Το παγκόσμιο εμπόριο συνηθίζει σε μια νέα κανονικότητα. Το κόστος αποστολής των κοντέινερ που μεταφέρουν τα πάντα, από παπούτσια μέχρι ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχει εκτοξευθεί και πάλι, καθώς συνεχίζονται οι επιθέσεις στη Διώρυγα του Σουέζ, αναγκάζοντας τα πλοία να κάνουν μεγαλύτερες και ακριβότερες διαδρομές προκειμένου να αποφύγουν την επικίνδυνη περιοχή.
Ο συναγερμός που σήμανε στα τέλη του 2023, όταν οι αντάρτες Χούτι της Υεμένης ξεκίνησαν τις πρώτες τους επιθέσεις σε φορτηγά πλοία που συνδέονταν με το Ισραήλ, φαίνεται να δίνει πλέον τη θέση του σε μια νέα φάση αβεβαιότητας, η οποία θα μπορούσε να έχει άμεσο αντίκτυπο στον πληθωρισμό, προειδοποιεί η El Pais.
Ο World Container Index, ο οποίος δημοσιεύεται εβδομαδιαίως από την συμβουλευτική εταιρεία για ναυτιλιακά θέματα Drewry και μετρά το μέσο κόστος για μεταφορές δια θαλάσσης, έχει σκαρφαλώσει στα 5.901 δολάρια. Πρόκειται για επίπεδα που δεν είχαν σημειωθεί από τα τέλη του 2022, καθώς ο δείκτης έχει υπερδιπλασιαστεί από τις αρχές Μαΐου.
Και μπορεί η κατάσταση να απέχει ακόμη πολύ από την περίοδο της πανδημίας, όταν το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών εκτοξεύτηκε στη στρατόσφαιρα, οδηγώντας στην εκτίναξη του πληθωρισμού σε ολόκληρο τον πλανήτη, όμως οι ειδικοί θεωρούν δεδομένο ότι η τελευταία άνοδος των ναύλων θα μεταφερθεί στα καταναλωτικά αγαθά τους επόμενους μήνες. Εφόσον φτάσει σε σημείο να αυξήσει τον πληθωρισμό, θα μπορούσε να επηρεάσει τις μελλοντικές αποφάσεις για μειώσεις των επιτοκίων.
Όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στην μήκους 120 μιλίων διώρυγα του Σουέζ, από όπου περνά το 30% του παγκόσμιου εμπορίου που γίνεται με εμπορευματοκιβώτια. Από τον περασμένο Νοέμβριο έως τα μέσα Μαρτίου, αναφέρθηκαν 45 επιθέσεις με drones από αντάρτες Χούτι στο θαλάσσιο κανάλι. Στο χειρότερο σενάριο, εάν η σύγκρουση συνεχιστεί για το υπόλοιπο του έτους -κάτι που οι αναλυτές θεωρούν όλο και πιο πιθανό- ο παγκόσμιος πληθωρισμός θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 5% ετησίως, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Η JP Morgan έχει προβλέψει άνοδο 0,7% το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Η τιμή για τη μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου στην πιο πολυσύχναστη διαδρομή, αυτή που συνδέει τα λιμάνια της Σαγκάης και του Ρότερνταμ, έφτασε τα 8.056 δολάρια για ένα κοντέινερ 40 ποδιών. Πρακτικά, σήμερα κοστίζει πέντε φορές περισσότερο από ό,τι πριν από ένα χρόνο.
Η άνοδος των τιμών οφείλεται στο γεγονός ότι τα πλοία αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν διαφορετικά δρομολόγια. Πολλά από τα πλοία που έπλεαν στην Ερυθρά Θάλασσα, τώρα ταξιδεύουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική, με τη διαδρομή αυτή να επιμηκύνει το ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη από 9 έως 14 ημέρες. Αυτή η αλλαγή επηρεάζει και άλλα δρομολόγια, όπως αυτό από το Ρότερνταμ προς τη Νέα Υόρκη, όπου το κόστος μεταφοράς έχει αυξηθεί κατά 150% τους τελευταίους έξι μήνες, φθάνοντας τώρα στα 6.835 δολάρια.
Ασφαλώς, η άνοδος των ναύλων αποτελεί καλά νέα για τα μεγάλα ονόματα του ναυτιλιακού κλάδου. Η μετοχή της κινεζικής COSCO έχει σημειώσει άνοδο 74% από τον Ιανουάριο, της γερμανικής Hapag-Loyd κερδίζει 13% και της ταϊβανέζικης Evergreen ενισχύεται κατά 21%.