Οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες υπολείπονται των προσδοκιών και οι ακριβές τιμές των εισιτηρίων δεν μεταφράζονται απαραίτητα σε υπηρεσίες υψηλότερης ποιότητας. Στις τελευταίες θέσεις η Hellenic Train.
Σε μια χρονική περίοδο στην οποία στην Ελλάδα δεν έχει εμπεδωθεί (ακόμα) η ασφαλής μετακίνηση με το τρένο (ΟΣΕ-Hellenic Train) εξαιτίας του δυστυχήματος των Τεμπών τα ευρήματα της έρευνας της Transport and Environment έρχονται να επιβεβαιώσουν την ανάγκη βελτίωσης των σιδηροδρομικών υπηρεσιών ώστε να γίνουν αντάξιες των προσδοκιών των ευρωπαίων πολιτών.
Ο Victor Thévenet, ειδικός σε θέματα σιδηροδρόμων στην T&E και κύριος συντάκτης της έκθεσης, δήλωσε ότι οι άνθρωποι θέλουν να ταξιδέψουν με τρένο, αλλά «πολλοί εμποδίζονται να το κάνουν επειδή η τιμή είναι πολύ υψηλή, ιδίως για τις οικογένειες, ή επειδή δεν είναι αξιόπιστο».
Πρώτη η Trenitalia, δεύτερη από το τέλος η Hellenic Train
Στην κορυφή της λίστας βρέθηκε η ιταλική Trenitalia (Ιταλία) που σημείωσε την υψηλότερη βαθμολογία στην κατάταξη, με μέσο όρο 7,7 στα 10 ενώ στον πάτο βρέθηκε το «αδερφάκι» της, η Hellenic Train (Ελλάδα), που κατατάχθηκε στη δεύτερη θέση, από το τέλος. Η ελβετική SBB με βαθμολογία 7,4, βρέθηκε να έχει τα πιο συνεπή τρένα στην Ευρώπη και κατέλαβε τη δεύτερη θέση. Επίσης, με βαθμολογία 7,4 η RegioJet (Τσεχία), έχει μερικές από τις πιο προσιτές τιμές εισιτηρίων και ήρθε τρίτη.
Η Eurostar βρέθηκε στην τελευταία θέση της λίστας με μέση βαθμολογία 4,9 στα 10 και η γαλλική σιδηροδρομική υπηρεσία χαμηλού κόστους Ouigo, τρίτη από το τέλος.
Ο Thévenet απέδωσε τις υψηλές βαθμολογίες για την Trenitalia σε περισσότερο από μια δεκαετία ανταγωνισμού με την Italo στο δίκτυο υψηλών ταχυτήτων της Ιταλίας, γεγονός που ώθησε και τις δύο εταιρείες να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες. Εξήρε επίσης τις επενδύσεις της Ελβετίας στις σιδηροδρομικές υποδομές της, οι οποίες βοήθησαν την SBB να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες.
Τα «καμπανάκια» στο Ινστιτούτου για τη Σοσιαλδημοκρατία – InSocial
Τα αποτελέσματα της έρευνας έρχονται δύο ημέρες μετά την σχετική εκδήλωση του Ινστιτούτου για τη Σοσιαλδημοκρατία – InSocial με τους ομιλητές να περιγράφουν με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά, τα συσσωρευμένα προβλήματα δημιουργούν ένα τόσο ασφυκτικό σκηνικό, που οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι μπορούν να σωθούν μόνο από θαύμα.
Ο Ιωάννης Κ. Μουρμούρης, Καθηγητής «Management & Οικονομικής των Μεταφορών» ΔΠΘ, ανέφερε οτι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν δοθεί συνολικά 24 δισ. ευρώ και «πηγαίνουμε πιο αργά στη Θεσσαλονίκη».
Όσον αφορά το μέλλον του σιδηροδρόμου ο κ. Μουρμούρης τόνισε ότι είναι πολύ πιθανόν να χρειάζεται η σύσταση υπουργείου Σιδηροδρόμων, καθώς είναι μια κατάσταση που απαιτεί εξαιρετική σοβαρότητα. Ο διατελέσας Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, τάχθηκε υπέρ της επιστροφής του έμπειρου προσωπικού, καθώς υπάρχει μια υποδομή την οποία σήμερα δεν υπάρχει γνώση για να χρησιμοποιηθεί . Χαρακτήρισε την γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη ως ανταγωνιστική και ζήτησε να ανοίξει ξανά η γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη που είναι κλειστή 3 χρόνια τώρα.
Αγορά ενός ενιαίο εισιτηρίου
Η Ευρώπη διαθέτει ένα εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά οι επιβάτες συχνά απογοητεύονται όταν ταξιδεύουν σε διάφορες χώρες λόγω του κατακερματισμένου συστήματος έκδοσης εισιτηρίων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να προτείνει το επόμενο έτος ένα απλουστευμένο σύστημα που θα επιτρέπει στους πελάτες να αγοράζουν ένα ενιαίο εισιτήριο το οποίο θα διατηρεί τα δικαιώματά τους σε περίπτωση καθυστέρησης.
«Είναι δυνατόν να δημιουργηθούν και να λειτουργήσουν σιδηροδρομικές υπηρεσίες που προσφέρουν φθηνά, δημοφιλή και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ταξίδια που καλύπτουν τις ανάγκες των περισσότερων ανθρώπων», δήλωσε ο Μάλκολμ Μόργκαν, ερευνητής στον τομέα των μεταφορών στο Πανεπιστήμιο του Λιντς, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη. «Πολλοί από τους Ευρωπαίους γείτονές μας το κάνουν ήδη αυτό, αν και υπάρχουν επίσης περιθώρια βελτίωσης, όπως δείχνει η έκθεση», πρόσθεσε.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάινεν, δεσμεύτηκε πρόσφατα για τη δημιουργία ενός ενιαίου κανονισμού για τις ψηφιακές κρατήσεις και την έκδοση εισιτηρίων. Αυτό θα επιτρέψει στους επιβάτες να κλείνουν εύκολα εισιτήρια για τρένα που διασχίζουν τα σύνορα χωρών χωρίς να ανησυχούν ότι χάνουν ανταπόκριση. Θα επωφελούνται επίσης από τα πλήρη δικαιώματα των επιβατών της ΕΕ σε περίπτωση καθυστερήσεων.
Να γίνουν φθηνότερα τα ταξίδια με τρένο
Να σημειώσουμε πως έρευνα της McKinsey διαπίστωσε ότι το 49% των ανθρώπων αναφέρει τις τιμές ως πρωταρχικό παράγοντα για την επιλογή ενός μέσου μεταφοράς. Το Europe on Rail διαπίστωσε επίσης ότι το 73% των ανθρώπων πιστεύει ότι τα σιδηροδρομικά ταξίδια θα πρέπει γενικά να είναι φθηνότερα από τα αεροπορικά ταξίδια στις ίδιες διαδρομές.