι το ζήτημα αγγίζει ζήτημα υψηλής σημασίας, δηλαδή την ασφάλεια πολιτών, είτε επιβατών τρένων, είτε διερχόμενων από τις σιδηροδρομικές διαβάσεις, η διαδικασία της υποχρεωτικής αποχώρησης των φυλάκων προχώρησε κανονικά!
ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΓΓΕΙΛΕΙ ΚΑΙ… ΟΣΜΗ ΣΚΑΝΔΑΛΟΥ

Και το χειρότερο όλων απ’ όσα είχαν καταγγελθεί από τους πρώην φύλακες που μετρούσαν, τότε, μέρες μέχρι την οριστική απόλυση τους; Ότι η υπόθεση μη ανανέωσης των συμβάσεων τους είχε οσμή σκανδάλου, καθώς, όπως τόνιζαν, το κόστος για φύλαξη διαβάσεων από σεκιουριτάδες θα υπερέβαινε αυτό που υπήρχε για την δική τους αμοιβή.
Συγκεκριμένα, φύλακας της Πάτρας είχε πει ότι… τα χρήματα που ελάμβανε η προηγούμενη εταιρεία σεκιούριτι (πριν την πρόσληψη τους) έφθαναν για… εξήντα υπαλλήλους, αντί για δέκα! Διευκρινίζοντας το προφανές, ότι τα επιπλέον χρήματα δεν θα τα ωφελούνταν οι σεκιουριτάδες, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση θα ελάμβαναν απλώς και μόνο τον κατώτατο βασικό μισθό…
ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ

Από τότε μέχρι σήμερα, οι πρώην φύλακες του ΟΣΕ έχουν ξεκινήσει έναν κοπιαστικό, χρονοβόρο, μεγάλου κόστους, αλλά και αβέβαιο, δικαστικό αγώνα για να δικαιωθούν. Η οριστική δίκη για τα ασφαλιστικά μέτρα δεν έχει γίνει ούτε έχει προσδιοριστεί ακόμα, ώστε να ξεκαθαριστεί εάν επιστρέψουν ή όχι στην εργασία τους.
Μέχρι τότε, εκδίδονται μόνο κάποιες προσωρινές αποφάσεις που επιτρέπουν στους διαδίκους πρώην φύλακες να επιστρέψουν στα καθήκοντά τους αλλά για μερικές εβδομάδες, το πολύ δυο-τρεις μήνες. Με τον κύριο όγκο της αποστολής φύλαξης των σιδηροδρομικών διαβάσεων να εξακολουθεί να παραμένει στην ευθύνη σεκιουριτάδων.
ΤΟ «ΚΑΥΤΟ» ΕΡΩΤΗΜΑ
Είναι αυτονόητα τα ερωτήματα που επαναφέρονται πιο επιτακτικά μετά την τραγωδία στα Τέμπη. Ποιος είναι ο βαθμός ασφάλειας στις σιδηροδρομικές διαβάσεις; Και ποιος θα μας βεβαιώσει αναλαμβάνοντας την ευθύνη στο περιβάλλον που ακόμα ηχεί ο κρότος της ανείπωτης τραγωδίας των Τεμπών;
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΠΡΩΗΝ ΦΥΛΑΚΩΝ ΤΟΥ ΟΣΕ
Φύλακες Διαβάσεων ερωτούν και αποκαλύπτουν…
Εκπρόσωποι των φυλάκων σιδηροδρομικών διαβάσεων που οδηγήθηκαν στην λήξη σύμβασης για να ανατεθεί το έργο τους σε υπαλλήλους εταιρειών σεκιούριτι, επανέρχονται με ανακοίνωση τους, μέσω της «Πολιτείας», στο θέμα των ασφαλών διελεύσεων πεζών και επιβατών, με αφορμή την ασύλληπτη τραγωδία στα Τέμπη.
Συγκεκριμένα αναφέρουν: Απευθυνόμαστε σε εσάς με την ελπίδα ότι θα περιβάλλετε με την δέουσα προσοχή το πρόβλημά μας το οποίο αφορά 160 οικογένειες. Προσληφθήκαμε με την υπ’ αριθ. ΣΟΧ 1/2019 προκήρυξη του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και παρέχουμε την εργασία μας για την κάλυψη των αναγκών φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, όπου υπάρχει και λειτουργεί σιδηρόδρομος.
Η πρόσληψή μας έγινε με ιδιαίτερα αυστηρά κριτήρια και προϋποθέσεις. Μάλιστα, πρέπει να σημειωθεί ότι για την ολοκλήρωση της πρόσληψής μας υποβληθήκαμε σε ενδελεχείς ιατρικές εξετάσεις από ιατρούς εννέα διαφορετικών ειδικοτήτων. Εν συνεχεία, υποβληθήκαμε στην απαιτούμενη εκπαίδευση και λάβαμε τη σχετική πιστοποίηση. Πλέον αποτελούμε ένα εξαιρετικά εκπαιδευμένο προσωπικό στους κόλπους του ΟΣΕ αφού γνωρίζουμε το σύνολο των ιδιαίτερων περιστατικών που έχουν σχέση με το είδος της παρεχόμενης εργασίας μας δεδομένου ότι ο ΟΣΕ έχει επενδύσει σε εμάς τόσο χρονικά όσο και οικονομικά για την κατάρτιση και την εκπαίδευσή μας.
Αποτελούμε ενεργά μέλη του κοινωνικού συνόλου με την συντριπτική πλειοψηφία να έχουμε οικογένειες, κάποιοι να συντηρούμε μονογονεϊκές, κάποιοι άλλοι να αναθρέφουμε τρία και πλέον τέκνα και άλλοι να περιθάλπουμε συγγενικά πρόσωπα με αναπηρία και υπερήλικες. Τέλος πρέπει να αναφερθεί ότι παρέχουμε τις υπηρεσίες μας σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες τόσο από άποψη εγκαταστάσεων, οι οποίες στην κυριολεξία καταρρέουν όσον και από άποψη υγιεινής.
Ωστόσο, παρά τον ζήλο και την αυταπάρνηση που έχουμε επιδείξει κατά την εκτέλεση των καθηκόντων μας έχουμε υποστεί μια μεγάλη αδικία, η οποία χρειάζεται και την δική σας παρέμβαση για να μην συνεχιστεί. Παρότι η προκήρυξη μας έκανε λόγο για σύμβαση εργασίας 18μηνης χρονικής διάρκειας εν τούτοις άμα τη πρόσληψή μας πληροφορηθήκαμε ότι ο χρόνος απασχόλησης μας θα είναι μόλις 12 μήνες. Στο 95% των εργαζομένων έχει παρέλθει αυτός ο χρόνος.
Σε αυτό το σημείο, ο ΟΣΕ παρέδωσε τις θέσεις σε ιδιωτική εταιρία SECURITY με αποτέλεσμα να καλυφθούν οι διαβάσεις με υπαλλήλους security και όχι πιστοποιημένους και κατάλληλα εκπαιδευμένους ανθρώπους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι οι security εργάζονται 12ωρο, πολλοί από αυτούς δεν έχουν πιστοποίηση ηλεκτροκίνησης (ισχύει για τις ηλεκτρικές γραμμές του ΟΣΕ ) ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ 25.000 VOLT και αναφέρονται στον προϊστάμενό τους και όχι στον προϊστάμενο του ΟΣΕ. Με λίγα λόγια οι ισόπεδες διαβάσεις ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΑΝ ΣΤΟΝ ΙΔΙΩΤΗ .
Ακούτε συνέχεια για ατυχήματα στον σιδηρόδρομο. Άλλα μικρότερα και άλλα μεγαλύτερα. Οι καταρτισμένοι και εκπαιδευμένοι ΔΕΝ είναι στις θέσεις τους. Σαν να μην έφθανε αυτό, μαθαίνουμε ότι το ποσό που πληρώνει ο ΟΣΕ στον ιδιώτη για κάθε ισόπεδη διάβαση (πασάζο) είναι πολύ μεγαλύτερο από το ποσό που στοίχιζαν οι δικοί του υπάλληλοι.
Κύριοι, είναι εξαιρετικά δύσκολο για εμάς να βρούμε νέες θέσεις εργασίας σε αυτές τις αντίξοες οικονομικά και υγειονομικά συνθήκες. Η απόφαση για μη ανανέωση ή παράταση της σύμβασής μας έχει οδηγήσει στον δρόμο και σε εξαθλίωση όχι μόνο εμάς αλλά και τις οικογένειές μας. Ταυτόχρονα έχει επιφέρει πλήγματα στην εύρυθμη λειτουργία του ΟΣΕ.
Κύριοι, γνωρίζουμε την ευαισθησία την οποία τρέφετε για τα ζητήματα των εργαζομένων. Για τον λόγο αυτό απευθυνόμαστε σε εσάς και ζητάμε την βοήθειά σας, στο πρόβλημά μας, το οποίο αποτελεί για εμάς ζήτημα επιβίωσης.
Σας ζητάμε, λοιπόν, να αποδεχθείτε το αίτημά μας να μας συναντήσετε από κοντά, να μας ακούσετε και να δώσετε την δέουσα προσοχή στο πρόβλημά μας.
Με εκτίμηση
Πολυτσοπούλου Ξανθή
Πατσοπούλου Ιωάννα
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΑΧΑΪΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ:












