Ο Πατρινός Π. Ντεντόπουλος ασχολείται με την ενίσχυση Κρουαζιέρας σε λιμάνια, την “διάγνωση” για το αν μια περιοχή μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και δείχνει δρόμους για τη βελτίωση υποδομών. Περιγράφει στην “Πολιτεία” ρεαλιστικές προτάσεις με ενδιαφέρον… όπως: α) διαδρομές που θα ενισχύουν το ενδιαφέρον για κρουαζιέρα, β) αξιοποίηση της Achaia Clauss για Συνέδρια, γ) αξιοποίηση του Αγ. Ανδρέα…
του Αχιλλέα Ροδίτη –
Ξεκινάμε το ρεπορτάζ με ένα αρνητικό για την Πάτρα στοιχείο. Παρότι σε κάθε προεκλογική περίοδο το να… «φέρουμε» κρουαζιερόπλοια στην πόλη είναι ένα από τα συνηθισμένα ακούσματα στα αυτιά των πολιτών, παραδόξως η Πάτρα όχι μόνο δεν έχει κρουαζιερόπλοια αλλά δεν θα συναντήσετε πουθενά αναφορά διαβάζοντας τις ετήσιες εκθέσεις της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, αναφορικά με τα στατιστικά στοιχεία κρουαζιέρας.
Θα συναντήσετε απεναντίας τον Βόλο, την Καβάλα, την Ιτέα ή το Λαύριο που είναι περιοχές ανερχόμενες στον χώρο, πίσω βέβαια απ’ τον πάντα πρώτο Πειραιά και τα νησιά ή το Κατάκολο που αυτονόητα κατέχουν περίοπτες θέσεις. Την Πάτρα, την εντοπίσαμε στον απολογισμό του έτους 2022 – 2023, που κατέχει την 47η θέση ανάμεσα σε 51 περιοχές της χώρας. Δηλαδή, 4η απ’ το τέλος!
ΔΕΙΤΕ ΣΧΕΤΙΚΟ ΠΙΝΑΚΑ
Η λίστα απολογισμού κρουαζιέρας την περίοδο ’22-’23 κατατάσσει την Πάτρα στην 47η θέση σε 51 περιοχές της Ελλάδας:
Γιατί όμως άραγε το τρίτο λιμάνι της Ελλάδας δεν είναι σ’ αυτή τη λίστα; «Διότι δεν αξιοποιεί τις υποδομές που έχει για να φέρει κρουζιερόπλοια», είναι η απάντηση ενός ειδήμονα, του κ. Παναγιώτη Ντεντόπουλου, ιδρυτή της «Πανελλήνιας Συμβουλευτικής» που από το 2009 καταπιάνεται με θέματα προηγμένης ασφάλειας λιμανιών και επιβατών και που τα τελευταία χρόνια προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες σε νησιά και άλλα ελληνικά λιμάνια, αναβαθμίζοντάς τα ως προορισμούς για κρουαζιέρες. Συνεργάζεται με το Ηράκλειο, αιγιοπελαγίτικα νησιά, με τον Πειραιά, την Κέρκυρα, την Θεσσαλονίκη κ.λπ..
Με άλλα λόγια, είναι ένας άνθρωπος που μπορεί να διαβλέψει αν μια περιοχή «κάνει» για κρουαζιερόπλοια ή όχι, και αν «κάνει» τις συστήνει συγκεκριμένες ενέργειες για να προσελκύσει αυτό το είδος τουρισμού. Η «ειρωνεία» σ’ όλο αυτό, είναι ότι ο κ. Ντεντόπουλος είναι γέννημα θρέμμα Πατρινός! Όμως ποτέ δεν του ζητήθηκε η άποψη και η συνδρομή του. Του το ζήτησε όμως η «Πολιτεία» και παραθέτουμε τις θέσεις και τις προτάσεις του…
Προτείνονται και περιγράφονται 4 άξονες για προσέλκυση τουριστών κρουαζιέρας. Ξεκινώντας απ’ την ίδια την πόλη και τα αξιοθέατά της, επεκτείνοντας στο Αίγιο, το Μεσολόγγι και την Ναύπακτο, αλλά και προς την Αρχαία Ολυμπία. Κυρίαρχα μπαίνει στο «κάδρο» η αξιοποίηση της Achaia Clauss ως Συνεδριακός χώρος και Μουσείο Γευσιγνωσίας
50 ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΑ ΩΣ ΤΟ 2027
Αυτά που λέει ο κ. Ντεντόπουλος είναι δύσκολο να αναλυθούν σ’ ένα ρεπορτάζ διότι εμπεριέχουν λεπτομέρειες, τεχνικές περιγραφές και επιχειρηματολογία με αριθμούς, που κάλλιστα θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο μιας ευρείας δημόσιας συζήτησης για το πώς η Πάτρα και η Αχαΐα θα μπορούσε όντως να είναι προορισμός κρουαζιεροπλοίων.
Αλλά έστω και επιγραμματικά αποδίδουμε παρακάτω το κύριο «στίγμα» όλων όσων αναλύει ο ίδιος:
«Ξεκινάμε απ’ το βασικό. Αν η πόλη θέλει να επενδύσει εκεί, πρέπει να ξεκινήσει τώρα με ορίζοντα το 2027 και τα 30 με 50 κρουαζιερόπλοια. Να μπει σε ειδικές εκθέσεις, να προβάλλει αυτά που μπορεί να δώσει. Συγκεκριμένα και οργανωμένα, να περιγράψει τη φιλοξενία, τις εκδρομές, τα αξιοθέατα. Δεν είναι απλό αλλά για την Πάτρα δεν είναι καθόλου δύσκολο να το πετύχει», είναι η πρώτη άποψη του κ. Ντεντόπουλου. Και εξηγεί ότι η πόλη μπορεί να παρέχει ένα δελεαστικό «πακέτο» διαμονής χωρισμένο σε 4 άξονες και στο πλαίσιο μιας συνθετικής προσπάθειας μαζί με γείτονες περιοχές, όπως το Αίγιο, το Μεσολόγγι και η Ναύπακτος..:
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
- CITY BREAK
«Η πόλη μπορεί να επενδύσει στο city break, τη βόλτα δηλαδή στους κεντρικούς πεζόδρομους που υπάρχουν ή φτιάχνονται», τονίζει ο κ. Ντεντόπουλος και προσθέτει: «συνδυάζοντας… Κάστρο – Ρωμαϊκό Ωδείο – Άγιο Ανδρέα – Achaia Clauss, εμπορικό κέντρο, εστίαση αλλά και τις τρεις σκάλες της πόλης, Αγ. Νικολάου – Πατρέως – Γεροκωστοπούλου. Μια ξέγνοιαστη και ωραία διαμονή, με στοιχεία γραφικά, στοιχεία ιστορίας, θρησκείας, γευσιγνωσίας και διασκέδασης». Και σε όλα αυτά, προσθέστε και ένα Καρναβαλικό Μουσείο, που «αν υπήρχε, σίγουρα θα προσέλκυε πολλούς ταξιδιώτες».
- ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ, ΓΕΦΥΡΑ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΑΙΓΙΟ
Ο δεύτερος άξονας αφορά στη διαδρομή που συνδυάζει το ιστορικό Μεσολόγγι, την Ναύπακτο, (επίσης ιστορική λόγω της Ναυμαχίας αλλά και γραφική συνάμα), τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, ως ένα έργο μοναδικό στο είδος του και το Πανεπιστήμιο που συγκαταλέγεται στα καλύτερα του κόσμου. Μια διαδρομή που ως κατάληξη θα έχει το Αίγιο, την Παναγία Τρυπητή και σημεία που συνδέονται με την ιστορικότητα του εμπορίου σταφίδας κι όχι μόνο.
- ΑΞΟΝΑΣ ΠΡΟΣ ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Η τρίτη πρόταση αφορά μια δεύτερη προγραμματισμένη διαδρομή – ξενάγηση προς την Αρχαία Ολυμπία, περιλαμβάνοντας στη διαδρομή και το προστατευόμενος φυσικό κάλλος της Στροφυλιάς. Ο κ. Ντεντόπουλος εξηγεί ότι αυτό δεν μπορεί να συνδυαστεί με τα κρουαζιερόπλοια που ήδη καταπλέουν στο Κατάκολο αφού για κάθε πλοίο απαιτείται απόσταση άνω των 200 μιλίων για τον επόμενο προορισμό. Για παράδειγμα αναφέρει: «Ένα κρουαζιερόπλοιο που θα έρθει από την Ιταλία ή το Ντουμπρόβνικ, θα εντάξει στις στάσεις του την Κέρκυρα, μετά ή το Κατάκολο ή την Πάτρα, μετά το Ηράκλειο».
- ΤΟ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: ACHAIA CLAUSS ΩΣ ΜΟΥΣΕΙΟ ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ
Αυτό που πρώτα απ’ όλα προτείνει ο κ. Ντεντόπουλος κι όπως λέει: «πάνω σ’ αυτό θα επένδυα εγώ», είναι η αξιοποίηση της ιστορικής Achaia Clauss σ’ έναν συνδυασμό και με θρησκευτική απόδραση στην Ιερά Μονή Ομπλού. Διευκρινίζει, ότι η αξιοποίηση της Achaia Clauss θα μπορούσε να αποσκοπεί στη λειτουργία Μουσείου Γευσιγνωσίας με συμμετοχή οινοποιών κι άλλων παραγωγών που θα παρουσιάζουν και θα αναδεικνύουν το σύνολο των τοπικών προϊόντων αλλά κυρίως ως Συνεδριακό κέντρο, γεγονός που θα ενισχύει τον Συνεδριακό Τουρισμό στην πόλη. Και σε συνδυασμό με τον ιερό ναό Αγίου Ανδρέου, αλλά και τις Μονές της περιοχής, θα υπάρξει όφελος και για το κομμάτι που αφορά τον Θρησκευτικό Τουρισμό.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ:
Είναι αυτονόητο το τι κερδίζει η πόλη και η τοπική αγορά από κάτι τέτοιο. Αλλά για να βοηθήσουμε στους υπολογισμούς αρκεί να δοθούν ορισμένα νούμερα. Κάθε κρουζιερόπλοιο μιας μικρής έως μέσης κατηγορίας, χωρά περί τους 2.000 επιβάτες. Βάσει στατιστικών, κάθε επιβάτης ξοδεύει, κατά μέσο όρο, 100 ευρώ σε μια έξοδό του στην πόλη που επισκέπτεται. Αν υποθέσουμε ότι η πόλη πετυχαίνει να φέρνει 50 κρουαζιερόπλοια το χρόνο, δηλαδή, 100.000 ταξιδιώτες, θα εισπράττει πάνω από 10.000.000 € μόνο από τα κρουαζιερόπλοια. Σημαντικότερο όλων όμως θα είναι η διαφήμιση και «αναρρίχηση» της Πάτρας στη λίστα των περιζήτητων τουριστικών προορισμών.
ΑΧΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ (ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ)