Σούπερ μάρκετ: Πού οφείλεται το +8,7% του Ιανουαρίου – Μετά το Πάσχα θα φανεί η «πραγματική» ανάπτυξη του κλάδου

Facebook
Twitter
super_market_-Shutterstock-768x480

Μετά το +2,6% το 2024, η φετινή χρονιά μπήκε, μάλλον απρόσμενα, εξαιρετικά δυναμικά για τα σούπερ μάρκετ, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, τον Ιανουάριο εμφάνισαν πωλήσεις €966 εκατ. με άνοδο 8,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

Η επίδοση αυτή οφείλεται κατά βάση στην ανοδική πορεία του κλάδου τροφίμων (10%), ωστόσο, ανοδικά κινήθηκαν και οι άλλες δύο βασικές κατηγορίες (τα είδη για το σπίτι και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής) με άνοδο 2,3% και 1,4% αντίστοιχα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον συνολικό τζίρο, το 77,2% αφορά προϊόντα σταθερού barcode, ενώ σε επίπεδο κατηγοριών, αν προστεθούν και επί τα ζυγίω, τα τρόφιμα καλύπτουν το 81,6% των συνολικών πωλήσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας, στην πρώτη εβδομάδα του έτους (όπως τις εξετάζει η Circana), προστέθηκαν και οι δύο τελευταίες ημέρες του 2024 (30-31 Δεκεμβρίου), οι οποίες λόγω εορτών είναι πολύ σημαντικές σε πωλήσεις.

Σύμφωνα με άλλες πηγές του κλάδου, πολύ καλά πήγε και ο Φεβρουάριος, καθώς εντός του μήνα πραγματοποιήθηκαν αγορές για την Καθαρά Δευτέρα, η οποία θυμίζουμε ότι ήταν στις 3 Μαρτίου, όταν το 2024 είχε πέσει στις 17 Μαρτίου.

Πάντως από τους επόμενους μήνες και κυρίως μετά το Πάσχα, θα φανεί η “πραγματική” ανάπτυξη που εμφανίζει ο κλάδος κατά τη φετινή χρονιά.

Η πορεία των τιμών

Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος ήταν αυξημένη κατά 2,3%, μετά την πτώση κατά 0,7% που καταγράφηκε το 2024 μετά τις μεγάλες ανατιμήσεις που είχαν προηγηθεί τα αμέσως προηγούμενα χρόνια. Ήταν δε η πρώτη αύξηση μετά τον Μάιο του 2024.

Ανά giga κατηγορία υπήρξαν μέσες αυξήσεις τιμών 3,5%, ενώ μειώσεις καταγράφηκαν τόσο στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής (-2,9%), όσο και στα προϊόντα για το σπίτι (-0,9%).

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών ανά μονάδα καταγράφηκαν στα αλκοολούχα ποτά (10,9%), τα snacks (6,8%) και τα μη αλκοολούχα ποτά (3,1%).

Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες μειώσεις σημειώθηκαν σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (-3%), προϊόντα υγιεινής (-2,9%) και είδη μαγειρικής (-2,4%).

Το μερίδιο του PL διαμορφώθηκε στο 26,5% του συνολικού τζίρου, με την ανάπτυξή του να φθάνει το 5,3% έναντι 8,5% των branded που ανέκαμψαν.

Οι πρωταγωνιστές σε αξία και όγκο πωλήσεων

Σε επίπεδο σταθερού barcode, στις giga κατηγορίες, σε όρους αξίας τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν με 9,2%, τα είδη σπιτιού κατά 2,3% και τα προϊόντα υγείας & ομορφιάς κατά 1,4%. Σε όρους όγκου, τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν με 5,5%, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς με 4,5% και τα είδη σπιτιού με 4,5%.

Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφάνισαν τα αλκοολούχα ποτά, ενώ ακολούθησαν τα τα μη αλκοολούχα ποτά και τα κατεψυγμένα προϊόντα, ενώ και σε επίπεδο όγκου, τη μεγαλύτερη βελτίωση εμφάνισαν οι ίδιες κατηγορίες.

Σούπερ μάρκετ: Πού οφείλεται το +8,7% του Ιανουαρίου – Μετά το Πάσχα θα φανεί η «πραγματική» ανάπτυξη του κλάδου-1

Στα προϊόντα επί ζυγίω οι σαλάτες αναπτύχθηκαν με 48,6%, ακολουθούμενες από το κρέας (24,7%) και τα λαχανικά (14,4%).

Η εικόνα ανά format και γεωγραφική περιοχή

Τέλος, αναλύοντας την εικόνα του κλάδου ανά μέγεθος καταστήματος, τα hyper markets επανήλθαν στην κορυφή με τις υψηλότερες επιδόσεις (10,6%), ακολουθούμενα από τα μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.) που κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων κατά 8,3%.

Ανάπτυξη ανά τύπο καταστήματος

  • >2.500 τ.μ.: +10,6%
  • 1.000-2.500 τ.μ.: +7,3%
  • 400-1.000 τ.μ.: +6,2%
  • 0-400 τ.μ.: +8,3%

Σε γεωγραφικό επίπεδο, διψήφιες επιδόσεις κατέγραψαν τα νησιά Ιονίου & Αιγαίου (+10,4%), η Κρήτη (+10,2%) και η Πελοπόννησος (+10,3%).

Ανάπτυξη ανά γεωγραφική περιοχή

  • Νησιά Ιονίου & Αιγαίου: +10,4%
  • Πελοπόννησος: +10,3%
  • Κρήτη: +10,2%
  • Θεσσαλονίκη: +7,6%
  • Αττική: +7,1%
  • Κεντρική Ελλάδα: +6,6%
  • Βόρεια Ελλάδα: +6,1%

Σύμφωνα με στοιχεία της  Circana, επιβεβαιώθηκαν οι υπεραποδόσεις των νησιών έναντι της ηπειρωτικής χώρας κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν, συμβάλλοντας πέρυσι σχεδόν 19% των συνολικών πωλήσεων των super markets.

Μοιραστείτε το άρθρο :

Δείτε επίσης...

Eγγραφή στο Newsletter

Κύλιση στην κορυφή