ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΠΑΤΡΑ - Δ. ΕΛΛΑΔΑ

Το Πατρινό ζευγάρι που… κατέκτησε τα διεθνή σαλόνια της Τέχνης!

unnamed file

Του Αχιλλέα Ροδίτη

Η Πάτρα γίνεται γνωστή στον κόσμο της Τέχνης μέσα από την διεθνή επιτυχία του Τάκη και της Αντιγόνης, ιδρυτών της «ZervasArt». Ένα αγαπημένο ζευγάρι βιβλιοπωλών που σε πρώιμους καιρούς ίδρυσαν στην Πάτρα τη μεγαλύτερη γκαλερί απ’ όπου πέρασαν…

Μυταράς,Φασιανός,Καράς, Τέτσης, Σπεράντζας κ.α.. Και που εδώ και 10 χρόνια… κατακτούν τον κόσμο με Συμπόσια Ζωγραφικής διάσημων καλλιτεχνών, σε κάθε γωνιά του πλανήτη, (από Αϊτή κι Άμπου Ντάμπι,ως Γκάνα, Μόσχα και Νέα Υόρκη) αριθμώντας41 «ZervasArtClubs»σε 29 κράτη, υπό μορφή franchise. Μιλούν αποκλειστικά στην «Πολιτεία» για την επιτυχία τους, αλλά και για την Πάτρα και την Τέχνη…

 

Ερ: Μιλήστε μας λίγο για την εποχή της πρώτης ενασχόλησης με τον χώρο της τέχνης και της γκαλερί στην Πάτρα…

Απ. – (Αντιγόνη Διακάτου– Ζέρβα): Τον Μάη του ’99 γύρισε ένα βράδυ ο Τάκης από μια έκθεση ξενόγλωσσου βιβλίου -όντας βιβλιοπώλες- όπου φιλοξενείτο και μια έκθεση ζωγραφικής. Μου ανακοίνωσε και μου πρότεινε να κατασκευάσουμε ένα πατάρι εντός του βιβλιοπωλείου (120m) και να ξεκινήσουμε την παρουσίαση εκθέσεων. Έγινε η σχετική έρευνα και αποφασίσαμε από κοινού να προχωρήσουμε.

Οι πρώτοι πατρινοί καλλιτέχνες που αποτέλεσαν τον βασικό κορμό ήταν οι: Δ. Γερολυμάτος, Ν. Πρέσσας, Ν. Νικολάου, Α. Δεμαρτίνος και Σ. Ανδρουτσάκης.

Η πρώτη έκθεση «7 επί Ρίω» ξεπέρασε την οποιαδήποτε προσδοκία αφού στα εγκαίνια μετρήσαμε περισσότερα από 1.200 άτομα!Μετά είχε σειρά ο Μυταράς (…) κι έτσι άρχισαν όλα και τελειωμό δεν έχουν.

 Ερ: Πότε πήρατε την απόφαση να «ανοιχτείτε» στο εξωτερικό;

Απ.- (Τάκης Ζέρβας):Από την 3η έκθεση, τον Οκτώβρη του 1999,  ξεκινήσαμε έναν κύκλο 7-8 εκθέσεων («Μια χώρα, μια ιστορία») όπου συμμετείχαν οι βαλκανικές και παρευξείνιες χώρες με διακεκριμένους καλλιτέχνες. Το «άνοιγμα» στον κόσμο ήταν το πρώτο απ’ τα βήματα της «ZervasArt». Η τέχνη είναι το μέσο, η κοινή γλώσσα, για κάθε λαό, θρησκεία και πολιτισμό.   Ότι κι αν μπορεί να χαρακτηριστεί ως τέχνη, δεν έχει σημαία, σύνορα ή θρησκείες.

Έτσι ξεκινήσαμε το ταξίδι στην τέχνη και τον κόσμο, χωρίς κάποιον προδιαγεγραμμένο στόχο. Το 2010 που ξεκίνησε η κρίση στην Ελλάδα, ήταν εύκολο να ελιχθούμε σε διάφορες χώρες διοργανώνοντας Διεθνή Συμπόσια Ζωγραφικής, ένα μεγάλο – παγκόσμιο καλλιτεχνικό ρεύμα.

 Ερ: Πού έχετε ταξιδέψει μέχρι σήμερα;

Απ.- (Τάκης Ζέρβας):Παρίσι, Ρώμη, Νέα Υόρκη, Κωνσταντινούπολη, Καζαμπλάνκα, Μόσχα,  Αγ. Πετρούπολη, Βαρκελώνη, Πράγα, Βουκουρέστι, Ντουμπάι, Άμπου Ντάμπι, Κάιρο, Τύνιδα, Φλωρεντία, Λονδίνο, είναι οι κύριες πρωτεύουσες όπου υλοποιούνται Συμπόσια και Εκθέσεις.

Η έννοια του «κέρδους»;Απ’ την εφηβεία μου ήξερα πως δεν μπορούσα να… αγαπήσω το χρήμα. Το μόνο που έμοιαζε να έχει αξία, ήταν τα προϊόντα του πνεύματος. Ίσως να ‘ναι«κέρδος» η παγκόσμια συλλογή της «ZervasArt» που πια αριθμεί περισσότερα από 8.000 έργα τέχνης! Ίσως να ‘ναι τα ταξίδια, η γνωριμία με πολιτισμούς. Ίσως, αυτή η καταπληκτική τύχη να συναναστρεφόμαστε διάσημους καλλιτέχνες. Η εμπειρία που άλλαξε το μυαλό και τη ζωή μας είναι οι μέρες των Συμποσίων, όπου όλοι επικοινωνούμε για τον κοινό λόγο: τη δημιουργία τέχνης! Αυτό έχει χαραχτεί στο μυαλό και την ψυχή και μάλλον δεν θα βρεθεί κάτι να το ξεπεράσει.

Ερ: Ωστόσο, πόσο δύσκολο είναι για ένα ζευγάρι να ταξιδεύει διαρκώς;

Απ.- (Αντιγόνη Διακάτου– Ζέρβα):Τα πρώτα 10-15 χρόνια της περιπλάνησης ταξίδευε κυρίως ο Τάκης, γιατί υπάρχουν και δύο παιδιά που έπρεπε να μεγαλώσουν με… μάνα, τουλάχιστον.Στις δύσκολες εκστρατείες, που έπρεπε να ταξιδέψουμε μαζί, δεχόμασταν βοήθεια από τις οικογένειές μας. Σήμερα, δεν υπάρχει τίποτα που να αποτελεί εμπόδιο στην ανάπτυξη της «ZervasArt».

 Ερ: Μετά απ’ όλη την πείρα που έχετε αποκτήσει, ποια είναι η άποψη σας για το πόσο η Πάτρα έχει επενδύσει στην τέχνη;

Απ.- (Τάκης Ζέρβας):Η Πάτρα είναι εκπληκτική πόλη, με παράδοση.Μετά το τέλος της μεγάλης του ατομικής έκθεσης το 2003-4, ο Μυταράς έμεινε… άφωνος. «Τέτοια επιτυχία δεν μπορεί να την ονειρευτεί ούτε το Κολωνάκι»,είπε.Αυτή είναι η Πάτρα!

Γνωρίζω πολύ καλά πως δεν μ’ έπαιρνε η μάνα μου απ’ το χέρι για να με τριγυρνά στις γκαλερί ώστε να αγαπήσω την τέχνη.Το ίδιο συμβαίνει με τις δημοτικές αρχές της Ελλάδας αλλά και κάθε χώρας.Η έννοια του πολιτισμού έχει περισσότερες από 100 ερμηνείες, οπότε είναι πολύ δύσκολο πρόγραμμα ή στρατηγική για την πολιτιστική δράση των φορέων που επιχειρούν επί ματαίω και κατασπαταλούν δημόσιο χρήμα. Δυστυχώς, υπάρχουν άνθρωποι που δεν γνωρίζουν να ράψουν ούτε τ’ αρνί του Πάσχα, αλλά κάνουν εγχειρήσεις… κάνουν πολιτισμό «νομίζουν».

Η γνώμη μου είναι πως οι δημοτικές αρχές πρέπει να αναθέτουν την πολιτιστική ανάπτυξη σε ιδιωτικές εταιρείες, ώστε να έχουν εγγυημένο αποτέλεσμα βάσει προδιαγραφών, στόχων και συμφωνιών, με ποινικές ρήτρες όπου εκεί δεν δικάζει ο ψηφοφόρος αλλά τα δικαστήρια… και οι ποινές είναι διαφορετικές.

Ερ: H Ελλάδα;

Απ.- (Αντιγόνη Διακάτου– Ζέρβα):Συναντούμε την Ελλάδα όπου κι αν βρεθούμε. Εκτείνεται σε καρδιές, ψυχές και νου, παντού στον πλανήτη. Υμνούμε την τύχη που γεννηθήκαμε Έλληνες και προωθούμε τον ελληνισμό όπου κι αν βρεθούμε.Θυμάμαι, ο Τάκης μου ‘λεγε πως το 1ο Συμπόσιο αποκλείεται να αποτύχει «γιατί είμαι Έλληνας και πουλάω στους καλλιτέχνες Συμπόσιο τέχνης στην Ελλάδα, την μάνα των τεχνών, των επιστημών και των γραμμάτων». Έτσι κι έγινε!

Τον επόμενο χρόνο, όταν τα «ZervasArtClubs» ξεπεράσουν τα 100, έχει προγραμματιστεί να ιδρύσουμε την Ακαδημία Ελληνικών Σπουδών, όπου οι σπουδαστές θα φοιτούν online αποκτώντας πτυχίο.

 Ερ:Τα σχέδια για την μετά covid εποχή;

Απ: Ξεκινάμε ξανά το 2022 με ένα πλούσιο πρόγραμμα εκθέσεων και Συμποσίων σε Νέα Υόρκη, Ρώμη, Λονδίνο, Κωνσταντινούπολη, Παρίσι και Πάτρα.Το μεγάλο στοίχημα είναι η έκθεση που έχουμε τον Αύγουστο του ‘22, στο Λούβρο (αναβλήθηκε 2 φορές, λόγω covid) σε 3.500 τ.μ., όπου θα συμμετέχουν διάσημες γκαλερί και καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο.

 

You may also like

Comments are closed.