ΠΑΤΡΑ - Δ. ΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΟΛΙΤΕΙΑ

Η καραντίνα παρούσα στην αγορά της Πάτρας!

Vagenas
Του Αχιλλέα Ροδίτη
Μπορεί η ΕΛΣΤΑΤ να έκανε λόγο την περασμένη εβδομάδα για… 52% αύξηση του τζίρου στο λιανεμπόριο για τον μήνα Μάιο, όμως οι έμποροι της Πάτρας… γελούν και «διασκεδάσουν» τα στοιχεία, τονίζοντας ότι δεν αποτυπώνουν την πραγματικότητα.

Πώς γίνεται αυτό; Διευκρινίζουν ότι στα μετρήσιμα ποσοστά έχουν συμπεριληφθεί οι τζίροι μεγάλων εταιρειών, πολυεθνικών, ακόμα και καταστημάτων τροφίμων!

«Και με αυτές τις επιχείρησης μέσα στην έρευνα, κανονικά το 52% είναι μικρό ποσοστό, θα ανέμενα πολύ μεγαλύτερο τζίρο», σχολιάζει στην «Πολιτεία» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Πελοποννήσου, Γιώργος Βαγενάς.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι η όποια αύξηση παρουσιάζεται από την ΕΛΣΤΑΤ γίνεται σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες, δηλαδή Απρίλιο και Φεβρουάριο, όταν η αγορά δεν λειτουργούσε ή υπολειτουργούσε. Άρα οποιαδήποτε μεταβολή, ακόμα και η παραμικρή, προσμετρήθηκε ως αξιόλογη και σημαντική.

Ειδικότερα, στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης της Πάτρας, η καταγραφόμενη μείωση του τζίρου εκτινάσσεται, όπως λέει ο κ. Βαγενάς, στο 70%!

 Είναι σαφές και προφανές ότι έχει υπάρξει τεράστια παρεξήγηση όσον αφορά την βιωσιμότητα της αγοράς και ειδικότερα του λιανεμπορίου μικρομεσαίων επαγγελματιών.

Το ότι άρθηκαν τα περιοριστικά μέτρα της παρατεταμένης καραντίνας και το ότι ξαναβγήκε ο κόσμος στις καφετέριες και τα εστιατόρια, δημιούργησε την εσφαλμένη εντύπωση ότι… επιστρέψαμε στην πρότερη κατάσταση.

Σε καμία περίπτωση όμως:

  • Τα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων της Πάτρας όχι μόνο το καταμαρτυρούν, αλλά το αποδεικνύουν περίτρανα, ότι διανύουμε την πιο ζοφερή φάση του τοπικού εμπορίου.
  • Οι έμποροι της Πάτρας στενάζουν και απευθύνουν έκκληση βοήθειας προειδοποιώντας για «βροχή» λουκέτων από τον Σεπτέμβριο, ίσως ακόμα και πριν το τέλος του καλοκαιριού.
  • Όπως δηλώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Πάτρας Κωνσταντίνος Ζαφειρόπουλος, οι περισσότεροι έμποροι «κρατιούνται ανοιχτοί με… νύχια και με δόντια» διατηρώντας την ελπίδα «μήπως κάτι γίνει ως το Φθινόπωρο».
  • «Ξέρετε, δεν είναι εύκολο ένας άνθρωπος 50 και παραπάνω ετών να ακολουθήσει κάτι άλλο μετά από χρόνια στο εμπόριο. Μοναδική διέξοδος είναι να περιμένει μην τυχόν και κάτι διαφοροποιηθεί», προσθέτει ο κ. Ζαφειρόπουλος, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι από μόνη της η ελπίδα δεν αρκεί.

Οι λόγοι που κατά τους συνδικαλιστές του λιανεμπορίου είναι αναπόφευκτο το διαδοχικό κλείσιμο μικρών εμπορικών καταστημάτων, είναι απλοί και συγκεκριμένοι και γίνονται απειλητικοί και κοντινά ορατοί αφού δεν υπάρχει καθόλου κίνηση στα μαγαζιά.

ΟΙ ΕΠΙΤΑΓΕΣ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Ο βασικός και πιο άμεσος λόγος που εγκυμονεί κίνδυνο αδιεξόδου για πολλές ΜΜΕ εμπορικές επιχειρήσεις είναι ότι τέλος Ιουνίου και τέλος Ιουλίου λήγουν οι επιταγές 6μηνου!

Η συντριπτική πλειονότητα των εμπόρων δεν έχει χρήματα για να τις καλύψει, όπως βεβαιώνει με στοιχεία ο κ. Βαγενάς αναφέροντας ότι το 60% των τοπικών εμπόρων αδυνατεί να πληρώσει τις επιταγές!

Και όπως λέει, είναι επιταγές που αφορούν σε αγορά ειδών από Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Πάσχα, «που όμως έμειναν απούλητα» αφού η αγορά είτε υπολειτούργησε, είτε δεν λειτούργησε καθόλου.

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΕΣ

Για όσους καταφέρουν να ξεπεράσουν τον σκόπελο του καλοκαιριού με τις επιταγές, θα βρεθούν μπροστά στο επόμενο οικονομικό αδιέξοδο, αυτό της υποχρέωσης καταβολής του 50% των επιστρεπτέων προκαταβολών που έλαβαν.

«Άρα εκ των πραγμάτων θα υψωθεί ένα τείχος που θα είναι τρομερά δύσκολο να το υπερπηδήσει ένας μικρός έμπορος που όσο κι αν προσπαθεί δεν μπορεί να αυξήσει τον τζίρο του αυτή την περίοδο», αναφέρει ο κ. Ζαφειρόπουλος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στα χέρια του ο πρόεδρος της ΟΕΣΠ, η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα της Πελοποννήσου, της Νοτιοδυτικής Ελλάδας και των Ιονίων νησιών, συνολικά, έχει υποστεί μείωση της τάξης του 40 με 45%. Ειδικότερα, όμως, στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, η μείωση αυτή εκτινάσσεται, όπως λέει, στο 70%!

Ειδικότερα, για την πόλη της Πάτρας, ο πρόεδρος του ΕΕΣΠ τονίζει ότι η υποτονικότητα αφορά όλες τις κατηγορίες εμπορικών καταστημάτων, με μόνη εξαίρεση, όπως αναφέρει, τα μαγαζιά που πωλούν καλοκαιρινά είδη. «Δουλεύουν λίγο, δηλαδή, μαγαζιά με μαγιό, πετσέτες και είδη θαλάσσης. Τα υπόλοιπα, σχεδόν τίποτα…», σημειώνει.

Η ΑΠΕΙΛΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, έχει καταγραφεί αύξηση του τζίρου κατά 40%, από τις διαδικτυακές πωλήσεις. Με άλλα λόγια, έχει μετατοπιστεί σχεδόν η μισή αγοραστική δυναμική στο Ίντερνετ.

Μόνο που αυτό δεν ωφελεί στο τέλος της… μέρας τις τοπικές εμπορικές επιχειρήσεις, αφού οι μεγάλες πολυεθνικές κερδίζουν είναι αυτές που κερδίζουν την μερίδα του λέοντος.

Λόγω της ασύγκριτα μεγαλύτερης προβολής τους, άρα και κυριαρχίας τους στον κόσμο του Διαδικτύου, αλλά και λόγω της δυνατότητας για πιο ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική καθώς και της δυνατότητας απευθείας αποστολής του προϊόντος στο σπίτι.

Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣΤΙΑΣΗ

Ως επίσης σημαντικό παράγοντα – αιτία της μειωμένης αγοραστικής κίνησης στην αγορά της Πάτρας, οι εκπρόσωποι των τοπικών εμπόρων προτάσσουν και τον μειωμένο φέτος αριθμό εργαζομένων στην Εστίαση.

Κάτι που επιβεβαιώνεται και από τον ΣΚΕΑΝΑ, που αναφέρει ότι με δυσκολία οι επιχειρηματίες βρίσκουν διαθέσιμα άτομα για να καλύψουν όλες τις θέσεις του προσωπικού. Αιτία αυτού είναι από τη μια η έλλειψη φοιτητών από την Πάτρα, που συνήθως εργάζονταν σε καφέ και εστιατόρια της πόλης, αλλά και το ότι «πολλοί βολεύτηκαν με τα 534 ευρώ των επιδομάτων και αρνούνται να δουλέψουν για 50 και 100 ευρώ παραπάνω», λέει επαγγελματίας.

«Αυτά λοιπόν τα άτομα… λείπουν από την τοπική αγορά γιατί ψώνιζαν στα μαγαζιά μας. Και είναι απολύτως αισθητή η απουσία τους στο ταμείο μας», δηλώνει ο Κ. Ζαφειρόπουλος.

Η τρίτη και αυτονόητη αιτία της υποτονικότητας στο λιανεμπόριο είναι η πλήρης ανυπαρξία τουριστών. «Δεν υπάρχει τουρισμός ούτε για δείγμα. Δεν κινείται τίποτα στην πόλη αλλά ούτε και στον νομό, ώστε έστω να είχαμε και στην Πάτρα μια εισροή χρημάτων, όπως γινόταν άλλες χρονιές. Φέτος επικρατεί παγωμάρα», εξηγεί ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου.

 

You may also like

Comments are closed.