Γεωπολιτική αβεβαιότητα, πιέσεις στα εισοδήματα των Ευρωπαίων και… Σαντορίνη από τη μία και από την άλλη ισχυρές προκρατήσεις με αυξήσεις από τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές εισερχόμενου τουρισμού, συνέχιση της μεταπανδημικής έντονης επιθυμίας του κοινού για ταξίδια, αυξημένη ζήτηση για premium διακοπές, άνοδος των πακέτων και του all inclusive για καλύτερο έλεγχο του κόστους, αλλά και αύξηση αεροπορικών συνδέσεων από πιο μακρινές χώρες, ΗΠΑ και αραβικές αγορές.
Αυτές είναι μερικές από τις βασικές παραμέτρους και τάσεις που θα καθορίσουν τον ελληνικό τουρισμό για τη θερινή σεζόν του 2025, με τα πρώτα ουσιαστικά μηνύματα να λαμβάνονται όπως κάθε χρόνο στη μεγάλη διεθνή έκθεση της ΙΤΒ στο Βερολίνο, όπου έδωσε το «παρών» σύσσωμος ο κλάδος.
Η πρώτη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, με πάνω από 5,4 εκατομμύρια αφίξεις και 3,7 δισ. εισπράξεις το 2024, οι Γερμανοί, δείχνουν ήδη την προτίμησή τους στους ελληνικούς προορισμούς για το καλοκαίρι του 2025 με μια αύξηση στις προ-κρατήσεις που αντιστοιχεί σε διψήφιο ποσοστό, άνω του 10%, με βάση τα στοιχεία των μεγαλύτερων tour operators. Υψηλότερη ζήτηση, σε μονοψήφιο ποσοστό, καταγράφεται και από τη δεύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, το Ηνωμένο Βασίλειο, με μια εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση πέρυσι στα 4,5 εκατομμύρια και εισπράξεις στα 3,17 δισ. ευρώ.
Ακριβώς η επιστροφή στις έγκαιρες κρατήσεις για τη διασφάλιση τυχόν εκπτώσεων αλλά και διευρυμένων επιλογών είναι, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Γερμανικής Ενωσης Ταξιδιών (DRV), Νόρμπερτ Φίμπινκ, μία από τις βασικές τάσεις στις κρατήσεις φέτος μαζί με τρεις ακόμη: την άνοδο των πακέτων για καλύτερο έλεγχο του κόστους διαμονής / μετάβασης, την άνοδο επίσης των premium διακοπών λόγω της αναθεώρησης των προτεραιοτήτων του ταξιδιωτικού κοινού που εξακολουθεί να τοποθετεί πολύ ψηλά τις διακοπές του, αλλά και τα αυξημένα αντανακλαστικά του ως προς τις τιμές στους προορισμούς προς αναζήτηση της καλύτερης σχέσης ποιότητας – τιμής.
Ως αποτέλεσμα, πιο οικονομικές αγορές όπως αυτές στα τουρκικά παράλια ή την Αίγυπτο, οι οποίες προσφέρουν καλές ξενοδοχειακές υποδομές 4 και 5 αστέρων, έχουν βρεθεί από νωρίς φέτος στα… ραντάρ των Ευρωπαίων για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. «Ισπανία, Τουρκία και Ελλάδα παραμένουν οι προτιμώμενοι προορισμοί για τους Γερμανούς ταξιδιώτες το 2025», ήταν η χαρακτηριστική δήλωση του κ. Φίμπιγκ, ωστόσο χώρες όπως η Αίγυπτος αλλά και η Αλβανία, τιμώμενη χώρα φέτος στην ΙΤΒ, παρουσιάζουν αυξανόμενη ζήτηση λόγω τιμών.
Συνολικά για την Ελλάδα, το θετικό momentum συνεχίζεται και το 2025 για τον κλάδο, όπως φάνηκε από τις συναντήσεις της υπουργού Τουρισμού Ολγας Κεφαλογιάννη με κορυφαίους εκπροσώπους της τουριστικής βιομηχανίας, μεταξύ των οποίων υψηλόβαθμα στελέχη της TUI, της Lufthansa, της Jet2 Ηolidays, της AIDA Cruises και της DER Touristik στο πλαίσιο της ΙΤΒ. Επισημαίνεται εδώ ότι οι φετινοί εκθέτες της ITB 2025 έφτασαν τους 5.800 από περισσότερες από 170 χώρες, +5% σε σύγκριση με την περσινή διοργάνωση.
Τι λένε οι μεγάλοι tour operators
Συνολικά, με βάση τις προκρατήσεις αυτή τη στιγμή για το ελληνικό καλοκαίρι από πλευρά της TUI, του μεγαλύτερου ταξιδιωτικού οργανισμού στην Ευρώπη, καταγράφεται αύξηση κοντά στο 12% για την Ελλάδα από αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, όπως για παράδειγμα η Γερμανία, η Αυστρία κ.ά. Από τη συνάντηση της κυρίας Κεφαλογιάννη με τον κ. Τόμας Ελερμπεκ, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΤUI, προέκυψε ότι η Ελλάδα είναι 2η μετά την Ισπανία σε κρατήσεις και 5ος κορυφαίος προορισμός παγκοσμίως ανάμεσα στους πελάτες της. Οι προσφερόμενες θέσεις για Ελλάδα αυτό το καλοκαίρι από τον όμιλο και τις ευρωπαϊκές αγορές όπου δραστηριοποιείται ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια, νούμερο στο οποίο -λίγο πάνω λίγο κάτω- κινείται η TUI τα τελευταία χρόνια στους ελληνικούς προορισμούς, δεδομένης της ζήτησης που παρουσιάζουν.
Tο στίγμα της αγοράς και μία από τις βασικές αιτίες που οδηγούν σε περαιτέρω άνοδο τη φετινή χρονιά έδωσε στην ΙΤΒ ο πρόεδρος της TUI Γερμανίας Μπέντζαμιν Τζάκομπι, δηλώνοντας ότι σε αυτή τη συγκυρία «οι διακοπές και οι ιδιαίτερες εμπειρίες είναι τώρα για το κοινό πιο σημαντικές από ποτέ». Μαγιόρκα, Τουρκία και ελληνικά νησιά είναι «αδιαμφισβήτητοι ηγέτες» στη γερμανική αγορά και το 2025, με την εταιρεία να έχει αυξήσει την προσφορά της φέτος στην Ελλάδα σε 24 περιοχές στην ηπειρωτική χώρα και τα νησιά, με περισσότερα προσφερόμενα ξενοδοχεία, ιδιαίτερα στους προορισμούς της Ρόδου, της Κέρκυρας και της Ζακύνθου.
Αντίστοιχα, στη συνάντηση της κυρίας Κεφαλογιάννη με τους εκπροσώπους της DER Touristik, με παρόντα τον πρόεδρό της Φέλιξ Εϊχορν, έγινε γνωστό ότι η εταιρεία επενδύει και αυτή στην ελληνική αγορά, σημειώνοντας διψήφια αύξηση κρατήσεων τα τελευταία χρόνια.
Ο όμιλος DERTOUR διαπιστώνει επίσης αύξηση για τους ελληνικούς προορισμούς από τη Γερμανία, αλλά και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές όπου δραστηριοποιείται, υπολογίζοντας να φέρει στη χώρα μας φέτος κοντά στο 1,2 εκατομμύριο επισκέπτες από το 1 εκατομμύριο και πλέον το 2024. Ο δεύτερος μεγαλύτερος tour operator μάλιστα διαπιστώνει και αυτός στην πράξη τη γενικότερη τάση στην Ευρώπη για περισσότερα premium ταξίδια και εμπειρίες, αφού σχεδόν το 1/3 των ταξιδιωτών του επιλέγει ξενοδοχεία πέντε αστέρων, με τους πιο προσιτούς προορισμούς σε αυτή την κατηγορία να έχουν ιδιαίτερη ζήτηση.
Ο τρίτος μεγαλύτερος tour operator στη Γερμανία, η alltours, προβλέπει και αυτή υψηλή ζήτηση για Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι, με κρατήσεις σε διψήφιο ποσοστό ανόδου και πρώτους προορισμούς την Κρήτη, τη Ρόδο, την Κω και την Κέρκυρα. Ο όμιλος έχει ενισχύσει την προσφορά του και σε άλλους ελληνικούς προορισμούς τόσο στο Αιγαίο -στις Κυκλάδες, στη Νάξο και στην Πάρο, στις Σποράδες σε Σκιάθο και Σκόπελο και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, σε Σάμο και Θάσο- όσο και στο Ιόνιο, σε Κεφαλονιά, Λευκάδα και Ζάκυνθο. Στην ηπειρωτική Ελλάδα είναι σαφώς μεγαλύτερη η προσφορά φέτος στην Πελοπόννησο, σε Κυλλήνη, Καλαμάτα και Αργολίδα, σε εύκολα προσβάσιμους προορισμούς από την Αθήνα όπως είναι το Ναύπλιο, αλλά και από τη Θεσσαλονίκη όπως π.χ. η Χαλκιδική.
Οσον αφορά την Jet2, τον κορυφαίο ταξιδιωτικό οργανισμό του Ηνωμένου Βασιλείου, με την Jet2.com και την Jet2holidays, η Ελλάδα μαζί με την πρώτη Ισπανία αποτελούν τις πιο δυνατές αγορές όπως προκύπτει αυτή τη στιγμή για τον όμιλο. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία ήδη προχωρά σε επέκταση της προσφοράς της για Ρόδο, Κέρκυρα, Κρήτη (Χανιά) και Κω γι’ αυτό το καλοκαίρι ως απάντηση στη ζήτηση λόγω της μεγάλης δημοτικότητας της χώρας τόσο από μεμονωμένους Βρετανούς όσο και από ταξιδιωτικά γραφεία. Ο CEO Στιβ Χέπι στη συνάντησή του με την κυρία Κεφαλογιάννη εξέφρασε επισήμως την πρόθεση του ομίλου να ενισχύσει την παρουσία του στην Ελλάδα και ότι σκοπεύει να έρθει στην Αθήνα για την υπογραφή σχετικής συμφωνίας. Το καλοκαίρι του 2025 σηματοδοτεί το μεγαλύτερο από ποτέ πρόγραμμα (σε αεροπορικές θέσεις και ταξιδιωτικά πακέτα) του ομίλου στη χώρα μας με πάνω από 3,1 εκατομμύρια προσφερόμενες θέσεις μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ελλάδας, ενώ στο peak της σεζόν υπολογίζεται ότι η αεροπορική Jet2.com θα έχει μέχρι και 328 αναχωρήσεις την εβδομάδα σε ελληνικούς προορισμούς.

Η Σαντορίνη
Ξεχωριστή περίπτωση φέτος αποτελεί η Σαντορίνη, η οποία από τον Φεβρουάριο αποτελεί φέτος το μεγάλο ερωτηματικό, με μεγάλες απώλειες, όπως είναι εύλογο, στην έναρξη της σεζόν, στο δίμηνο Απριλίου – Μαΐου. Κεντρικά, το μήνυμα που περνά εξαρχής και στο οποίο εξακολουθεί να επιμένει το υπουργείο Τουρισμού συνοψίζεται στο ότι το πρώτιστο είναι η ασφάλεια για κατοίκους και επισκέπτες στο νησί, με την Ελλάδα να έχει αποδεδειγμένα εμπειρία στη διαχείριση κρίσεων και εκτάκτων καταστάσεων σε ό,τι έχει να κάνει ειδικά με τον τουρισμό.
Από την πλευρά της, σε μια προσπάθεια στήριξης του νησιού, η Ενωση Ξενοδόχων Σαντορίνης βρέθηκε για πρώτη φορά σε δικό της περίπτερο στη διεθνή τουριστική έκθεση της ΙΤΒ. Το νησί σε συνεργασία με τον ΕΟΤ επιχειρεί σε αυτή τη φάση ολική επαναφορά και τόνωση της δυναμικής και ζήτησης, σε μια προσπάθεια να επανακάμψει από την κρίση που κορυφώθηκε μέσα στον Φεβρουάριο λόγω της σεισμικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνης Παγώνης εμφανίζεται σε αυτή τη φάση αισιόδοξος ότι η Σαντορίνη για μια ακόμη φορά θα μπορέσει να κάνει τη διαφορά «επιβεβαιώνοντας το όνομα, την ποιότητα, το κύρος, αλλά και τη δυναμική της στη διεθνή τουριστική αγορά».
Σε αυτή τη δεδομένη στιγμή οι κρατήσεις παραμένουν «παγωμένες» με πτώση σε ποσοστό πάνω από 20% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ειδικά στην έναρξη της σεζόν. Με δεδομένη την υποχώρηση του φαινομένου και τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα, όμως, υπάρχουν τα περιθώρια ώστε να μετριαστούν σημαντικά ή ακόμη και να καλυφθούν οι απώλειες.