ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΟΛΙΤΕΙΑ

ΤΑΙΠΕΔ: Πατάει γκάζι για παραχωρήσεις-ρεκόρ 6 δισ. ευρώ

elvenizelos 23

Με τις εκκρεμότητες στην Αττική και την Εγνατία Οδό να βαίνουν προς κλείσιμο εντός του α’ τριμήνου, αλλά και την εισαγωγή του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών στο Χ.Α. που έχει προγραμματιστεί ως τα μέσα Φλεβάρη, το ΤΑΙΠΕΔ έχει πατήσει γκάζι για να πετύχει κάτι ανεπανάληπτο στην ιστορία του: να βάλει στο ταμείο του σχεδόν 6 δισ. ευρώ μέσα από μια σειρά έργων που βαίνουν προς ολοκλήρωση, όταν από τη σύστασή του έως σήμερα έχει εισπράξει συνολικά 8,2 δισ. ευρώ, με καλύτερη χρονιά το 2019 όταν είχε φτάσει το 1,2 δισ ευρώ.

Πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ εξηγούσαν ότι ο στόχος φέτος μπορεί να έχει τεθεί ψηλά, ωστόσο ίσως για πρώτη φορά στη δεκαετή ιστορία του Ταμείου τα πράγματα κινούνται με γοργό ρυθμό σε πολλά μέτωπα, με τα μεγαλύτερα projects προς υλοποίηση πλέον να μπαίνουν στην τελική ευθεία. Παράλληλα, καθώς φαίνεται, έχει γίνει δουλειά σε μια σειρά από νέα projects που αναμένεται να ξεκινήσουν, όπως ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Λαυρίου που επίκειται. Ταυτόχρονα ανεβάζει ρυθμούς και η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία τρέχει μια σειρά από έργα ωρίμασης και διαγωνισμούς για το Δημόσιο, ενώ εσχάτως ορίστηκε και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων για τα λιμάνια της Σκιάθου και της Ζακύνθου. Ολα αυτά αναμένεται να συμβάλουν στην προσέλκυση νέων επενδύσεων και στην επίτευξη του στόχου ενίσχυσης της οικονομίας, ιδιαίτερα καθώς η ελληνική οικονομία υπεραποδίδει έναντι των ευρωπαϊκών και ειδικά την τελευταία διετία έχει ενισχυθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον σε πολλαπλούς τομείς.

Φεβρουάριο ο ΔΑΑ

Από τα μεγάλα πρότζεκτ, το πρώτο που βαίνει προς ολοκλήρωση είναι αυτό της εισαγωγής του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών στο Χ.Α., το οποίο προσδιορίζεται για το πρώτο 15ήμερο του Φεβρουαρίου με στόχο την άντληση περίπου 700-800 εκατ. ευρώ. Πρόκειται ουσιαστικά για το πρώτο εγχείρημα του είδους που ανέλαβε να υλοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα διαθέσει σε επενδυτές το 30% που σήμερα κατέχει.

Έχοντας προηγηθεί η έγκριση από τη Βουλή της αρχικής σύμβασης παραχώρησης μέσα από το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, οι μέτοχοι της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. ενέκριναν και το νέο καταστατικό με βασικότερο σημείο την άρση του περιορισμού του 50% που ίσχυε για ιδιώτες επενδυτές. Αυτό ουσιαστικά θα επιτρέψει να προχωρήσει η διαδικασία βάσει της οποίας οι Καναδοί της PSP Investments, που διαχειρίζονται χρήματα του συνταξιοδοτικού ταμείου του Δημοσίου Τομέα του Καναδά, θα αυξήσουν το ποσοστό τους μέσω της AviAlliance στο 50% συν 60 μετοχές. Θα ακολουθήσει η έγκριση του Ενημερωτικού Δελτίου από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το οποίο έχει ήδη κατατεθεί, κάτι που αναμένεται να γίνει ως το τέλος του μήνα. Ακολούθως η διαδικασία εισαγωγής στο Χ.Α. θα εισέλθει στην τελική διαδικασία, οπότε και θα ξεκινήσει η δημόσια εγγραφή στις αρχές του επόμενου μήνα.

Υπενθυμίζεται ότι από το 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ που σήμερα διαθέτει το ΤΑΙΠΕΔ θα γίνει η εξής κατανομή:

■ Το 10% θα αγοράσει η PSP Investments μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, με ένα εύλογο premium, το οποίο θα είναι κοντά στο 20% από την τελική τιμή διάθεσης που θα διαμορφωθεί στη δημόσια εγγραφή.
■ Το 1% θα πάει στην οικογένεια Κοπελούζου που σήμερα κατέχει ένα ποσοστό γύρω στο 5%. Αυτό θα γίνει με την τιμή διάθεσης της δημόσιας προσφοράς.
■ Το 19% θα τεθεί σε δημόσια προσφορά στο ευρύ επενδυτικό κοινό. Στη διαδικασία αυτή μάλιστα εκτιμάται ότι θα συμμετέχουν και σημαντικά επενδυτικά κεφάλαια, ενώ δεν αποκλείεται και η συμμετοχή του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ) που σήμερα φτάνει το 25%.

Εξελίξεις άμεσες όμως φαίνεται πως θα υπάρξουν και στα της Εγνατίας Οδού, έπειτα από ένα μακρύ διάστημα αναμονής με το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης και την είσπραξη του 1,35 δισ. ευρώ από τον επενδυτή να έχει προσδιοριστεί εντός του α’ τριμήνου. Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – Εgis (25%) είχε ανακηρυχθεί προτιμητέος ανάδοχος για την 35ετή παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας τον Αύγουστο του 2021 (με επιλαχούσα την κοινοπραξία Vinci – MYTILINEOS). Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του μήνα αναμένεται η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την έγκριση της σύμβασης παραχώρησης.

egnatia
Η Εγνατία Οδός

Επόμενο στάδιο θα είναι η διευθέτηση σημαντικών εκκρεμοτήτων που, σύμφωνα με πηγές από το Ταμείο, μπορούν να επιλυθούν εντός του α’ τριμήνου της χρονιάς με την κατάλληλη πολιτική βούληση. Σημαντική εκκρεμότητα παραμένει η αύξηση των διοδίων συνολικά κατά 70%, όπως καθορίζει η σύμβαση του διαγωνισμού, την οποία θα πρέπει να υπογράψει ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας.

Σύμφωνα με τη σύμβαση, το Δημόσιο θα αυξήσει στα 4 λεπτά του ευρώ το κόστος του χιλιομέτρου (χωρίς ΦΠΑ) από 3 λεπτά που είναι σήμερα, ενώ δίνεται αργότερα δικαίωμα στον παραχωρησιούχο να το αυξήσει στα 5 λεπτά του ευρώ. Παράλληλα θα απαιτηθεί η συγκρότηση ειδικού σχήματος διαχείρισης από την κοινοπραξία, να αδειοδοτηθούν οι 16 σήραγγες, που αποτελεί προαπαιτούμενο και ευθύνη της Δημόσιας Αρχής Σηράγγων, να διευθετηθούν χωροταξικά οι σταθμοί διοδίων, και, φυσικά, να κυρωθεί η σύμβαση παραχώρησης από τη Βουλή.

Τα λιμάνια

Σε επίπεδο εισπράξεων αλλά και γενικότερου σχεδιασμού και νέων πρότζεκτ, μεγάλο κομμάτι αφορά τα λιμάνια τη φετινή χρονιά. Υπενθυμίζεται ότι φέτος αναμένεται το τελικό κλείσιμο και η είσπραξη των 80 εκατ. ευρώ για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου και των 51 εκατ. ευρώ για το αντίστοιχο ποσοστό του Οργανισμού Λιμένος Βόλου.

Στην τελευταία περίπτωση προτιμητέος επενδυτής με ένα αστρονομικό, για τα οικονομικά δεδομένα του ΟΛΒ, ποσό έχει αναδειχθεί ο ΟΛΘ. Ωστόσο έχει προσφύγει στο ΣτΕ η Goldair. Η υπόθεση αναμένεται να εκδικαστεί στο τέλος του μήνα, με πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ να δηλώνουν την αισιοδοξία τους για το έγκαιρο κλείσιμό της, παρά το γεγονός ότι η Goldair εμφανίζεται διατεθειμένη να φτάσει μέχρι και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για το θέμα.

Στην υπόθεση του Ηρακλείου τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα, καθώς έχει υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας με τον όμιλο Γκριμάλντι, ο οποίος έχει μεγάλα σχέδια για το λιμάνι και στον χώρο της κρουαζιέρας.

Εξελίξεις, και μάλιστα σύντομα, αναμένονται και στο λιμάνι του Λαυρίου. Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει εισέλθει στην τελική ευθεία η διαδικασία για την έναρξη του διαγωνισμού για τη διάθεση του 67% στον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου. Μάλιστα το αμέσως επόμενο διάστημα θα υπάρξουν συναντήσεις με μεγάλους παίκτες στον χώρο της κρουαζιέρας, καθώς κρίνεται πως το λιμάνι μπορεί να έχει αναβαθμισμένο ρόλο όχι μόνο στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις με τα νησιά, αλλά και στην ευρύτερη τουριστική ανάπτυξη μέσω της κρουαζιέρας και των σκαφών αναψυχής.

lavrio 40
Το λιμάνι Λαυρίου

Σημειώνεται πως η ΟΛΛ Α.Ε. έχει μέχρι το 2062 το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, των κτιρίων και των εγκαταστάσεων του λιμένα Λαυρίου, μέσω σύμβασης παραχώρησης που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο, με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της. Σήμερα οι κύριες δραστηριότητές της περιλαμβάνουν υπηρεσίες επιβατών, διακίνησης και αποθήκευσης συμβατικών φορτίων, εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.
Αναμφισβήτητα, πλεονέκτημα του Λαυρίου αποτελεί η κοντινή απόσταση με το αεροδρόμιο της Αθήνας και η εγγύτητά του στις Κυκλάδες. Το μειονέκτημά του προς το παρόν είναι η μη σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τον Προαστιακό. Αυτό όμως θα αλλάξει μετά την υλοποίηση της επέκτασης του Προαστιακού, έργο για το οποίο έχει ήδη κλειδώσει η χρηματοδότηση.

Εν τω μεταξύ, το ΤΑΙΠΕΔ επεκτείνει τη δραστηριότητά του και σε άλλα λιμάνια της χώρας που χρήζουν ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό πρόσφατα ορίστηκε Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων στα λιμάνια της Σκιάθου και της Ζακύνθου. Εκεί το Ταμείο θα κληθεί να συνδράμει στην υλοποίηση master plan και στρατηγικών μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων με άμεσο ζητούμενο την ανάπτυξη των δύο λιμανιών.

Κάτι που ήδη υλοποιεί στην περίπτωση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης μετά την κυβερνητική απόφαση να αναπτυχθεί από το Δημόσιο και να μην παραχωρηθεί τελικά σε ιδιώτη λόγω της γεωπολιτικής του σημασίας. Στο πλαίσιο αυτό τρέχει, έπειτα από παράταση ενός μήνα, ο διαγωνισμός για την υλοποίηση έργων προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ που αφορούν την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και του διαύλου ναυσιπλοΐας του λιμένα και την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα με τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό, που είναι υπό κατασκευή, και τη σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό. Μάλιστα τον ρόλο συμβούλου στρατηγικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης του λιμένα ανέλαβε ο διεθνής όμιλος Steer Group ώστε να συνδράμει στην εκπόνηση business plan και να μελετήσει τις δυνατότητες ανάπτυξης του Οργανισμού Λιμένος.

Ακίνητα

Στο μενού υπάρχουν και αρκετά ακίνητα-φιλέτα, που παίρνουν τον δρόμο της εκμετάλλευσης. Ηδη έκλεισε η διάθεση του ακινήτου 276.492,70 τ.μ. στη θέση Μετόχι Σταυρονικήτα, στην περιοχή Σάνη Χαλκιδικής, στον όμιλο Sani/Ikos. Ο τελευταίος ήταν και ο μόνος που είχε υποβάλει προσφορά στον σχετικό διαγωνισμό.
Αντίστοιχα πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρξουν σύντομα εξελίξεις για την έναρξη της διαδικασίας πώλησης της έκτασης του πρώην camping του ΕΟΤ στην Αγία Τριάδα Θεσσαλονίκης, έκτασης 126,6 στρεμμάτων, με 600 μέτρα παραλιακού μετώπου. Αντίστοιχα εξελίξεις θα πρέπει να αναμένονται και για τον νέο διαγωνισμό που προτίθεται να ξεκινήσει το ΤΑΙΠΕΔ για τη μαρίνα Καλαμαριάς. Ωστόσο, κρίνεται σημαντικό να γίνει ένας πρώτος γύρος επαφών με τη νέα δημοτική αρχή.

Εκτός σχεδιασμού η ΔΕΠΑ Εμπορίας

Από την άλλη, εξέλιξη δεν πρόκειται να υπάρξει στο θέμα της ΔΕΠΑ Εμπορίας, αφού η διοίκηση του Ταμείου θεωρεί πως δεν μπορεί να γίνει σωστή αποτίμηση της εταιρείας λόγω των μεγάλων νομικών εκκρεμοτήτων που έχει σε αυτές τις συνθήκες της αγοράς. Σημειωτέον ότι προ μηνών έκλεισε και η αντιδικία με την Italgas, η οποία έλαβε τη ΔΕΠΑ Υποδομών, αλλά διεκδικούσε από το Ελληνικό Δημόσιο αποζημίωση 160 εκατ. ευρώ. Ο συμβιβασμός που επήλθε ήταν κάτω από 20 εκατ. ευρώ.

You may also like

Comments are closed.