Τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Υποδομών αποκαλύπτουν τα υπέρογκα κόστη που ανέβασαν τον λογαριασμό στα 340 εκατ. ευρώ.
Τουλάχιστον 57% υψηλότερο είναι το τελικό κόστος κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που προκύπτουν από το Υπουργείο Υποδομών. Και αυτό χωρίς να συνυπολογιστούν οι επιπρόσθετες εργασίες (όπως τα αντιπλημμυρικά έργα που ζήτησε το Δημόσιο, η αναβάθμιση των στηθαίων, οι αρχαιολογικές εργασίες κ.ά.). Ωστόσο, αυτό που προκαλεί τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι το ύψος των αποζημιώσεων που καταβλήθηκαν.

Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχονταν σε 216,62 εκατ. ευρώ. Βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, η παράδοση έπρεπε να γίνει τμηματικά: Τον Μάρτιο του 2025 τα πρώτα 65 χλμ. και τον Ιούλιο τα υπόλοιπα 10 χλμ. Όμως, μια σειρά από καθυστερήσεις, για τις οποίες το Δημόσιο ανέλαβε την ευθύνη (κυρίως στις περιοχές της Γαστούνης και της ΒΙΠΕ Πάτρας), φρέναραν την εκτέλεση, μεταθέτοντας την παράδοση για τον Οκτώβριο του 2025 και τον Φεβρουάριο του 2026.
Με τη συμφωνία που υπεγράφη τον Απρίλιο, το Δημόσιο αποδέχθηκε να καταβάλει αποζημιώσεις ύψους 98 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία «Άπιον Κλέος». Από αυτά, τα 26,8 εκατ. (συν ΦΠΑ 6,4 εκατ.) αφορούσαν «δαπάνη επιτάχυνσης» προκειμένου το έργο να παραδοθεί τρεις μήνες νωρίτερα. Επιπλέον, δόθηκαν 53,1 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για το επιπρόσθετο κόστος που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία (η κοινοπραξία είχε αξιώσει 129,8 εκατ.).
Ταυτόχρονα, αποζημίωση 25,64 εκατ. ευρώ έλαβε και η Ολυμπία Οδός για την απώλεια εσόδων από διόδια και ΣΕΑ λόγω της καθυστέρησης. Συνολικά, το Δημόσιο κατέβαλε 123,64 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις, εκτοξεύοντας το κόστος του έργου στα 340,27 εκατ. ευρώ (+57%).
Σε αυτά πρέπει να προστεθούν:
– Το κόστος μεταστέγασης των οικισμών Ρομάσε Δυτική Αχαΐα και Βραχνέικα, που ανήλθε σε περίπου 16,87 εκατ. ευρώ!
– Το κόστος αναβάθμισης των στηθαίων ασφαλείας (περίπου 15 εκατ. ευρώ).
– Το κόστος αρχαιολογικών εργασιών, συμβούλων και απαλλοτριώσεων. Σημειώνεται επίσης ότι έχουν ανατεθεί επιπρόσθετα έργα 68 εκατ. ευρώ στην Ολυμπία Οδό (εκτός σύμβασης) για αντιπλημμυρικά και τοπική οδοποιία.
Για τον Φεβρουάριο εκκρεμεί η ολοκλήρωση των σκελετών των κτιρίων των δύο ΣΕΑ (που θα μισθωθούν στη συνέχεια), το κτίριο των διοδίων της Πάτρας, η έξοδος Κυλλήνης και έργα στο παράπλευρο δίκτυο.
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΡΟΜΑ
Να θυμίσουμε ότι στις αρχές του 2023, οι Ρομά των Βραχνεΐκων είχαν αντιδράσει έντονα. Οι νόμιμοι ιδιοκτήτες ακινήτων, όπως είχε καταγγείλει τότε ο νομικός τους εκπρόσωπος Γιώργος Βλάχος, καλούνταν να εγκαταλείψουν τις περιουσίες τους «άρον – άρον», παρότι εκείνη τη στιγμή δεν είχαν λάβει ούτε 1 ευρώ ως αποζημίωση από το Ελληνικό Δημόσιο.
Το ζήτημα των απαλλοτριώσεων της Πατρών – Πύργου ήταν εξαιρετικά περίπλοκο, καθώς στη ζώνη διέλευσης εμπλέκονταν συνολικά 2.500 ιδιοκτήτες. Ανάμεσά τους και ο Οικισμός Ρομά Βραχνεΐκων, οι κάτοικοι του οποίου βρίσκονταν εγκλωβισμένοι σε πολυετείς δικαστικές και γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Οι Ρομά της περιοχής ήταν κάτοχοι 30 ιδιοκτησιών. Ο δικηγόρος τους είχε τονίσει χαρακτηριστικά ότι, αντίθετα με τη φημολογία περί αυθαιρέτων, όλοι διέθεταν τίτλους ιδιοκτησίας για τα ακίνητα όπου διέμεναν με τις οικογένειές τους, καθώς αυτά ήταν αγορασμένα με νόμιμα συμβόλαια από το 1982.
ΑΧΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ / ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ











