ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γεννάδιος Βιβλιοθήκη: Έκθεση ”Γενναίοι και ελεύθεροι”

gennadeios
Το 1813, το πρώτο ελληνικό πλοίο φθάνει στη Βοστώνη. Τρεις νέοι Αμερικανοί πηγαίνουν στο λιμάνι για να το δουν, με μια διακαή επιθυμία: να ακούσουν πώς προφέρουν οι ίδιοι οι Έλληνες τη γλώσσα τους, μιας και δεν είχαν γνωρίσει ποτέ κανέναν συμπατριώτη μας. Η εντύπωση που τους κάνει η λαλιά μας είναι τεράστια.

Ένας από αυτούς, ο Εντουαρντ Έβερετ, θα γινόταν αργότερα μία από τις σημαντικότερες μορφές του φιλελληνικού κινήματος στις ΗΠΑ. Επιφανής πολιτικός, παρακίνησε τα πλήθη με το ρητορικό του πάθος και ταξίδεψε στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Τάχθηκε ενθέρμως υπέρ της Ελληνικής Επανάστασης, ενώ η κυβέρνηση των ΗΠΑ θέλησε να κρατήσει τις αποστάσεις της, ακολουθώντας το –περίφημο πια– δόγμα του προέδρου Μονρό να μην ανακατεύεται στις υποθέσεις άλλων κρατών.

Η νέα έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, με τίτλο «Γενναίοι και ελεύθεροι. Αμερικανοί φιλέλληνες και ο ένδοξος Αγώνας των Ελλήνων» (1776-1866)», περιλαμβάνει πολλές τέτοιες ενδιαφέρουσες ιστορίες: από το πώς, λ.χ., οι εφημερίδες Salem Observer και Boston Recorder αναφέρθηκαν στη σφαγή της Χίου ή στον απαγχονισμό του Πατριάρχη, έως τους ιδρυτές της Σχολής Χιλλ στην Αθήνα, τους Αμερικανούς ιεραπόστολους ή τα ορφανά της Επανάστασης που ταξίδεψαν στις ΗΠΑ για να μορφωθούν.

Ο επισκέπτης θα διαβάσει, επίσης, με συγκίνηση τις επιστολές που αντήλλαξαν ο Αδαμάντιος Κοραής με τον πρόεδρο Τόμας Τζέφερσον. «Κανένας λαός δεν αισθάνεται ζωηρότερη συμπάθεια από εμάς για τα δεινά που υποφέρουν οι συμπατριώτες σας», έγραφε ο Αμερικανός για να συμπαρασταθεί στον Ελληνα της διασποράς, που ήθελε να δει την πατρίδα του ελεύθερη. Παράλληλα, οι ΗΠΑ ενδιαφέρονταν και για τη μορφή του πολιτεύματος που θα έπρεπε να έχει μελλοντικά η Ελλάδα.

Τραβούν το βλέμμα βιβλία, έγγραφα, εφημερίδες αλλά και η μινιατουρίστικη αναπαράσταση των σκηνικών ενός θεατρικού έργου με τίτλο «Η Ελληνίδα αιχμάλωτη», που ανέβηκε για μία μόνο παράσταση στη Νέα Υόρκη. Ο λόγος για τον οποίο το έργο δεν συνεχίστηκε ήταν ότι ο ηθοποιός που υποδυόταν τον Υψηλάντη έβγαινε στη σκηνή ανεβασμένος σε έναν… αληθινότατο ελέφαντα.

Η έκθεση, που παρουσιάζεται στην πτέρυγα Μακρυγιάννη της Γενναδείου, περιλαμβάνει, πράγματι, πολλές εκπλήξεις. Μία από αυτές είναι και η «Ελληνίδα σκλάβα», ένα γλυπτό γυμνής γυναίκας του Αμερικανού γλύπτη Χίραμ Πάουερς, που έκανε πάταγο για την τόλμη του στις ΗΠΑ και αναφέρεται ευρύτερα στο ζήτημα της δουλείας.

Το αφιέρωμα εγκαινιάσθηκε χθες και θα διαρκέσει έως και τον Δεκέμβριο, σε επιμέλεια της επικεφαλής της Γενναδείου, Μαρίας Γεωργοπούλου, και με τη σκηνογραφική καλαισθησία του Ανδρέα Γεωργιάδη και της Βιβής Γερολυμάτου. Σίγουρα αξίζει μια επίσκεψη για όλους όσοι θέλουν να ανακαλύψουν ένα πιο σύνθετο αφήγημα για την ελληνοαμερικανική φιλία.

You may also like

Comments are closed.