ΠΑΤΡΑ - Δ. ΕΛΛΑΔΑ

ΠΑΤΡΑ: Το λιμάνι παραμένει στην αναμονή-Η νέα διοίκηση του ΟΛΠΑ Α.Ε. καλείται να επιταχύνει τις διαδικασίες

νεο λιμανι 1536x1024 1

Επενδύσεις δεκαετιών έχουν ξεπαγώσει σε πολλά λιμάνια της χώρας κατά το τελευταίο έτος 2023-’23 τα οποία ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ με το λιμάνι της Πάτρας να μην έχει όμως ακόμη βηματισμό σε σχέση με την παραχώρηση πλειοψηφικού πακέτου με στόχο την προσέλκυση ιδιώτη στρατηγικού επενδυτή σε αντίθεση με άλλα λιμάνια της χώρας.

Η Ηγουµενίτσα ήδη διαθέτει στρατηγικό επενδυτή, την κοινοπραξία των εταιρειών Grimaldi – Μινωικές η οποία μπαίνει στο ιδιοκτησιακό καθεστώς ενώ ήδη προχωρούν και οι αλλαγές στην σύνθεση βασικού μετόχου στο Ηράκλειο καθώς και σε αυτό το διαγωνισμό πλειοδότης είναι η κοινοπραξία Grimaldi Euromed – Μινωικές. Ακολουθεί ο Βόλος με παραχώρηση πλειοψηφικού πακέτου με στόχο επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη της λιμενικής ζώνης.

Ήδη, πριν την προσέλκυση στρατηγικών επενδυτών σε πολλά λιμάνια, οι επενδύσεις σε Οργανισµούς Λιµένων της χώρας στους οποίους περιλαμβάνεται και ο Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε., κατά την περίοδο 2020-2021 είχαν πάρει την ανιούσα, σε σχέση µε την προηγουμένη διετία 2018-2029. Ειδικότερα, στους 13 λιµένες επενδύθηκαν, το 2020-2021, 101,6 εκατ. ευρώ, έναντι 78,1 εκατ. την προηγουμένη διετία.

Ο κύκλος εργασιών του Οργανισμού Λιµένος Ηρακλείου, ο τελευταίος που πέρασε κατά 67% στην κοινοπραξία των εταιρειών Grimaldi – Μινωικές έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ, το 2022 παρουσίασε αύξηση 37,42% στα 7,78 εκατ., έναντι 5,66 εκατ. κατά τη χρήση του 2021, υπερβαίνοντας και τα αντίστοιχα µεγέθη του 2019 κατά 18,52%.

Το λιµάνι του Ηρακλείου έχει αναπτύξει πολλές και διαφορετικές παράλληλες δραστηριότητες στην ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα, αλλά και τη µεταφορά εµπορευµατοκιβωτίων και χύδην φορτίου. Ο Οργανισµός έχει ήδη προχωρήσει σε ένα µεγαλόπνοο αναπτυξιακό έργο που αφορά τα σχέδια ηλεκτροδότησης πλοίων, µαζί µε το λιµάνι του Πειραιά, προϋπολογισµού 1,2 εκατ. ευρώ που χρηµατοδοτείται κατά 85% από το Ευρωπαϊκό Πρόγραµµα Connecting Europe Facility.
Κοµβικό ρόλο για τις θαλάσσιες µεταφορές της Ελλάδας αλλά και µέρους της Βαλκανικής Χερσονήσου, λόγω της γεωγραφικής θέσης του και της γειτνίασής του µε υπάρχουσες αλλά και αναπτυσσόµενες οδικές και σιδηροδροµικές υποδοµές, µπορεί δυνητικά να διαδραµατίσει το λιµάνι του Βόλου. Αυτός είναι και ο λόγος που το επενδυτικό ενδιαφέρον στον σχετικό διαγωνισµό του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού συµµετοχής τουλάχιστον 67% του µετοχικού κεφαλαίου του Οργανισµού Λιµένος Βόλου Α.Ε. (ΟΛΒ Α.Ε.) έχει προσελκύσει διεκδικητές από τη Μάλτα, τη Βουλγαρία, τον Περσικό Κόλπο και, βέβαια, την Ελλάδα.
Υπενυμίζεται ότι μέσα στο 2022 ο όµιλος Grimaldi απέκτησε το 67% των µετοχών του Οργανισµού Λιμένος Ηγουµενίτσας καταβάλλοντας το ποσό-ρεκόρ των 84,17 εκατ. ευρώ. Το 2021 τα έσοδα του λιµανιού ήταν 5,6 εκατ. ευρώ και τα κέρδη µετά φόρων 0,6 εκατ. ευρώ. Ο Grimaldi έχει δηλώσει έτοιµος να επενδύσει στην ανάπτυξη του λιµανιού και ταυτόχρονα στην ανάπτυξη των εµπορικών δρόµων γύρω από την Εγνατία της οποίας το λιµάνι αποτελεί την κύρια πύλη.
Η παραχώρηση που αφορά το λιµάνι και δικαίωµα αποκλειστικής χρήσης και διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων της λιµενικής ζώνης της Ηγουµενίτσας, των αλιευτικών καταφυγίων της Σαγιάδας και της Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής των Συβότων.
Οι θαλάσσιες συνδέσεις της Αδριατικής, Ηγουμενίτσα και Πάτρα, αποτελούν κρίσιµο κρίκο για τις µεταφορές µεταξύ της Ιταλίας, της Ελλάδας, της Τουρκίας και ολόκληρης της βαλκανικής.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλείας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Λιμάνι της Πάτρας μπορεί αν αναπτυχθεί είτε μέσα από την προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή, στα πρότυπα Ηρακλίου, Βόλου και Ηγουμενίτσας, είτε απευθείας από το δημόσιο.
Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική κυβέρνηση στα τέλη του 2022 αποφάσισε τη µαταίωση του διαγωνισµού ιδιωτικοποίησης του λιµανιού της Αλεξανδρούπολης και την ανάπτυξή του από το δηµόσιο.
Στην περίπτωση που το λιμάνι της Πάτρας προχωρήσει στην ανάπτυξή του μέσα από το δημόσιο, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα λειτουργήσει ως φορέας χρηµατοδότησης, το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών ως Αναθέτουσα Αρχή και το ΤΑΙΠΕΔ ως φορέας ωρίµανσης των έργων.

You may also like

Comments are closed.