του Αχιλλέα Ροδίτη
Δεν ήταν μία από τις συνηθισμένες ημερίδες. Ήταν μία ανατρεπτική διαδικασία μέσα από την οποία «ζωντάνεψε» η συζήτηση μεταξύ όλων! Ομιλητών και πολιτών από τους δεκάδες που έδωσαν το «παρών» στην εκδήλωση, ανταποκρινόμενοι σε ένα θέμα που «καίει» την κοινωνία και αφορά τα Σχολεία και τα ίδια μας τα παιδιά…
Ο λόγος, για την Ημερίδα – Ανοικτή Συζήτηση που διοργάνωσε την Τρίτη, 23 Απριλίου 2024, στην Αγορά Αργύρη, η ΔΡΑΣΙΣ ΚΟΙΝΣΕΠ σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με συμμετέχοντες… Επιστήμονες, Εκπαιδευτικούς, Νέες και Νέους, Γονείς, εκπροσώπους Συλλόγων του εθελοντισμού.
Σκοπός, που επετεύχθη, ήταν οι διαδραστικοί διάλογοι σε «ζωντανό» χρόνο, που διεξήχθησαν μεταξύ ομιλητών και κοινού, με θέμα: «ΚΕΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ».
Πρακτικά, το ζητούμενο της εκδήλωσης ήταν να διερευνηθεί αν τα σχολεία κρατούν «ψηλά» τον ρόλο τους στην μετάδοση γνώσης ή αυτός «υποτιμάται» έναντι των Φροντιστηρίων και παράλληλα, να διαπιστωθεί εάν και στο κομμάτι της διαπαιδαγώγησης παρέχουν αποτελέσματα, ώστε σε μια εποχή «ταχύτητας» και διάχυτων κινδύνων, οι νέοι να βρίσκουν τον σωστό δρόμο. Πτυχή η οποία μοιραία συνδέεται και με το θέμα που απασχολεί έντονα τον τελευταίο καιρό αναφορικά με την παραβατικότητα των ανηλίκων εντός κι εκτός σχολείων.
Μεταξύ άλλων, παραβρέθηκαν ο αντιπεριφερειάρχης Ανδρέας Φίλιας, ο αντιδήμαρχος Τάκης Πετρόπουλος, η αντιδήμαρχος Δυτικής Αχαΐας Νάντια Ασκούνη, ο επικεφαλής του «σπιράλ» Πέτρος Ψωμάς, η δημοτική σύμβουλος Πατρέων Μάχη Σιώρου, ο πρώην αντινομάρχης Παιδείας Γιάννης Ταπεινός, εκπρόσωπος και παιδιά από την ομάδα ΑΣΤΟ-Επικοινωνούμε, εκπρόσωποι Φοιτητικών Συλλόγων του Πανεπιστημίου Πατρών.
Χ. ΜΠΟΝΑΝΟΣ:
«Δείχνουμε πως είμαστε μια κοινωνία που έχει χάσει τον προσανατολισμό της και δεν πατάει καλά στα πόδια της», είπε ο Αναπληρωτής Π.Δ.Ε. κ. Μπονάνος αναφερόμενος και στις μαθησιακές αποδόσεις, αφού η πρόσφατη έκθεση της PISA έθεσε τα ελληνόπουλα στην 57η θέση βάσει αποδόσεων, αλλά και όσον αφορά το ζήτημα της βίας. «Ζούμε σε μία διαφορετική κοινωνία από αυτήν που οι παλαιότεροι είχαμε γνωρίσει και το βλέπουμε αυτό από τις ειδήσεις που μας κάνουν να χαμηλώνουμε το βλέμμα. Προσέφερε ένα σοκαριστικό στοιχείο: «3.500 παραβατικές συμπεριφορές, βάσει Εισαγγελικών στοιχείων, καταγράφηκαν μόνο τον μήνα Σεπτέμβριο 2023 στη χώρα. Και 1 στους 3 ανήλικους δέχθηκαν μπούλινγκ»! Αναφορικά με την διδασκαλία, ο κ. Μπονάνος τόνισε: «Η Παιδεία θέλει βάθος, κριτικό πνεύμα, όχι ‘παπαγαλία’. Κι όσο για την παραπαιδεία; Θυμάμαι το ’81 τον Α. Παπανδρέου να λέει ‘θα τελειώσουμε με την παραπαιδεία’ αλλά τώρα στο 2024 η παραπαιδεία είναι πια θεσμός». Υπογράμμισε όμως ότι το θέμα δεν είναι μόνο κεντρικό. Είναι και της Αυτοδιοίκησης. Και ως τέτοιο η Π.Δ.Ε. έχει ρίξει το βάρος σε αυτό. Δεσμευόμενος ότι θέματα που «βοηθούν» σε καλύτερα σχολεία και σε κάλυψη αναγκών στα παιδιά, θα είναι πρώτα στη λίστα στην Περιφέρειά μας.
Κ. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ:
Ο κ. Κ. Γιαννόπουλος έκανε σημαντική αναφορά στον ρόλο του Εκπαιδευτικού. Μιλώντας για το «χτες» και το «σήμερα», σημείωσε πως από τον αυστηρού ύφους εκπαιδευτικό περάσαμε στον εκπαιδευτικό που κατανοεί τα παιδιά αλλά επεσήμανε τον κίνδυνο του… άλλου άκρου, εάν δεν τηρηθεί η ισορροπία και δεν είναι ξεκάθαρο ότι… άλλο ο εκπαιδευτικός να κατανοεί τα παιδιά, άλλο να είναι «κολλητός». «Διότι έτσι χάθηκε αυτό που λέμε, ότι ‘αυτός ο άνθρωπος είναι ο ειδικός’», τόνισε.
ΤΟ ΠΑΝΕΛ
Στο πάνελ, χαιρετισμό απηύθυναν ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας κ. Χαράλαμπος Μπονάνος, καθώς και ο Περιφερειακός Προϊστάμενος Δ/νσης Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας κ. Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος.
– ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Πρώτοι εισηγητές που κινήθηκαν στο σκέλος της διδασκαλίας προσπαθώντας να απαντήσουν στο μείζον ερώτημα «αν τα σχολεία, σήμερα, έχουν μετατραπεί σε ‘παραπαιδεία’ στο υποσυνείδητο των μαθητών και αντιθέτως αν τα φροντιστήρια παίζουν πρώτιστο ρόλο για την προετοιμασία τους για τις πανελλήνιες», ήταν ο Καθηγητής Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Γιώργος Νικολάου και το Τακτικό Μέλος στο Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο του Προτύπου Γενικού Λυκείου Πατρών κ. Απόστολος Καπρούλιας. Αμφότεροι, μίλησαν και για τον ρόλο των σχολείων ευρύτερα. Όχι μόνο, δηλαδή, στο επίπεδο της παροχής γνώσεων στους μαθητές αλλά και στην σφυρηλάτηση Αξιών και Αρχών στα παιδιά εν όψει της ένταξής τους στην κοινωνία.
Έγινε ενδιαφέρουσα αναφορά στην ιστορική διαδρομή του σχολείου, από τον κ. Νικολάου, ο οποίος μάλιστα πρότεινε να επιδιωχθεί η παράταση παραμονής των παιδιών στα σχολεία με δράσεις που θα προάγουν την αλληλεγγύη, την συλλογικότητα, την ομαδικότητα. Ενώ ο κ. Καπρούλιας εμφανίστηκε υπέρμαχος της άποψης ότι «τα σχολεία είναι εδώ και οι μαθητές είναι κοντά στο σχολείο», τονίζοντας ότι «το ότι υπάρχει φροντιστήριο δεν σημαίνει ότι το σχολείο δεν λειτουργεί. Αλλά εντόπισε το όποιο πρόβλημα υπάρχει στο γεγονός ότι το σχολείο λειτουργεί εντός ενός εξετασιαστικού συστήματος. Που απλώς προετοιμάζει τα παιδιά για τις εξετάσεις των πανελληνίων».
– ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Στο σκέλος της παραβατικότητας των νέων στην εποχή του τικ-τοκ και της τραπ, παρέθεσαν σημαντικά στοιχεία τόσο ο Αστυνομικός Υποδιευθυντής, Τμηματάρχης Διοικητικής Υποστήριξης και Εκπαίδευσης και Υποψήφιος Διδάκτωρ του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών, Χαράλαμπος Σφέτσος, όσο και ο Εκπρόσωπος Τοπικού Παραρτήματος Πάτρας του ΕΣΥΝ, Χρήστος Γκρεκιώτης. Αλλά κομβική ήταν κι η τοποθέτηση του κ. Εμμανουήλ Σουρή ο οποίος είναι Phd (c), Ψυχολόγος Master of Public Health ^ Master of Mental of Children and Adolescents.
Το απόσταγμα των παρεμβάσεων ήταν ότι «όταν η αστυνομία καλείται να επέμβει, έχει χαθεί χρόνος στην πρόληψη». Επίσης προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα, όπως ότι το κράτος οφείλει να βρει τις αιτίες και να τις αντιμετωπίσει και όχι να αναλωθεί ή επικεντρωθεί μόνο σε αστυνομικού τύπου μέτρα. Επισημάνθηκε από την πλευρά του κ. Σφέτσου, ότι η ΕΛ.ΑΣ. καταβάλλει προσπάθεια να ενημερώσει τους νέους (βλέπε: Πάρκο Νεανικής Παραβατικότητας που πρόσφατα λειτούργησε ΓΕΠΑΔ Δυτικής Ελλάδας στους τρεις νομούς). Ο κ. Γκρεκιώτης ανέφερε ανατριχιαστικά ποσοστά διακίνησης ναρκωτικών και εξοικείωσης ανηλίκων με αυτά! Ενώ ο κ. Σουρής έδωσε το περίγραμμα της ψυχοσύνθεσης των παιδιών αποδίδοντας πολλές αιτίες συμπεριφοράς στην πανδημία και στον εγκλεισμό, στο ότι είναι παρελθόν πια οι οικογενειακές συναντήσεις, αλλά και στην παντελή έλλειψη Ψυχολόγων στα σχολεία.