Η Περιβαλλοντική Ομάδα του Γυμνασίου Σαραβαλίου εκπροσώπησε το σχολείο μας σε μια ιδιαίτερα σημαντική Ημερίδα με θέμα «Σχολεία σε Δράση: Από την Εκπαίδευση στην Ενεργό Πολιτειότητα», η οποία πραγματοποιήθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών,την Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025.
Η ημερίδα συνδιοργανώθηκε από το Γενικό Λύκειο Λουσικών, τον Δήμο Δυτικής Αχαΐας την Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΔΕ Αχαΐας κα Ιωάννα Παπαϊωάννου, την Περιφερειακή Επόπτρια Ποιότητας της Εκπαίδευσης κα Αθανασία Μπαλωμένου, τον Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης ΔΔΕ Αχαΐας, κο Παπατσίμπα Γεώργιο, τη Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης του ΓΕΛ Λουσικών κα Ιωάννα Χαρδαλούπα, την Εφορεία Αρχαιοτήτων και το Ινστιτούτο Τοπικής Ιστορίας.
Η Ημερίδα δομήθηκε γύρω από δύο κεντρικούς θεματικούς άξονες: Τον Πολιτισμό και το Περιβάλλον. Η σύνδεση πολιτισμού και περιβάλλοντος με τις αρχές της ενεργού πολιτειότητας και της αειφορίας συμβάλλει στη διαμόρφωση μαθητών που λειτουργούν ως κριτικά σκεπτόμενοι πολίτες, έτοιμοι να συμμετάσχουν ενεργά στη διαμόρφωση ενός δίκαιου και βιώσιμου μέλλοντος. Στην Ημερίδαπροσκλήθηκαν και συμμετείχαν Ειδικοί Επιστήμονες, η κα Πανίτσα Μαρία και η κα Πάντζου Παναγιώτα, Καθηγήτριες του Πανεπιστημίου Πατρών, οι οποίες προσέγγισαν σφαιρικά τους δύο θεματικούς της άξονες.
Στην Ημερίδα, οι μαθήτριες και μαθητές της Γ’ Γυμνασίου που συμμετείχαν, μας παρουσίασαν ένα μέρος της έρευνας και των δράσεων του περιβαλλοντικού μας προγράμματος “Νερό: Πρόσημο Αρνητικό”. Η εκδήλωση αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για την ομάδα μας να αναδείξει τη σημασία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της ευαισθητοποίησης των νέων σε θέματα προστασίας του φυσικού μας πλούτου.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα του σχολείου μας εστιάζει στην κατανόηση των περιβαλλοντικών προκλήσεων που σχετίζονται με τη διαχείριση του νερού. Οι μαθητές μας υπό την διακριτική καθοδήγηση της συντονίστριας του προγράμματος καςΑθανασίας Δημητρακοπούλου, Φυσικού και της συμμετέχουσας στο πρόγραμμα κας Ελένης Αντωνοπούλου, Φιλολόγου, ασχολήθηκαν με τον ορισμό ,τα αίτια και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Στη συνέχεια εστίασαν στη ξηρασία και τη λειψυδρία στο χώρο της Μεσογείου και ειδικότερα στη περιοχή της Αχαΐας και γνωστοποιήσαν δεδομένα μέσα από την αξιοποίηση δυο ερωτηματολογίων σχετικών με την λειψυδρία και την εξοικονόμηση νερού. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, έρευνα και ανάλυση δεδομένων, ανέδειξαν το πώς η αλόγιστη χρήση και η ρύπανση του νερού επηρεάζουν τόσο το περιβάλλον όσο και την ποιότητα ζωής μας.
Κατά τη διάρκεια της Ημερίδας, οι μαθητές μας παρουσίασαν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους, προτείνοντας λύσεις και δράσεις που μπορούν να συμβάλουν στην εξοικονόμηση και την ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων. Μέσα από διαδραστικές παρουσιάσεις και δημιουργικές προσεγγίσεις(είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η αφίσα του δικού μας σχολείου μας επιλέχθηκε ως επίσημη αφίσα της ημερίδας) πιστεύουμε ότιοι μαθητές μας κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν το κοινό για το μέλλον του νερού στον πλανήτη μας.
Επίσης η συμμετοχή μας σε αυτήν την Ημερίδα έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές μας να κατανοήσουν βαθύτερα την έννοια της ενεργού πολιτειότητας. Ως νέοι πολίτες, μέσω ενός πρόσφορου και εποικοδομητικού διαλόγου τόσο με μαθητές της ευρύτερης περιοχής των Πατρών,των Σερρών, της Αστυπάλαιας και της Βιέννης όσο και με καθηγητές του πανεπιστημίου Πατρών και του Προέδρου του ινστιτούτου της τοπικής ιστορίας, συνειδητοποίησαν ότι η γνώση και η εκπαίδευση δεν είναι αρκετές από μόνες τους αλλά απαιτείται δράση, ενημέρωση και συλλογική ευθύνη.
Συντάκτριες του άρθρου: Αθανασία Δημητρακοπούλου, Ελένη Αντωνοπούλου