ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΕΠΙΣΤΗΜΗ

Η «Μύρτις», το 11χρονο κορίτσι που πέθανε στον μεγάλο λοιμό των Αθηνών τον 5ο αι. π.Χ., ”μπαίνει” στα σχολικά βιβλία

myrtis 960x600 1
Η «Μύρτις», το 11χρονο κορίτσι που πέθανε στον μεγάλο λοιμό των Αθηνών τον 5ο αι. π.Χ. και το πρόσωπό της αναπλάστηκε από την ερευνητική ομάδα του καθηγητή Μανώλη Παπαγρηγοράκη, εντάσσεται στα Νέα Προγράμματα Σπουδών.
Εννέα χρόνια μετά τη συμπερίληψή της στα σχολικά βιβλία της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας, ήρθε η ώρα να την ανακαλύψουν οι μαθητές και οι μαθήτριες της χώρας μας.

«Πράγματι, η “Μύρτις” εντάχθηκε ως αναφορά και θέμα ενδεικτικών δραστηριοτήτων στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΝΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην Δ΄ Δημοτικού και στην Α΄ Γυμνασίου.

Στα ΝΠΣ το μάθημα της Ιστορίας στοχεύει στην καλλιέργεια και ανάπτυξη της ιστορικής και κριτικής σκέψης, με τη διδασκαλία να εξελίσσεται έχοντας ως επίκεντρο τον μαθητή», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αναστάσιος Εμβαλωτής, αντιπρόεδρος του ΔΣ του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο Παιδαγωγικό Τμήμα.

Και συνεχίζει: «Αξιοποιώντας τεχνικές διερευνητικής μάθησης, πολυμορφικό και πολυτροπικό υλικό, καθώς και τις δυνατότητες των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών, το κέντρο βάρους του μαθήματος μετατοπίζεται από την αποστήθιση σε ενεργητικές τεχνικές μάθησης.

Οι μαθητές/τριες, με αφορμή πρόσωπα και γεγονότα, αξιοποιώντας πηγές και τεκμήρια, ασκούνται στην ανάπτυξη βασικών και ήπιων δεξιοτήτων και στην παραγωγή ιστορικού λόγου. Η Μύρτις είναι μια εξαιρετική ευκαιρία προκειμένου, μέσω διαθεματικών προσεγγίσεων, να γνωρίζουν την Ιστορία (και όχι μόνο) μέσα από την ιστορία της», πληροφορεί ο καθηγητής.

Η επαφή με τη Μύρτιδα στα σχολικά βιβλία γίνεται με αφορμή τον Πελοποννησιακό Πόλεμο και τον λοιμό στην Αθήνα το 430-426 π.Χ. Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Α. Εμβαλωτής, «η ιστορία ξεκινά με την ανακάλυψη, ανάμεσα στα σκελετικά ευρήματα μιας ομαδικής ταφής θυμάτων του λοιμού πλησίον του Κεραμεικού, ενός παιδικού κρανίου και την ιδέα ανάπλασης του προσώπου από την επιστημονική ομάδα του καθηγητή Μανώλη Παπαγρηγοράκη.
Οι μαθητές/μαθήτριες, με αφετηρία τη Μύρτιδα και τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, ειδικών που μπορούν να προσκληθούν για να συζητήσουν μαζί τους, καθώς και ψηφιακού υλικού που είναι διαθέσιμο σε αποθετήρια και τον παγκόσμιο ιστό, είναι σε θέση να ανασυνθέσουν όχι μόνο την ιστορικότητα της εποχής και τα γεγονότα του λοιμού (σε μια περίοδο που η υγειονομική κρίση της COVID-19 κυριαρχεί την επικαιρότητα και την καθημερινότητά μας), αλλά να έρθουν επίσης σε επαφή, ενδεικτικά και ανάλογα με την ηλικία τους, με θέματα μηχανικής, γενετικής, ανατομίας, φυσιολογίας, βιοχημείας, διατροφής και οικονομίας, αλλά και διεθνούς πολιτικής, καθώς η Μύρτιδα είναι ψηφιακή πρέσβειρα του ΟΗΕ».

Για τον κ. Εμβαλωτή, η Μύρτις αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για το πώς μπορούν να αναδειχθούν συγχρόνως πολλά πράγματα. «Μπορεί να αναδείξει τις δυνατότητες του εξαιρετικού δυναμικού της σχολικής (και όχι μόνο) κοινότητας, τις ψηφιακές δυνατότητες που είναι διαθέσιμες και πρέπει να αξιοποιηθούν, να πλαισιώσει δράσεις ενίσχυσης του επιστημονικού εγγραμματισμού των μαθητών (μια κρίσιμη διάσταση των πολιτικών για την εκπαίδευση διεθνώς), αλλά και της ιστορικής γνώσης.

Η Μύρτις είναι μια ευκαιρία να σηματοδοτήσουμε την (ανα)μόρφωση/ανάπλαση του τοπίου/προσώπου της εκπαίδευσης, στην προοπτική μετάβασης σε μια νέα εποχή…», τονίζει.

Σε αυτή τη μετάβαση συμβάλλει καταλυτικά το τρισδιάστατο διαδραστικό περιεχόμενο, που έχει δημιουργήσει η ερευνητική ομάδα και θα προσφέρεται μέσα από μία διαδικτυακή πλατφόρμα ψηφιακής διήγησης.

Ο Σοφοκλής Σωτηρίου, υπεύθυνος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής και μέλος της ομάδας της Μύρτιδας για τα ερευνητικά – εκπαιδευτικά προγράμματα, εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

«Η Μύρτις θα παρουσιάζει την Αθήνα της εποχής της αλλά και θα αλληλεπιδρά χάρη στην τεχνολογία με τους μαθητές διερευνώντας τις διαφορετικές θεματικές επιλογές τους. Στόχος μας είναι -μέσω της τεχνολογίας- να παρουσιάσουμε μία πρόταση για το πώς μπορούμε να δώσουμε ζωή στα καινούργια σχολικά βιβλία.

You may also like

Comments are closed.