Άρθρο του Γιώργου Τσίρη(*)
Μεγάλωσα στην Πάτρα την δεκαετία του 80 και του 90 ως παιδί, με το Λιμάνι μας να έχει την πλήρη του ακμή.
Όντας γιος ναυτικού που υπηρέτησε την εμπορική ναυτιλία 40 ολόκληρα χρόνια, είδα και βίωσα την σχέση που είχε το Λιμάνι με την πόλη,σχέση ανατροφοδότησης, οικονομικής ανάπτυξης αλλά και πολιτιστικής άνθησης.
Όλα όσα χαρακτηρίζουν ή καλύτερα χαρακτήριζαν την πόλη μας σαν πόλη προόδου, πολιτισμού και εξωστρέφειας είχαν άμεση σύνδεση με την ανάπτυξη του Λιμανιού από τις αρχές του 20ού αιώνα έως και σήμερα.
Τα τελευταία όμως χρόνια αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι η πόλη έχει απομακρυνθεί από το Λιμάνι της. Δεν το αντιμετωπίζει ως μέρος εκείνων των φορέων που έχουν ζωτική σημασία για την ίδια της την ύπαρξη (όπως και το πανεπιστήμιο κλπ) αλλά ως κάτι αυτόνομο, ξένο και ήσσονος σημασίας.
Το Λιμάνι της Πάτρας έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά :
- Αποτελεί τη κύρια Δυτική Πύλη της χώρας. Εξυπηρετεί επιβατικά και εμπορικά την Νότια και Κεντρική Ελλάδα.
- Είναι ενταγμένο στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών και μάλιστα στο κεντρικό δίκτυο (core network) όπως αυτά έχουν καθοριστεί για την περίοδο 2014-2050 στην Απόφαση 661/2010/ΕΕ (Οδηγίες για την ανάπτυξη του Δ.Δ.Μ.) και στο COM (2011) 650/19-10-2011 Σχέδιο Κανονισμού αναφορικά με τις Οδηγίες για την ανάπτυξη του Δ.Δ.Μ..
Η στρατηγική του Ο.Λ.ΠΑ. ΑΕ επικεντρώνεται: α) στην διατήρηση και ενίσχυση της ηγετικής θέσης μεταξύ των λιμένων της Δυτικής Ελλάδας ως κύριας και βασικής Δυτικής Πύλης της χώρας, β) στην δυναμική είσοδο του στην τουριστική αγορά με την ανάδειξη του και ως τουριστικού λιμένα (Mega Yachts, κρουαζιέρα) και γ) στην επέκταση σε νέες αγορές (π.χ. containers κλπ).
Στο πλαίσιο αυτό το σχέδιο που προτείνεται για την αξιοποίηση του Βορείου Λιμένα ως μαρίνα mega yachts δεν μπορεί παρά να αποτελεί ένα συνολικά επεξεργασμένο σχέδιο για την ενδυνάμωση μιας εξωστρεφούς πολιτικής συνεργασίας Λιμένος και όλων των φορέων της πόλης με στόχο την ανταγωνιστικότητα του λιμένα και την συμβολή του την αναπτυξιακή προοπτική της πόλης.
Με το master plan που έχει επεξεργαστεί από τον Διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠΑ Παναγιώτη Αναστασόπουλο και όλα τα στελέχη του Οργανισμού, παρουσιάζεται για πρώτη φορά μια άρτια, ολοκληρωμένη και απόλυτα εφαρμόσιμη πρόταση με πολλαπλά οφέλη.
Από οικονομικής άποψης, η mega yacht marina θα δημιουργήσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας, τόσο άμεσες όσο και έμμεσες. Άμεσες θέσεις εργασίας απευθείας από τη λειτουργία της μαρίνας, όπως για παράδειγμα οι θέσεις εργασίας για τους διαχειριστές, τους υπαλλήλους λιμενικών υπηρεσιών, τους υπαλλήλους των καταστημάτων και των εστιατορίων της μαρίνας. Αλλά και έμμεσες θέσεις από τις επιχειρήσεις που θα παρέχουν αγαθά και υπηρεσίες στη μαρίνα, όπως εταιρείες κατασκευής, επιχειρήσεις συντήρησης και επισκευής σκαφών, προμηθευτές αγαθών και υπηρεσιών στη μαρίνα, επιχειρήσεις τουρισμού και μεταφορικές εταιρείες.
Η mega yacht marina θα αποτελέσει επίσης ένα σημαντικό πόλο έλξης για τον τουρισμό. Η Πάτρα θα μπορούσε να προσελκύσει τουρίστες από όλο τον κόσμο που διαθέτουν γιοτ μεγάλου μεγέθους. Αυτοί οι τουρίστες θα διευρύνουν την ανύπαρκτη σήμερα τουριστική κίνηση στην τοπική οικονομία, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της αγοράς και στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Τέλος η mega yacht marina θα μπορούσε να συμβάλει στην ανάπτυξη της τοπικής βιομηχανίας του yachting. Η Πάτρα θα μπορούσε να γίνει ένας σημαντικός κόμβος για τη συντήρηση και την επισκευή γιοτ, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και ενισχύοντας την οικονομία της πόλης.
Όλα αυτά δεν αποτελούν ευχολόγιο, είναι μια ολοκληρωμένη πρόταση η οποία δίνει μια ευκαιρία στην πόλη μας και το λιμάνι της να αναλάβουν ξανά τον ρόλο που τους αξίζει. Είναι μια πρόταση που δεν θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με στενή αντίληψη παρωχημένων μικροκομματικών συμφερόντων, ούτε με κινδυνολογία και φοβικά σύνδρομα, αλλά με πραγματικό ενδιαφέρον και προτάσεις για τον περαιτέρω εμπλουτισμό της και υλοποίησή της για το συμφέρον της Πάτρας και όλης της Αχαΐας!
(*) Ο Γιώργος Τσίρης είναι δικηγόρος, υποψήφιος βουλευτής Αχαΐας και μέλος του Δ.Σ. του ΟΛΠΑ