Ιστορικοί τέχνης που μελετούσαν έναν πίνακα του Πάμπλο Πικάσο ανακάλυψαν ένα μυστηριώδες πορτρέτο μιας γυναίκας, κρυμμένο κάτω από την επιφάνειά του.
Το πορτρέτο της γυναίκας είχε χαθεί όταν ο Πικάσο ζωγράφισε πάνω του το 1901 για να απεικονίσει τον φίλο του, τον γλύπτη Ματέου Φερνάντεθ ντε Σότο, να κάθεται σε ένα τραπέζι, χρησιμοποιώντας αποχρώσεις του μπλε και του πράσινου.
Η ανακάλυψη έγινε σχεδόν 125 χρόνια αργότερα, όταν το Ινστιτούτο Τέχνης Courtauld στο Λονδίνο χρησιμοποίησε υπέρυθρες και ακτίνες Χ για να εξετάσει το έργο πριν από μια επικείμενη έκθεση. Ο Μπαρνάμπι Ράιτ, αναπληρωτής επικεφαλής της γκαλερί Courtauld, εξήγησε ότι το πορτρέτο «αναδύθηκε κυριολεκτικά μπροστά στα μάτια μας, κομμάτι-κομμάτι», χάρη στον τρόπο που οι υπέρυθρες κάμερες σαρώσουν την εικόνα, δίνοντας την αίσθηση ενός μωσαϊκού.
Αν και οι ειδικοί ήταν ήδη πεπεισμένοι ότι κάτι κρυβόταν κάτω από την επιφάνεια λόγω κάποιων χαρακτηριστικών πινελιών που δεν σχετίζονταν με το τελικό πορτρέτο, δεν είχαν ιδέα για το τι θα ανακάλυπταν όταν άρχισαν να σαρώσουν το έργο. Ο Ράιτ δήλωσε στο CNN ότι η ανακάλυψη αυτή ήταν απρόβλεπτη και συναρπαστική για την ομάδα.

Αν και δεν είναι ακόμη σίγουροι για την ταυτότητα της γυναίκας, ο Ράιτ υποστηρίζει ότι το πορτρέτο πιθανότατα απεικονίζει μία από τις πολλές γυναίκες που ζωγράφισε ο Πικάσο στο Παρίσι το 1901, καθώς μοιράζεται το χαρακτηριστικό χτένισμα σινιόν που ήταν της μόδας εκείνη την εποχή στη γαλλική πρωτεύουσα.
«Μπορεί να είναι για πάντα ένα είδος ανώνυμου μοντέλου», πρόσθεσε ο Ράιτ, ενώ σημείωσε ότι η ομάδα προσπαθεί να την ταυτοποιήσει. «Μπορεί να ήταν απλώς κάποια που έκανε το μοντέλο για τον Πικάσο… μπορεί να ήταν ερωμένη, μπορεί να ήταν φίλη», εξήγησε.
Ο Πικάσο ήταν μόλις 19 ετών όταν έφτασε στο Παρίσι το 1901, αλλά ήδη αναζητούσε διαφορετικούς τρόπους να απεικονίζει τα θέματα του. Στην περίπτωση αυτή, εγκατέλειψε το αρχικό πορτρέτο και ζωγράφισε πάνω του το πορτρέτο του Φερνάντεθ ντε Σότο, σηματοδοτώντας μια σημαντική αλλαγή στο στυλ του. Ο Ράιτ εξήγησε ότι ο Πικάσο πιθανώς «όχι απλώς άλλαζε το θέμα αλλά και το στυλ του», εξελίσσοντας έτσι την τεχνική του και αναπτύσσοντας το χαρακτηριστικό στυλ της Μπλε Περιόδου.
Κατά τη διάρκεια της Μπλε Περιόδου, ο Πικάσο χρησιμοποίησε σκοτεινότερους τόνους για να απεικονίσει τα θέματα του, απομακρυνόμενος από το προηγούμενο ιμπρεσιονιστικό του στυλ, μια αλλαγή που εν μέρει επηρεάστηκε από την αυτοκτονία του καλού του φίλου Κάρλος Κασαχέγκας.
Ο πίνακας «Πορτρέτο του Ματέου Φερνάντεθ ντε Σότο» θα εκτεθεί στη γκαλερί Courtauld του Λονδίνου από τις 14 Φεβρουαρίου έως τις 26 Μαΐου, δίνοντας στους επισκέπτες την ευκαιρία να ανακαλύψουν αυτή τη συναρπαστική πλευρά του έργου του Πικάσο.
Mysterious portrait of a woman revealed beneath Picasso painting