Ο νέος θεσμός της Εθνικής Αρχής Εποπτείας της Αγορας, θα είναι έτοιμος το πρώτο εξάμηνο του 2026, δήλωσε o υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, ο οποίος μιλώντας για την ακρίβεια και τον πληθωρισμό υποστήριξε ότι «φέτος μειώσαμε τον πληθωρισμό περισσότερο από οπουδήποτε αλλού».
Μιλώντας το πρωί της Πέμπτης (29/5) στην ΕΡΤ, αναφέρθηκε και στις λαϊκές αγορές λέγοντας ότι δεν αλλάζουν, αλλά αντίθετα επιδίωξή του είναι να έρθουν οι παραγωγοί πιο κοντά στους καταναλωτές. Προανήγγειλε επίσης ότι σύντομα θα δημιουργηθεί ένα καινούργιο app για καταγγελίες πολιτών για την ακρίβεια.
«Η νέα Αρχή δεν θα είναι ένα θεωρητικό σχήμα, αλλά ένας ισχυρός θεσμός με ξεκάθαρη αποστολή, μέσα και εξουσίες για να προστατεύει τους καταναλωτές και να διασφαλίζει υγιή ανταγωνισμό», δήλωσε ο κ. Θεοδωρικάκος επισημαίνοντας ότι η νέα δομή θα ακολουθήσει το πρότυπο της ΑΑΔΕ και θα έχει ισχυρές αρμοδιότητες, οργάνωση και επιχειρησιακή ανεξαρτησία.
Ταυτόχρονα, θέλησε να διευκρινίσει ότι «η νέα Αρχή δεν συγχέεται με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία παραμένει υπεύθυνη για την αντιμετώπιση των καρτέλ και ενισχύεται με 50 νέα στελέχη».
Όπως είπε η νέα Αρχή θα προκύψει από τη συνένωση δυνάμεων και μηχανισμών που σήμερα είναι κατακερματισμένοι, όπως ο Συνήγορος του Καταναλωτή, η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί τόσο του υπουργείου Ανάπτυξης όσο και των Περιφερειών θα συγκροτήσουν μια ενιαία δομή.
«Σήμερα ο πολίτης δεν ξέρει πού να απευθυνθεί για καταγγελίες. Άλλοι πάνε στον Συνήγορο του Καταναλωτή, άλλοι στις Περιφέρειες, άλλοι σε διαφορετικές υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου. Αυτή η σύγχυση πρέπει να τελειώσει», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Η νέα αρχή θα διοικείται από Διοικητή με πενταετή θητεία, επιλεγμένο μέσω διαγωνισμού και με διαδικασίες που θα εγκριθούν από τη Βουλή. Θα πλαισιώνεται από τρεις υποδιοικητές, ενώ θα της δοθούν ενισχυμένα ψηφιακά εργαλεία και αρμοδιότητες για άμεσες παρεμβάσεις στην αγορά.
Το φθινόπωρο σε λειτουργία το νέο app για τα κινητά
Ο υπουργός Ανάπτυξης μίλησε και για τη νέα εφαρμογή κατά της ακρίβειας λέγοντας ότι «το φθινόπωρο θα τεθεί σε λειτουργία ένα app, μέσω του οποίου οι καταναλωτές θα μπορούν να κάνουν καταγγελίες στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου», προσθέτοντας ότι στη συνέχεια η δυνατότητα αυτή θα επεκταθεί και σε άλλους φορείς εποπτείας.
Παράλληλα αναφέρθηκε και στο φαινόμενο του μειωμένου περιεχομένου στις συσκευασίες τονίζοντας ότι η διαφάνεια στην τιμολόγηση είναι κρίσιμη για την προστασία του καταναλωτή: «Είναι μέσα στους στόχους μας, με χρήση ψηφιακών μέσων, να υποχρεώσουμε τον πωλητή και αυτόν που το έχει κατασκευάσει να το ανακοινώνει και προκειμένου να προειδοποιεί το καταναλωτικό κοινό».
Ξεχωριστές λαϊκές αγορές μόνο για παραγωγούς
Μιλώντας για τις λαϊκές αγορές ξεκαθάρισε ότι «οι σημερινές λαϊκές αγορές δεν αλλάζουν. Θα συνεχίσουν να υπάρχουν έτσι όπως είναι. Θέλουμε όμως, μαζί με τους δημάρχους σε συνεργασία με την τοπική Αυτοδιοίκηση, να δώσουμε τη δυνατότητα να υπάρχουν ξεχωριστές λαϊκές αγορές μόνο για παραγωγούς». Συμπληρωματικά δήλωσε ότι «η Αυτοδιοίκηση εκπροσωπεί την κοινωνία και θα πρέπει όλοι μαζί να φροντίσουμε να υπάρξει μεγαλύτερη προσβασιμότητα των αγροτών κατευθείαν στις αγορές».
Ο κ. Θεοδωρικάκος επανέλαβε την ανάγκη για έναν πιο ενεργό ρόλο των πολιτών: «Πιστεύω πραγματικά ότι πρέπει να υπάρξει ένα πραγματικό καταναλωτικό κίνημα στη χώρα», είπε και τόνισε ότι ο καταναλωτής πρέπει να μπορεί να ασκεί πίεση, ακόμα και με στοχευμένα μποϊκοτάζ σε προϊόντα.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές, ανέφερε πως «η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ, ως σύνολο, από πέρσι τέτοια μέρα, είναι κοντά στο μηδέν», παρά το γεγονός ότι σε επιμέρους προϊόντα υπήρξαν αυξήσεις. Επισήμανε, ωστόσο, ότι«ο όγκος συναλλαγών στα σούπερ μάρκετ αυξάνεται διαρκώς», γεγονός που, όπως είπε, δείχνει ότι υπάρχει ακόμα περιθώριο για εξορθολογισμό της αγοράς.