του Αχιλλέα Ροδίτη (από εφημ. Πολιτεία)
Χειμερινές Εκπτώσεις 2024, και μάλιστα, «γενναίες»! Μόνο που όσο μεγάλες κι αν είναι, όσο ελκυστικές, η κίνηση φαίνεται να «σκοντάφτει» στο… άδειο πορτοφόλι.
Η «Πολιτεία» έκανε επιτόπιο ρεπορτάζ στην εμπορική αγορά της Πάτρας, καταγράφοντας τις απόψεις των εμπόρων, τις περιγραφές τους και το πόσο ικανοποιημένοι είναι – αν είναι – από την αγοραστική κίνηση μέχρι τώρα.
Δυστυχώς, το αποτέλεσμα δεν είναι ενθαρρυντικό, αντιθέτως. Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν αγορές οι οποίες κάνουν «πολύ χαμηλές πτήσεις», σε βαθμό που εκτιμάται ως αδύνατο να «βγουν» τα έξοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Κοινό συμπέρασμα είναι ότι ο κόσμος… τα ξόδεψε όλα στις γιορτές ενώ τώρα έχει και τα τέλη κυκλοφορίας. Συν του ότι (μία ακόμα αξιοσημείωτη διάσταση που μας την λέει ο Χρήστος Σπανός) λόγω… έλλειψης χειμώνα, ο κόσμος δεν ψωνίζει βαριά ρούχα!
Έτσι, τα χρέη εμπόρων μένουν ατακτοποίητα και δεν προμηνύεται καλή η συνέχεια. Εκτός αν με τους νέους μισθούς του Φεβρουαρίου, οι καταναλωτές βγουν για ψώνια…
ΝΙΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥΝΑΚΟΣ
«Ελπίζουμε στους… νέους μισθούς»
Ο ιδιοκτήτης ενός απ’ τα μαγαζιά της πόλης με κλασική και σταθερή πελατεία, («Φίκος») κ. Νίκος Παναγιωτουνάκος χαρακτηρίζει την κίνηση αυτή την περίοδο των εκπτώσεων, ως «μέτρια». Και τονίζει: «πιστεύουμε ότι τα πολλά χρήματα χαλάστηκαν στις γιορτές κι έχουν απομείνει λίγα στα νοικοκυριά που τα προορίζουν για βασικές ανάγκες». Ενώ προσθέτει: «Ελπίζουμε ότι ίσως με τις νέες μισθοδοσίες στην αλλαγή του μηνός θα ανακάμψει η κατάσταση αλλά και πάλι επενδύαμε σε αυτή την περίοδο και διαπιστώνουμε ότι το αποτέλεσμα δεν είναι στον βαθμό που ελπίζαμε για να βγουν οι υποχρεώσεις οι οποίες έχουν αυξηθεί με τα πρόσθετα οικονομικά και φορολογικά βάρη».
ΤΑ ΑΔΕΛΦΙΑ ΠΑΥΛΙΔΗ
«Τα μαγαζιά έκαναν το καλύτερο, ο καταναλωτής δεν ανταποκρίνεται»
Ο Σταύρος Παυλίδης τόνισε: «Εκπτώσεις 2024, ο θεσμός ξεκίνησε, οι προσόψεις των καταστημάτων περιέχουν ωραία προϊόντα, οι εκπτώσεις είναι σχετικά καλές, όμως ο καταναλωτής απ’ ό,τι φαίνεται, δεν έχει ανταποκριθεί. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η αυξημένη κίνηση των Χριστουγέννων και το ότι πληρώθηκαν νωρίτερα, σημαίνει ότι μάλλον το… πορτοφόλι έχει αδειάσει νωρίτερα! ευελπιστούμε ότι μέσα στις επόμενες ημέρες θα αναβαθμιστεί η κίνηση, τα πράγματα θα καλυτερεύσουν. Το σίγουρο είναι ότι από την πλευρά των καταστημάτων, οι επαγγελματίες έχουν κάνει ό,τι καλύτερο μπορούν να δώσουν στους καταναλωτές».
Ο Νίκος Παυλίδης τονίζει ότι η κίνηση είναι παραπάνω πεσμένη απ’ ότι υπολόγιζαν οι έμποροι εξηγώντας ότι απλώς επιβεβαιώνεται στην πράξη ότι απλά ο κόσμος δεν έχει χρήματα για να ξοδέψει σε αγορές ρουχισμού.
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΦΕΙΡΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ο Φεβρουάριος… είναι και τα τέλη»
Συναντήσαμε τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Πατρών έξω απ’ το μαγαζί του και αυτό που είπε για τις εκπτώσεις είναι: «Δεν θυμίζει σε τίποτα προηγούμενες περιόδους εκπτώσεων, και μάλιστα, τώρα που είμαστε ακόμα στην αρχή. Το κόστος διαβίωσης είναι τόσο υψηλό για κάθε νοικοκυριό, που δεν αφήνει διαθέσιμο εισόδημα προς κατανάλωση. Ελπίζουμε μήπως με τους νέους μισθούς, αρχές του επόμενους μηνός, αλλά δεν είμαστε και τόσο αισιόδοξοι και κρατάμα μικρό καλάθι, διότι ο Φεβρουάριος είναι ο μήνας που οι περισσότεροι θα πρέπει να πληρώσουν και τα τέλη κυκλοφορίας που τα άφησαν για αργότερα. Και όλα αυτά όταν είχαμε εναποθέσει όλες τις ελπίδες μας σε αυτές τις εκπτώσεις, σαν την ύστατη ευκαιρία να μπορέσουμε να εξισορροπήσουμε τα πράγματα καλύπτοντας υποχρεώσεις που έχουν αφεθεί».
Χρήστος Σπανός
Η ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ
ΜΕΙΩΣΕ ΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΣΕ ΒΑΡΙΑ ΡΟΥΧΑ
«Η κίνηση στις εκπτώσεις γενικότερα είναι σε πλαίσια χαμηλά», δηλώνει ο Χρήστος Σπανός ο οποίος ωστόσο διευκρινίζει ότι δεν είναι κάτι που εξέπληξε αφού «συνήθως η κίνηση πέφτει μετά τις γιορτές», όπως λέει, αποδίδοντας κι εκείνος την αιτία του κακού στο ότι ξοδεύτηκαν χρήματα την εορταστική περίοδο. Όμως δίνει και μία άλλη διάσταση στο όλο θέμα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα καταστήματα που πωλούν είδη ρουχισμού. Εξηγεί, λοιπόν, πως το ότι «δεν έχουμε πλέον χειμώνα», (εννοώντας «βαρύ» χειμώνα), έχει οδηγήσει σε μείωση αγορών αντίστοιχων ρούχων, τόσο σε άνδρες, όσο και σε γυναίκες. Πλην της Χριστουγεννιάτικης περιόδου, οπότε αγοράστηκαν κάποια παλτά και άλλα βαριά ρούχα, ο κ. Σπανός επισημαίνει ότι η δυσανάλογη θερμοκρασία για Γενάρη μήνα, έχει οδηγήσει στο να μην καταφεύγει ο καταναλωτής στην προμήθεια χειμωνιάτικων ρούχων με τα οποία είναι εφοδιασμένα, (όπως είναι φυσικό, εν μέσω του χειμώνα), τα καταστήματα. «Από τη στιγμή που δεν έχουμε χειμώνα, δεν μπορούμε να δώσουμε βαρύ ρούχο που σου ανεβάζει και τον τζίρο», υπογραμμίζει ο Χρήστος Σπανός. Ο οποίος στο μαγαζί του δεν διαθέτει ρούχα στοκ αλλά ρούχα σαιζόν που κάθε χρόνο παραλαμβάνονται, τα χειμωνιάτικα τον Οκτώβριο, «και την περίοδο αυτή των εκπτώσεων, ουσιαστικά τα… ‘σκοτώνουμε’».
«ΕΧΟΥΜΕ ΟΛΟ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ»
Ο κ. Σπανός τονίζει και μία ακόμα, αξιοπρόσεχτη, πτυχή του θέματος. Ότι οι μικρές πατρινών συμφερόντων εμπορικές επιχειρήσεις έχουν …όλο τον χρόνο εκπτώσεις λίγο – πολύ. Εξηγεί, δηλαδή, ότι «όταν υπάρχει μια πελατεία, ο πελάτης δεν θα πληρώσει ποτέ 99,99… αλλά πάντα θα πάρει μία έκπτωση 10-15%.