ΠΑΤΡΑ - Δ. ΕΛΛΑΔΑΠΟΛΙΤΕΙΑ

Ηλεκτροκίνηση: Αυτά είναι τα τρία σενάρια για σταθμούς φόρτισης στην Πάτρα

KENTRIKH 1

Του Αχιλλέα Ροδίτη

Έστω και με καθυστερήσεις, η Πάτρα μπαίνει πια στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης, προχωρώντας στο κυρίαρχο προαπαιτούμενο, τη διαμόρφωση του Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ).

Το σίγουρο είναι ότι εξαιτίας και της πανδημίας καταγράφηκε σημαντική καθυστέρηση αφού η πόλη έδειξε ανεπιτυχή κινητικότητα στον τομέα αυτό και δυστυχώς δεν… ανέβασε «στροφές» απογοητεύοντας τους ενδιαφερόμενους αγοραστές οι οποίοι δίστασαν να αποτολμήσουν την αγορά ηλεκτροκινούμενου οχήματος φοβούμενοι πως επί μακρόν θα ήταν εμπόδιο η έλλειψη φορτιστών στην περιοχή.

Απαραίτητο να θυμίσουμε, ότι από τον Δεκέμβριο του 2020 παρουσιάστηκε (και μάλιστα με τις πιο αισιόδοξες προϋποθέσεις τότε) το πρόγραμμα χωροθέτησης ΣΦΗΟ, με τον Δήμο Πατρέων να φιγουράρει ανάμεσα στους 252 Δήμους της χώρας, που είχαν ανταποκριθεί στο κάλεσμα του Πράσινου Ταμείου αναλαμβάνοντας δέσμευση δημιουργίας φορτιστών στα όρια τους (214 φορτιστές αντιστοιχούν στην Πάτρα).

Κάλλιο αργά παρά ποτέ όμως και ως εκ τούτου ο Δήμος «άνοιξε» και επισήμως τη δημόσια διαβούλευση ΣΦΗΟ, προσδοκώντας στη συνδρομή των δημοτών για την εκπόνηση του καταλληλότερου σχεδίου χωροθέτησης φορτιστών. Σχέδιο που τονίζεται ότι εν συνεχεία θα τεθεί σε δημόσια συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Έτσι, την περασμένη εβδομάδα η Δημοτική Αρχή της Πάτρας δημοσιοποίησε την διαδικτυακή έρευνα – διάλογο που ξεκινά με κατοίκους της Πάτρας αλλά και με επισκέπτες, στη διεύθυνση: «forms.office.com/r/guDwgWKHbQ» και οι μέχρι τώρα πληροφορίες κάνουν λόγο για μια εντυπωσιακή και άμεση ανταπόκριση από άποψη επισκεψιμότητας και απαντήσεων στα ερωτήματα.

ΤΙ ΖΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑ

Ουσιαστικά πρόκειται για μια αναζήτηση απόψεων, προτιμήσεων και παρατηρήσεων που ο Δήμος θα αξιοποιήσει για να καταλήξει σε έναν όσο το δυνατόν πιο ορθολογικό σχεδιασμό. Αποσκοπώντας πρώτον, στην καλύτερη χωροθέτηση των σταθμών στην περιοχή του Δήμου, δεύτερον, στη διασφάλιση της βιωσιμότητας των προτεινόμενων λύσεων και τρίτον, στη διαμόρφωση κινήτρων προώθησης των ηλεκτρικών οχημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, ο χρήστης έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά από δεκάδες ερωτήσεις και περνά μέσα από σχεδόν είκοσι «βήματα» τα οποία περιλαμβάνουν πληθώρα εναλλακτικών προσεγγίσεων. Από τα χαρακτηριστικά αλλά και τον τόπο κατοικίας του πολίτη, μέχρι τον καθημερινό τρόπο μετακίνησης του και τα χιλιόμετρα που κατ’ εκτίμηση διανύει ετησίως αλλά και τι είδους οχήματα χρησιμοποιεί. Αλλά και ερωτήσεις αναφορικά με το κόστος φόρτισης, τις απόψεις περί ασφάλειας κ.λπ..

ΤΑ ΤΡΙΑ ΣΕΝΑΡΙΑ

Το κυριότερο όλων, όμως, είναι τα τρία σενάρια (Α, Β και Γ) που επεξεργάζεται η ομάδα του Δήμου Πατρέων για τη χωροθέτηση των υποδομών φόρτισης. Και πάνω σε αυτά καλούνται οι πολίτες να καταθέσουν τις απόψεις και παρατηρήσεις τους. Με την διευκρίνιση βέβαια ότι πρόκειται για «εναλλακτικές προσεγγίσεις που δεν αποτελούν τελικό προϊόν χωροθέτησης» αλλά και την επισήμανση ότι το τελικό – οριστικό σενάριο μπορεί και να αποτελέσει συνδυασμό και των τριών υπό επεξεργασία σεναρίων.

ΣΕΝΑΡΙΟ Α: ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ

A

Στο πρώτο σενάριο η συγκέντρωση ΣΦΗΟ διαμορφώνεται με βάση τη λογική που αφορά στα σημεία εμπορικότητας της πόλης, όπως φαίνεται και στον πίνακα «ΣΕΝΑΡΙΟ Α». Στο συγκεκριμένο σενάριο, ο Δήμος παρουσιάζει τα παρακάτω θετικά κα αρνητικά:

Πλεονεκτήματα:

  • Οι υποδομές συγκεντρώνονται σε κεντρικές θέσεις κοινώς αποδεκτές, ορατές και αναγνωρίσιμες από τους χρήστες
  • Η πιθανότητα αναμονής για φόρτιση μειώνεται, καθώς υπάρχουν πολλές διαθέσιμες υποδομές στην ίδια περιοχή
  • Τα κόστη σύνδεσης, αδειοδότησης και εγκατάστασης είναι αισθητά μικρότερα λόγω της οικονομίας κλίμακας.

Μειονεκτήματα

  • Δεν επιτυγχάνεται ευρύτερη κάλυψη του χώρου της πόλης αλλά και του Δήμου γενικότερα
  • Η συγκέντρωση πολλών θέσεων φόρτισης σε ένα σημείο, αντιστοιχεί στην μείωση του αντίστοιχου αριθμού κανονικών θέσεων στάθμευσης. Ενδέχεται να υπάρξουν φαινόμενα παράνομης στάθμευσης.
  • Η συγκέντρωση των υποδομών φόρτισης σε λίγα σημεία μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον μετακινήσεις προς αυτά σημεία από χρήστες που δεν έχουν κοντά τους υποδομές. Αυτές οι μετακινήσεις επιβαρύνουν το οδικό δίκτυο δημιουργώντας συμφόρηση η οποία σε άλλες περιπτώσεις δεν θα υπήρχε. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να είναι ανεπαίσθητο σε βραχυ-μεσοπροθεσμη περίοδο, ωστόσο όσο το πλήθος ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται, θα παρατηρείται περισσότερο.
ΣΕΝΑΡΙΟ Β: ΟΙΚΙΣΤΙΚΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ

unnamed file

Στο δεύτερο προτεινόμενο σενάριο, (όπως φαίνεται στον πίνακα «ΣΕΝΑΡΙΟ Β»), λαμβάνεται υπόψη η κατανομή υποδομών φόρτισης με βάση την κατανομή του πληθυσμού και σκοπό την καλύτερη δυνατή κάλυψη των κατοικημένων περιοχών. Ως θετικά και αρνητικά σημεία αυτής της περίπτωσης εμφανίζονται:

Πλεονεκτήματα:

  • Οι υποδομές δημιουργούνται σε περισσότερες θέσεις και μπορούν να καλύπτουν περισσότερες / διαφορετικού τύπου ανάγκες κατά περίπτωση.
  • Οι θέσεις στάθμευσης που μειώνονται είναι λιγότερες ανά σταθμό
  • Οι χρήστες Η/Ο δεν χρειάζεται να πραγματοποιούν μεγάλες αποστάσεις για να βρουν διαθέσιμη υποδομή.

Μειονεκτήματα

  • Αυξάνονται συνολικά τα κόστη σύνδεσης, αδειοδότησης και εγκατάστασης
  • Μπορεί να δημιουργηθεί ουρά αναμονής για φόρτιση σε μια πιο «εμπορική θέση» (κακή εξυπηρέτηση)
  • Οι επισκέπτες δύσκολα εντοπίζουν τις υποδομές σε τοπικές οδούς / γειτονίες
ΣΕΝΑΡΙΟ Γ: ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΜΕΤΕΠΙΒΙΒΑΣΗΣ

1

Στο τελευταίο σενάριο, (πίνακας: «ΣΕΝΑΡΙΟ Γ»), κατανομή υποδομών φόρτισης συνδυάζεται με τα σημεία εξυπηρέτησης από τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Σε αυτή την περίπτωση, ως πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα παρουσιάζονται τα εξής:

Πλεονεκτήματα:

  • Οι υποδομές δημιουργούνται σε θέσεις όπου εξυπηρετείται η μετεπιβίβαση σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, συμβάλλοντας έμμεσα στη βέλτιστη αξιοποίησή τους.
  • Ενίσχυση λειτουργίας Park and Ride σε χώρους στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου.
  • Μεγάλη ευκολία ανεύρεσης υποδομής.
  • Έμμεση αποσυμφόρηση του κέντρου μέσω ενίσχυσης του συστήματος ΜΜΜ

Μειονεκτήματα

  • Συγκέντρωση πλήθους υποδομών σε περιορισμένα σημεία
  • Οι θέσεις στάθμευσης που μειώνονται ανά σταθμό είναι αρκετές
  • Η μεγαλύτερη κάλυψη των θέσεων μετεπιβίβασης σε ΜΜΜ αποδυναμώνει την κάλυψη εμπορικών περιοχών
ΦΟΡΤΙΣΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ… ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ

Ο πρώτος φορτιστής στην Πάτρα εγκαταστάθηκε στο καρνάγιο πίσω από την Μαρίνα. Οι άλλοι που λειτουργούν στην πόλη είναι ιδιωτικής πρωτοβουλίας με δημόσια πρόσβαση και λειτουργούν στα εξής σημεία:

  • Στον προαύλιο χώρο της μονάδας της BMW – Mini Τζουραμάνης
  • Στην ECO PROGRESS, στην οδό Πανεπιστημίου
  • Στο Auto Parking Patras, στην οδό Γεροκωστοπούλου 12-16
  • Στο ξενοδοχείο της πλατείας Αγίου Γεωργίου (κεντρική φωτογραφία).

You may also like

Comments are closed.