
του Αχιλλέα Ροδίτη
Το τελευταίο διάστημα στην Πάτρα, παρατηρείται ολοένα και περισσότερο το φαινόμενο σήμανσης τεχνικών έργων, εργοταξίων και επικίνδυνων σημείων (ακινήτων κλπ), με την τοποθέτηση ατσαλένιων βεργών, (μπετόβεργας), οι οποίες καρφώνονται στο έδαφος και στη συνέχεια επισημαίνονται (και όχι πάντα) με πλέγμα, κορδέλες ή όποιο άλλο πρόσφορο τρόπο βρει ο καθένας (εργολάβος, ιδιώτης, Δήμος Πατρέων).
Το προφανές ερώτημα που απορρέει απ’ όλη αυτή την εικόνα είναι το εξής αυτονόητο: Άραγε τέτοιου είδους μπετόβεργες προβλέπει η κείμενη νομοθεσία σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας όταν εκτελούνται αντίστοιχα δημόσια έργα;
Και μάλιστα όταν τα έργα αυτά κατασκευάζονται σε σημεία και περιοχές που είναι απολύτως προσβάσιμες από πολίτες; Εν ολίγοις, αυτός υποδεικνύεται από τον Νόμο, ως ο πλέον ιδανικός και ενδεδειγμένος τρόπος διασφάλισης της σωματικής ακεραιότητας καθενός πολίτη, ακόμα και παιδιών που μπορεί να περνούν ή να παίζουν δίπλα σ’ ένα τέτοιου είδους εργοτάξιο;
Τα «καυτά» αυτά ερωτήματα διατυπώθηκαν από αναγνώστες της «Πολιτείας» που σήμερα δημοσιεύει πλούσιο φωτογραφικό υλικό, αναδεικνύοντας τις μπετόβεργες που χρησιμοποιούνται σε πολλά έργα τα οποία εκτελούνται.
Δικαιολογημένη απολύτως η απορία των συμπολιτών, δικαιολογημένη πλήρως και η αντίδραση του ενασχολούμενου με τα κοινά, στελέχους της δημοτικής παράταξης «Ώρα Πατρών», κου Ηλία Κωνσταντάτου ο οποίος κληθείς να σχολιάσει το πρόβλημα, όχι απλά επιβεβαίωσε την ύπαρξη του αλλά και τις ανησυχητικές διαστάσεις του, αλλά επιπρόσθετα μας γνωστοποίησε ότι ο ίδιος το έχει εντοπίσει και έχει ήδη προβεί σε έγγραφη (διαδικτυακή) διαμαρτυρία και ερώτημα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Πατρέων, ζητώντας σαφείς απαντήσεις και εξηγήσεις. Και αν μη το άλλο, διαβεβαιώσεις ότι «ουδείς πολίτης κινδυνεύει».
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Ο ίδιος σημειώνει στην «Πολιτεία»:
Έχω προβεί σε ενημέρωση των δημοτικών υπηρεσιών με διαδικτυακή επιστολή μου υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι: «Παρακαλώ όπως με ενημερώσετε αν τηρούνται με τον τρόπο αυτό τα ισχύοντα για την επισήμανση και αν κρίνετε ότι ενέχουν κάποιο κίνδυνο για τους κινούμενους κοντά στα σημεία που τοποθετούνται (οδηγοί δικύκλων, ποδηλάτων, ηλεκτρικών πατινιών, πεζών κλπ), δεδομένου ότι σε περίπτωση πρόσκρουσης ατόμου σε αυτά η φύση τους και η διατομή τους, θα οδηγούσε σε κάποιον τραυματισμό. Γίνεται μνεία ότι αρκετά από αυτά βρίσκονται σε δρόμους με κίνηση ή σχολεία (π.χ. ακόμα και σε διαβάσεις) και συμβαίνουν κατά καιρούς τροχαία ατυχήματος».
ΤΑ ΠΡΟΕΔΡΙΚΑ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΑ
Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα και θέλοντας να αποδείξει ότι όντως υπάρχει πρόβλημα και κίνδυνος, ο κ. Κωνσταντάτος καταδεικνύει και επικαλείται τα επίμαχα και σχετικά Προεδρικά Διατάγματα από τα οποία διέπονται όλα όσα προβλέπονται να τηρούνται σε δημόσια έργα στο πλαίσιο της λήψης μέτρων προστασίας για τους πολίτες. Και απαριθμεί τα παρακάτω, συγκεκριμένα, Προεδρικά Διατάγματα:
- Π.Δ. 778/1980 «Περί μέτρων ασφαλείας κατά την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών».
- Π.Δ. 1073/1981 «Περί μέτρων ασφαλείας κατά την εκτέλεση εργασιών σε εργοτάξια οικοδομών και πάσης φύσεως έργων αρμοδιότητος πολιτικού μηχανικού».
- Ν.1396/1983 «Υποχρεώσεις λήψης και τήρησης των μέτρων ασφαλείας στις οικοδομές και τα λοιπά ιδιωτικά έργα».
- Υ.Α. 136646/84 «Ημερολόγιο μέτρων ασφαλείας (ΗΜΑ)».
- Π.Δ. 305/96 «Ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας που πρέπει να εφαρμόζονται στα προσωρινά ή κινητά εργοτάξια σε συμμόρφωση προς την Οδηγία 92/57/ΕΟΚ».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ:
ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ: