Νέο «όπλο» στους αδιόριστους του 2008 – Απόφαση του ΣτΕ ανοίγει «ορίζοντες», αν υπάρξει και πολιτική βούληση

Facebook
Twitter
Του Αχιλλέα Ροδίτη
Στις 27 Δεκεμβρίου του 2021, η εφημερίδα «Πολιτεία» έφερε στο προσκήνιο το θέμα των επιτυχόντων εκπαιδευτικών ΑΣΕΠ του 2008, (50 από Πάτρα και εκατοντάδων σ΄  όλη την Ελλάδα), οι οποίοι υφίστανται μια κατάφωρη και συνειδητή αδικία αφού ακόμα και σήμερα παραμένουν αδιόριστοι.

Έχοντας έτσι «χάσει» το κρίσιμο κομμάτι της παραγωγικής τους ηλικίας σε μια ατέρμονη και πολυετή δικαστική περιπέτεια με την ελπίδα της δικαίωσης. Σ’ ένα κράτος, όμως, που επιμένει να αδιαφορεί παρόλη την ηθική πτυχή, καθώς οι εν λόγω αδιόριστοι εκτός του ότι πέτυχαν, εξασφάλισαν και μεγαλύτερη βαθμολογία απ’ όσους τελικά διορίστηκαν, αλλά και παρόλες τις υποδείξεις – αποφάσεις της ελληνικής Δικαιοσύνης.

Και μια νέα τέτοια απόφαση αποτελεί το νεότερο στοιχείο στην υπόθεση. Πρόκειται για την απόφαση 1834/2021 του Συμβουλίου της Επικρατείας που γνωστοποιήθηκε πρόσφατα και που εξισώνει τους 455 διορισθέντες επιτυχόντες του ΑΣΕΠ 2008 με τους υπόλοιπους επιτυχόντες του διαγωνισμού που δεν διορίστηκαν. Αλλά η πολιτεία, παρότι αυτή η απόφαση εκδόθηκε εντός του ’21, (έστω κι αν γνωστοποιήθηκε προσφάτως),ούτε τώρα έσπευσε να αποκαταστήσει την διαχρονική αδικία, επιδεικνύοντας για άλλη μία φορά την αδιαφορία της.

Ωστόσο, μια τέτοια νέα απόφαση δικαίωσης αποτελεί ένα ακόμα, ίσως και το πιο ισχυρό, «όπλο» στη φαρέτρα των αδιόριστων καθηγητών οι οποίοι επανέρχονται δριμύτεροι και πιο δυναμικά, πια, αποφασισμένοι όχι απλώς να διεκδικήσουν αλλά να απαιτήσουν με μεγαλύτερο σθένος τον διορισμό τους, έστω κι αν έχει αργήσει επί… μιάμιση δεκαετία!

 

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΑΔΙΚΙΑΣ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ:

1998:  Εισαγωγή γραπτού διαγωνισμού για τους διορισμούς των εκπαιδευτικών, υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ, με πρόβλεψη μικρού μεταβατικού διαστήματος για το προηγηθέν σύστημα της επετηρίδας.

2002-2015: Παράταση μεταβατικού σταδίου διορισμού εκπαιδευτικών με προϋπηρεσία, με αποτέλεσμα όχι μόνο να γίνεται πρόσληψη εκπαιδευτικών εκτός ΑΣΕΠ, αλλά και περιορισμό των προσλήψεων επιτυχόντων των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ.

2015: Η Ολομέλεια του ΣτΕ, με την απόφαση 527/2015, έκρινε ότι το 40% των διορισμών που είχαν γίνει εκτός ΑΣΕΠ δεν πληρούσαν τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας. Οι θέσεις αυτές θα έπρεπε να είχαν καλυφθεί από Ασεπίτες.

2015-2019: Παρά την απόφαση του ΣτΕ, η πολιτεία εξακολουθεί να εφαρμόζει τις ίδιες αντισυνταγματικές διατάξεις στις προσλήψεις εκπαιδευτικών.

2019: Ο νόμος Γαβρόγλου  (προσοντολόγιο) προσφέρει υψηλή μοριοδότηση στους εκπαιδευτικούς με προϋπηρεσία, διαγράφοντας τα μόρια των επιτυχόντων σε γραπτούς διαγωνισμούς.

2019: Με το άρθρο 73 του νόμου Γαβρόγλου, 455 επιτυχόντες του ΑΣΕΠ 2008 διορίζονται στη δημόσια εκπαίδευση, με την επίκληση ονομαστικών δικαστικών αποφάσεων, χωρίς να τηρείται η σειρά επιτυχίας στο διαγωνισμό, με αποτέλεσμα εκπαιδευτικοί με υψηλότερη βαθμολογία να παραμένουν μέχρι και σήμερα αδιόριστοι.

2022: Το ΣτΕ, με την απόφαση 1834/2021, εξισώνει τους 455 διορισθέντες επιτυχόντες του ΑΣΕΠ 2008 με τους υπόλοιπους επιτυχόντες του διαγωνισμού. Εν τούτοις, η πολιτεία δεν έχει αποκαταστήσει μια διαχρονική αδικία.

ΑΣΕΠΙΤΕΣ ΜΕ ΒΑΘΜΟ «20» ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ… ΝΤΕΛΙΒΕΡΑΔΕΣ!

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι εκπαιδευτικοί που έγραψαν στον ΑΣΕΠ του ’08 και πέτυχαν υψηλότατες βαθμολογίες, σήμερα να δουλεύουν ακόμα ως ντελιβεράδες ή στην καλύτερη περίπτωση να έχουν απορροφηθεί στον χώρο των φροντιστηρίων.

Μαθηματικός με δύο παιδιά εργάζεται σε βενζινάδικο και Φυσικός που είχε γράψει 18 με άριστα το 20 δουλεύει σε πιτσαρία και καφετέριες εξασφαλίζοντας τα προς τω ζην για τα επίσης δύο παιδιά του, αν και αμφότεροι, όπως κι όλοι οι υπόλοιποι αδιόριστοι, θα έπρεπε να διδάσκουν σε κάποιο γυμνάσιο ή λύκειο. Το ίδιο και η 46χρονη, σήμερα, Φιλόλογος, Φωτεινή Νικολοπούλου, που ονειρευόταν μια ζωή να εργαστεί σε σχολείο αλλά συμβιβάστηκε με την εργασία σε φροντιστήρια, για να μεγαλώσει τον 19χρονο, πια γιο της.

ΑΔΙΟΡΙΣΤΗ: «ΑΔΙΚΗΘΗΚΑΜΕ ΓΙΑΤΙ ΠΕΙΘΑΡΧΗΣΑΜΕ ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ»

«Ανήκουμε στην πολύπαθη ομάδα εκπαιδευτικών, επιτυχόντων του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ του 2008, με υψηλότερη βαθμολογία κατάταξης σε σχέση με τους συναδέλφους που ήδη διορίστηκαν με χαμηλότερο βαθμό).

Έχουμε έρθει πολλές φορές αντιμέτωποι  με  μια σειρά ανατροπών και αδικιών εξαιτίας παραγόντων που συχνά αδυνατούμε να ερμηνεύσουμε», δηλώνει στην «Πολιτεία» η αδιόριστη Φωτεινή Νικολοπούλου, τονίζοντας:

«Κρίνουμε πως η όποια παραίτηση από το δικαίωμά μας στο διορισμό, ως επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2008, θα καθιστούσε ανακόλουθους τόσο εμάς ως προς τις αρχές και τις αξίες μας για αξιοπρέπεια και αυτοσεβασμό, όσο και την πολιτική και πολιτειακή ηγεσία της χώρας ως προς τις αρχές της ισονομίας και της αξιοκρατίας».

Η κ. Νικολοπούλου μέσα από σύντομη ιστορική αναδρομή, που έκανε στην εφημερίδα, ανέδειξε τον βαθμό αδικίας και τόνισε με αγανάκτηση: «Αδικηθήκαμε επειδή απλώς πειθαρχήσαμε στην εκάστοτε νομοθεσία».Απ’ όταντο 1998 ο τότε υπουργός Παιδείας Γεράσιμος Αρσένης κατήργησε την επετηρίδα καθιερώνοντας γραπτό διαγωνισμό υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ.

Οι πρώτες αναπληρωτών εγγεγραμμένων στην τότε επετηρίδα,είχαν ως αποτέλεσμα την ισχύ μιας μεταβατικής περιόδου. Προβλέφθηκε ότι στους τρεις πρώτους γραπτούς διαγωνισμούς (1998, 2000, 2002) θα διοριζόταν το μεγαλύτερο ποσοστό από τον διαγωνισμό και το μικρότερο από την επετηρίδα. Κι ότι σταδιακά όλοι οι διορισμοί των εκπαιδευτικών θα γίνονταν μέσω μόνο του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ. Κάτι που, ΠΑΡΑΔΟΞΩΣ, δεν εφαρμόστηκε ποτέ! Λέμε «παραδόξως» διότι δεν εφαρμόστηκε από το ίδιο το κράτος που το αποφάσισε… Αντιθέτως, μάλιστα, η απόφαση τελικά τροποποιήθηκε υπέρ των αναπληρωτών, σε ποσοστό 60% – 40%.

 

ΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ… «ΟΛΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ»

Το 2015 το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικούς τους διορισμούς με μόνο προσόν την προϋπηρεσία. «Με διαρκείς πολιτικές παρεμβάσεις και ρυθμίσεις υπήρχε μεροληψία υπέρ της αποκτηθείσης προϋπηρεσίας ασχέτως τρόπου απόκτησης», εξηγεί η κ. Νικολοπούλου. Σημειώνει, δε, ότι: «η κατάφωρη παραβίαση του ποσοστού συνεχίστηκε μέχρι και την ψήφιση του νέου νόμου στο τέλος του 2019».

Επίσης υπογραμμίζει την αναφορά στην πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (την 1834/2021) ότι:«οι διορισθέντες, αν και  είχαν ονομαστικές  δικαστικές αποφάσεις, εντούτοις διορίστηκαν με νομοθετική ρύθμιση».

«Δηλαδή ο διορισμός τους έγινε με πολιτική βούληση. Το ίδιο επιδιώκουμε να συμβεί και με εμάς καθώς έχουμε υψηλότερες βαθμολογίες από τους ήδη διορισμένους», επισημαίνει η πατρινή Φιλόλογος.

Για παράδειγμα, το 2005 με τον Ν. 3320/2005 (νόμος Παυλόπουλου) δόθηκε δυνατότητα σε ορισμένους επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ του 1998 να συμμετάσχουν κι αυτοί στη διαδικασία αποκατάστασης, εφόσον είχαν διοριστεί συνυποψήφιοί τους με χαμηλότερες βαθμολογίες.Έτσι, διορίστηκαν περίπου 500 υποψήφιοι. Συνεπώς, εκτός της απόφασης του ΣτΕ, η προσδοκία των αδιόριστων για δικαίωση, βασίζεται σε προηγούμενες κινήσεις της πολιτείας προς αποκατάσταση του δικαίου.

Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ «ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ»

Ήδη επί του ζητήματος έχει αποφανθεί θετικά και ο Συνήγορος του Πολίτη με σχετικό πόρισμά του (υπ’ αριθμ: 260558/53112/2019/29.10.2019) επιλαμβανόμενος επί του θέματος κατόπιν 53 αναφορών αλλά και σχετικών ερωτήσεων που έχουν κατατεθεί στην ελληνική Βουλή, τόσο από κυβερνητικούς βουλευτές, όσο όμως και απόολόκληρους σχηματισμούς βουλευτών σύσσωμης της αντιπολίτευσης.

Μοιραστείτε το άρθρο :

Δείτε επίσης...

Eγγραφή στο Newsletter

Κύλιση στην κορυφή