Τι είναι το «Σ.Α.Υ.Α.» που αποτελεί αιτία για τα πρωινά τροχαία! – Πνευμονολόγοι ζητούν να θεσπιστεί προληπτική εξέταση

Facebook
Twitter
1) τροχαια υπνοσ

 Η Αποφρακτική Υπνική Άπνοια θεωρείται από τους επιστήμονες Πνευμονολόγους ο κύριος παράγοντας για τα τροχαία ατυχήματα, ιδίως αυτά που γίνονται το πρωί. Ζητούν από την πολιτεία να αναγνωριστεί επίσημα η παράμετρος και να γίνονται προληπτικές εξετάσεις

του Αχιλλέα Ροδίτη (από εφημερίδα ΠΟΛΙΤΕΙΑ)

Το 30% των τροχαίων ατυχημάτων, ιδίως εκείνων που σημειώνονται κατά την διάρκεια των πρωινών ωρών, οφείλονται σε έναν και μόνο παράγονται που σχετίζεται με την υγεία μας και δυστυχώς δεν έχει συμπεριληφθεί όσο θα έπρεπε στη λίστα των παραμέτρων που θα πρέπει να ελέγχονται προληπτικά σε κάθε οδηγό. Και ο παράγοντας αυτός, που αποτελεί αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, είναι το Σ.Α.Υ.Α. ή πιο αναλυτικά, του Συνδρόμου Αποφρακτικής Υπνικής Άπνοιας.

 

Το γεγονός επιβεβαιώνει στην «Πολιτεία» ο ομότιμος Καθηγητής Πνευμονολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Κωνσταντίνος Σπυρόπουλος ο οποίος συγκαταλέγεται στους συνολικά 15 Έλληνες πνευμονολόγους οι οποίοι εδώ και χρόνια είχαν αναλάβει πρωτοβουλία προκειμένου να πείσουν την πολιτεία για την αναγκαιότητα επίσημης συσχέτισης του Συνδρόμου Αποφρακτικής Υπνικής Άπνοιας με τα τροχαία ατυχήματα.

κ. σπυροπουλος (2)

 

Από το 2020 μάλιστα είχαν συντάξει και αποστείλει σχετικό υπόμνημα στις ηγεσίες των αρμοδίων Υπουργείων, (Υγεία, Υποδομών και Μεταφορών), με σκοπό να πείσουν μέσω τεκμηριωμένης επιχειρηματολογίας με επιστημονικά ευρήματα, ότι η μέχρι σήμερα «αόρατη» πηγή του κακού των πολλών τροχαίων που λαμβάνουν χώρα και καταγράφονται τις πρώτες πρωινές ώρες ειδικότερα, είναι η Υπνική Άπνοια που απλώς προκαλεί υπνηλία.

 

Με άλλα λόγια, ο οδηγός… νομίζει ότι έχει τον έλεγχο του αυτοκινήτου αλλά όμως δεν διαθέτει την δυνατότητα και τα αντανακλαστικά να αντιδράσει εγκαίρως και σωστά σε κάποιο ξαφνικό συμβάν ενώ και η δική του οδηγική συμπεριφορά βρίσκεται εκτός ορίων χωρίς εκείνος να το συνειδητοποιεί επαρκώς.

 

ΤΙ ΕΝΑΙ

Η Αποφρακτική Υπνική Άπνοια είναι διαταραχή της αναπνοής που επηρεάζει τον ύπνο. Είναι η ολική ή η μερική απόφραξη ανώτερων αεραγωγών και προκαλεί συνεχή αναπνευστική προσπάθεια του ασθενούς κατά τη διακοπή της ροής του αέρα, όσο κοιμάται. Το Σ.Α.Υ.Α. καθορίζεται από την παρουσία τουλάχιστον 5 με 10 αποφρακτικών απνοϊκών  επεισοδίων, την ώρα, ενώ ο ασθενής κοιμάται! Δηλαδή, ουσιαστικά δεν έχει κοιμηθεί και ξεκουραστεί καθόλου…

 

ΖΗΤΟΥΝ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΥΠΝΟΥ

Πρακτικά, ο στόχος της προσπάθειας των Πνευμονολόγων είναι να συμπεριληφθεί στον νέο ανανεωμένο ΚΟΚ μια ειδική διάταξη που να προβλέπει την χορήγηση ή την ανανέωση του διπλώματος οδήγησης έπειτα από διενέργεια ειδικής ιατρικής εξέτασης για την Αποφρακτική Υπνική ‘Απνοια. Μια εξέταση που μπορεί να γίνεται σε ιατρικό εργαστήριο ύπνου. Η προσπάθεια αυτή, αξίζει να σημειωθεί, ότι θα μπορούσε να πει κανείς πως κανονικά θα ήταν περιττή εφόσον ήδη υπάρχει επίσημη οδηγία της αρμόδιας Επιτροπής για θέματα Υγείας και Οδήγησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που εντάσσει το Σ.Α.Υ.Α. στις παθήσεις που πρέπει να διερευνώνται για επαγγελματίες οδηγούς.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμα να συμπεριληφθεί στη χώρα μας ως μια αιτία που πρέπει να τίθεται υπό ιατρική διερεύνηση. Ο Πνευμονολόγος κ. Σπυρόπουλος, μάλιστα, επισημαίνει ότι εκ μέρους των επιστημόνων θεωρείται πια βέβαιο και απολύτως τεκμηριωμένο ότι υπάρχει σαφής και ξεκάθαρη συσχέτιση των τροχαίων ατυχημάτων με την υπνηλία οδηγών οι οποίοι πάσχουν εν αγνοία τους από Αποφρακτική Υπνική Άπνοια. Και κάνει λόγο για μειωμένη αντίληψη των εν λόγω οδηγών όταν κυκλοφορούν στους δρόμους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια όλων.

 

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΠΙΣΗΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ

Αιτιολογεί πάντως την μη ένταξη της νόσου στις υπό διερεύνηση παραμέτρους υγείας, λόγω του ότι ο νομοθέτης δεν έχει ακόμα εστιάσει στην αιτία του προβλήματος που προκαλεί τα τροχαία. Πέραν προφανώς της μέθης. Με άλλα λόγια, καταγράφεται το τροχαίο και η παράβαση που οδήγησε σε αυτό, αλλά δεν διερευνάται η κατάσταση υγείας του υπαίτιου οδηγού. Έτσι, επισήμως δεν καταγράφεται το ποσοστό που αφορά σε τροχαία τα οποία έχουν ως αιτία τους το Σ.Α.Υ.Α.. Και συνεπώς, δεν αναγνωρίζεται σε νομοθετικό επίπεδο, ως καθοριστικός παράγοντας.

Δηλαδή, οι οδηγοί μένουν αδιάγνωστοι την ώρα του ατυχήματος και το πρόβλημα υποεκτιμάται, δεν καταγράφεται από τα αρμόδια αστυνομικά όργανα στα πορίσματα, και άρα δεν καθορίζεται με ακριβή στοιχεία η συχνότητα τροχαίων εξαιτίας της πάθησης. Παρ’ όλα αυτά, οι επιστήμονες επιμένουν ότι είναι βασική αιτία και ως τέτοια πρέπει να ενταχτεί στο «κάδρο» των νόσων που πρέπει να διαπιστώνεται αν υπάρχουν, προτού δοθεί η άδεια οδήγησης σε έναν οδηγό.

0016

Μοιραστείτε το άρθρο :

Δείτε επίσης...

Eγγραφή στο Newsletter

Κύλιση στην κορυφή