ΠΑΤΡΑ - Δ. ΕΛΛΑΔΑ

Γιώργος Νικολάου: Πίσω απ’ την κουρτίνα είναι οι Σχολάρχες…

1 3
Του Αχιλλέα Ροδίτη
 Είναι αναγκαίος ο προβληματισμός, περί του τι «νέο» έφερε η περίφημη «Μεταρρύθμιση» στην Παιδεία.

Στον προβληματισμό απαντά το μέλος της Συγκλήτου και πρόεδρος του Τμήματος Επιστημών Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιώργος Νικολάου κρατώντας αποστάσεις από τους «πανηγυρισμούς» των εμπνευστών της Μεταρρύθμισης, κάνοντας λόγο για «ξεθεμελίωμα του δημόσιου και δωρεάν Πανεπιστημίου, με σαφές ταξικό πρόσημο» και υποστηρίζοντας πως «η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, απλώς ωθεί τους αποτυχόντες υποψήφιους στην αγκαλιά των κολεγίων και των ξένων πανεπιστημίων».

Η συνέντευξη:

 Ερ. Τελικά τι φάνηκε να αλλάζει στην Ανώτατη Εκπαίδευση με την Μεταρρύθμιση του υπουργείου Παιδείας;

Απ. Δεν είμαι σίγουρος ότι πρόκειται για πραγματική Μεταρρύθμιση. Κάποτε ο Jacques Delors είχε πει ότι οι μεταρρυθμίσεις στην Εκπαίδευση μοιάζουν με τη λεπτή δουλειά του ωρολογοποιού προκειμένου να διορθωθούν μικρές δυσκολίες, δυσλειτουργίες ή αρρυθμίες της. Στην περίπτωση της χώρας μας πρόκειται για πραγματικό ξεθεμελίωμα του δημόσιου και δωρεάν Πανεπιστημίου, με σαφές ταξικό πρόσημο.

Τα μέχρι σήμερα μέτρα ούτε συνοχή έχουν, ούτε αποτελούν μία συνολική λύση ενταγμένη σε ένα σαφές ιδεολογικό αφήγημα. Είναι αποσπασματικές ρυθμίσεις με κύριο στόχο την απορρύθμιση και την απαξίωση του Πανεπιστημίου. Πίσω από την κουρτίνα καιροφυλακτούν οι σχολάρχες και τα ιδιωτικά κολέγια για να πάρουν μέρος της πίτας του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Αναμένουμε βεβαίως και τον Νόμο-Πλαίσιο που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση για να πούμε περισσότερα.

ΚΑΙ ΖΗΤΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΗΘΟΥΣ

Ερ. Είναι τελικά, «Μεταρρύθμιση των… αρίστων» ή οδηγεί σε άλλες ατραπούς;

Απ. Αυτή η περί την αριστεία συζήτηση νομίζω ότι έχει πλέον ξεφτίσει. Αφενός η ίδια η Κυβέρνηση πόρρω απέχει από το να χαρακτηριστεί Κυβέρνηση των αρίστων. Αφετέρου ποιος και με ποιον τρόπο μετράει την αριστεία; Ποια είναι τα κριτήρια; Ποιους παράγοντες λαμβάνουμε υπόψη; Βλέπετε και από τα διεθνή rankings ότι ανάλογα με το τι μετράμε η κατάταξη αλλάζει και μάλιστα δραματικά.

Σε κάθε περίπτωση τα ελληνικά Πανεπιστήμια δεν είναι τόσο κακά όσο θέλανε να μας κάνουν να πιστέψουμε. Ανταποκριθήκαμε ικανοποιητικά στην πανδημία και οι απόφοιτοί μας διαπρέπουν στο εξωτερικό. Αυτό που πετυχαίνει με την πολιτική της η Κυβέρνηση είναι η αποδυνάμωση των ΑΕΙ, η αποψίλωσή τους από το ανθρώπινο δυναμικό και η στέρηση οικονομικών πόρων για την ενίσχυση της έρευνας και της διδασκαλίας. Όταν μάλιστα στελέχη της Κυβέρνησης διαφημίζουν ιδιωτικά κολέγια, τότε τίθενται και θέματα δεοντολογίας και πολιτικού ήθους.

Ερ. Η άποψη (του υπουργείου) ότι πλέον «δεν εγκλωβίζονται» στα Πανεπιστήμια φοιτητές που δεν αποφοιτούν, πόσο σύμφωνο σας βρίσκει; Και πόσο αισιόδοξος είστε για την αναγγελόμενη αναβάθμιση των ΔΙΕΚ;

Απ. Η αδυναμία παρακολούθησης ενός προγράμματος σπουδών και η φοιτητική εγκατάλειψη δεν είναι ούτε τωρινό, ούτε ελληνικό φαινόμενο. Είναι βεβαίως δυσάρεστο τόσο κοινωνικά όσο και οικονομικά, γιατί κάθε φοιτητής κοστίζει στο ελληνικό κράτος ένα σημαντικό ποσό για τις σπουδές του. Εσείς όμως νομίζετε ότι με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) θεραπεύεται το πρόβλημα αυτό; Δείτε τις στρεβλώσεις που προκάλεσε.

Δείτε τους αριστούχους μαθητές που έμειναν εκτός Πανεπιστημίου. Από την άλλη, όταν με αφορμή την πανδημία, η Κυβέρνηση τονίζει διαρκώς την ατομική ευθύνη των πολιτών, γιατί δεν αφήνει και τους νέους που θέλουν να ξεκινήσουν τις σπουδές τους να την αναλάβουν και να είναι αυτοί υπεύθυνοι και κανείς άλλος αν δεν τις πραγματοποιήσουν; Θεωρώ ότι η ΕΒΕ απλώς ωθεί τους αποτυχόντες υποψήφιους στην αγκαλιά των κολεγίων και των ξένων πανεπιστημίων.

Γιατί αυτός που έχει σκοπό να σπουδάσει θα το κάνει με κάθε τρόπο. Κάποιοι πάλι, θα δουν το όνειρό τους να γκρεμίζεται, γιατί δεν θα διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους είτε για το κολέγιο, είτε για το εξωτερικό. Τώρα, όσον αφορά τα ΔΙΕΚ και την αναβάθμισή τους θεωρώ ότι επί της αρχής δεν είναι αρνητικό μέτρο.

Γιατί όμως στη χώρα αυτή θα πρέπει να ανακαλύπτουμε κάθε φορά την τροχό; Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε θεσπίσει τα διετή Προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΠΕΚ) μέσα στα ΑΕΙ. Τα Πανεπιστήμια είχαν προετοιμαστεί και είχαν υποβάλει αξιόλογες προτάσεις. Αυτόν τον ρόλο θα κληθούν να παίξουν τα «αναβαθμισμένα» ΔΙΕΚ. Με νέες δομές, εγκαταστάσεις, υπαλλήλους, διδακτικό προσωπικό. Από τη μία μιλάνε για οικονομία πόρων και από την άλλη προωθούνται σπάταλα μέτρα.

2 e1631047406445

 

ΟΙ «ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ» ΘΕΛΟΥΝ ΣΧΕΔΙΟ    

Ερ. Ποιο είναι το μέλλον Τμημάτων με λίγους ή καθόλου εισακτέους; Κινδυνεύουν, πιστεύετε; Και ποιος θα είναι τελικά ο αντίκτυπος στην Επιστήμη και την κοινωνία;

Απ. Οι Επιστήμες υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν, ακόμη και αν τα ελληνικά ΑΕΙ σταματήσουν να τις θεραπεύουν. Τα Μαθηματικά, η Γεωλογία, η Φυσική θα εξελίσσονται στο εξωτερικό, ακόμη και αν κλείσουν τα αντίστοιχα Τμήματα στα ελληνικά πανεπιστήμια. Απλώς θα είναι μία πολύ δυσάρεστη εξέλιξη, η οποία θα μας γυρίσει στον 19ο αι., όταν για να σπουδάσεις κάποιες επιστήμες θα έπρεπε να ξενιτευτείς. Από την άλλη, για να είμαστε δίκαιοι, υπάρχουν και πανεπιστημιακά Τμήματα τα οποία δεν θα έπρεπε να έχουν ποτέ ιδρυθεί. Θεραπεύουν κλάδους των Επιστημών, οι οποίοι κάλλιστα θα μπορούσαν να καλυφθούν από ένα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών. Εκεί πράγματι χρειάζονται αυτές οι λεπτές μεταρρυθμιστικές διορθώσεις, με σχέδιο και προγραμματισμό.

ΑΣ ΠΑΝΕ ΝΑ ΣΒΗΣΟΥΝ ΦΩΤΙΕΣ

Ερ. Τι προβλέπετε για τη φετινή ακαδημαϊκή χρονιά σε σχέση με την πανδημία και τον εμβολιασμό, αλλά και την για πρώτη φορά αστυνόμευση των ιδρυμάτων; Θα υπάρξουν προβλήματα ή όχι; 

Ως προς την πανδημία όλοι ευχόμαστε να επανέλθουμε στην κανονικότητα, με την επιστροφή των φοιτητών και των καθηγητών στα αμφιθέατρα. Αυτό άλλωστε έχει εξαγγείλει και η Κυβέρνηση.

Ωστόσο, όσο η Πολιτεία δεν αντιμετωπίζει αναποτελεσματικά το φαινόμενο, όσο τα ποσοστά των εμβολιασμένων παραμένουν τόσο χαμηλά, ιδιαίτερα στις νεανικές ηλικίες, όσο παρατηρείται αυτή η έξαρση των κρουσμάτων που βλέπουμε όλο το καλοκαίρι, δεν μπορώ να είμαι αισιόδοξος.

Πάντως ο έλεγχος των εμβολιασμένων και των rapid test από τις πανεπιστημιακές αρχές είναι αδύνατον να γίνει. Και να επιχειρηθεί θα είναι αναποτελεσματικός. Όσον αφορά την αστυνόμευση των ΑΕΙ θα ξαναπώ ότι το θεσμικό πλαίσιο που υπήρχε, αν λειτουργούσε κανονικά (κι εδώ έχουμε ευθύνη και τα Πανεπιστήμια), μπορούσε να αντιμετωπίσει μια χαρά τα προβλήματα ανομίας μέσα στα Πανεπιστήμια.

Η πανεπιστημιακή Αστυνομία όχι μόνο είναι αχρείαστη, αλλά θα δημιουργήσει και αναταραχή στις πανεπιστημιουπόλεις. Αντιλαμβάνομαι ότι για την Κυβέρνηση είναι μάλλον ένα θέμα ιδεολογικό, με πολλές προεκτάσεις. Εύχομαι, επειδή δεν έχει εγκατασταθεί ακόμη η Αστυνομία σε κανένα ΑΕΙ, να επικρατήσει η κοινή λογική και αφού τους προσέλαβαν, ας τους βάλουν να σβήνουν καμία πυρκαγιά, εκεί δηλαδή που τους έχουμε περισσότερη ανάγκη.

 

You may also like

Comments are closed.