ΠΟΛΙΤΕΙΑΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βουλή: Live η συνεδρίαση της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας με τους υπουργούς Υποδομών

synedriasi 2003 arthro

Ξεκίνησε η συνεδρίαση της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής στην οποία αναμένεται σφοδρή σύγκρουση για τα πεπραγμένα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Στη συνεδρίαση παρίστανται οι τέσσερις υπουργοί Υποδομών και μεταφορών των τελευταίων 10 ετών προκειμένου να τοποθετηθούν για τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρομικού δικτύου και τους λόγους που η σύμβαση 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 δεν έχει ακόμα παραδοθεί. Η συνεδρίαση πραγματοποιείται μετά από αίτημα της ΚΟ της ΝΔ και δίνουν το παρών οι πρώην υπουργοί Μιχάλης Χρυσοχοϊδης (2013-15), Χρήστος Σπίρτζης (2015 – 19), Κώστας Αχ. Καραμανλής (2019 – 2023) και ο νυν Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ο οποίος έχει αναλάβει αρμοδιότητες του υπουργείου Μεταφορών για την ανάταξη και την ασφαλή επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων.

Δείτε live τη συνεδρίαση της Επιτροπής της Βουλής

Χρυσοχοΐδης: Η σύμβαση 717 κρίθηκε νόμιμη απο το Ελεγκτικό Συνέδριο το 2014

Η συνεδρίαση ξεκίνησε με την εισηγητική τοποθέτηση του κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη ο οποίος τον Σεπτέμβριο του 2014 υπέγραψε ως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της κυβέρνησης Σαμαρά την σύμβαση 717 για την ανάταξη και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ο κ. Χρυσοχοϊδης τόνισε το έργο είχε κριθεί ως απόλυτης προτεραιότητας καθώς αφορούσε την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου το οποίο χαρακτηριζόταν από συστήματα ξεπερασμένης τεχνολογίας ή εκτός λειτουργίας.

Ο πρώην υπουργός υπογράμμισε ότι η σύμβαση 717 έλαβε την έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου το καλοκαίρι του 2014 και ακολούθως, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση ορίζοντας ως χρόνο υλοποίησης του έργου τον Σεπτέμβριο του 2016.

«Η πρώτη δουλειά αναδόχου ήταν να κάνει λεπτομερή καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του δικτύου και του εξοπλισμού. Το έργο ήταν απολύτως αναγκαίο διότι εν μέσω μνημονίων και κρίσης η Ελλάδα και η ΕΕ αποφάσισε να ολοκληρώσει την υποδομή στον βασικό άξονα από το Ρίο εως Προμαχώνα. Ορισμένα έργα σήμερα έχουν ολοκληρωθεί αλλά αναμένεται να παραδοθούν. Σημαντικός παράγοντας για όλα αυτά είναι η ασφάλεια δικτύου γι αυτό και το έργο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης κρίθηκε αναγκαίο να υλοποιηθεί» τόνισε ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Όπως εξήγησε «το έργο ονομάζεται ανάταξη και αναβάθμιση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα σημεία του δικτύου Αθήνα – Προμαχώνας. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φθαρμένο σύστημα αποφασίστηκε να γίνει η ταχύτερη αντικατάσταση των βλαβών. Το έργο έπρεπε να εκτελεστεί το συντομότερο. Ανάταξη σημαίνει ότι έχουμε πολλά συστήματα σηματοδότησης που τοποθετήθηκαν σε διαφορετικά χρονικά σημεία με άλλη τεχνική λογική φθαρμένα και εκτός λειτουργίας και εμείς θέλουμε να κάνουμε ενιαίο εκσυγχρονισμό . Αναβάθμιση σημαίνει πιστοποίηση του συστήματος με σύγχρονες πρακτικές και κανονισμούς της ΕΕ. Τηλεδιοίκηση είναι η εξ αποστάσεως απεικόνιση και χειρισμός της κυκλοφορίας».

«Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και τον Ιανουάριο του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει εντός του συμβατικού χρόνου, δυο χρόνια μετά, την σύμβαση αυτή μαζί με τα όσα εξέθεσα καταθέτω και το χρονολόγιο που περιλαμβάνει όλα τα γεγονότα που προανέφερα για να ωριμάσει το έργο εως την υπογραφή της σύμβασης» ανέφερε ο κ. Χρυσοχοϊδης κλείνοντας την αρχική του τοποθέτηση.

Σπίρτζης:  Η λογική όλοι έχουν ευθύνη σημαίνει ότι κανείς δεν θα έχει στο τέλος την ευθύνη

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών επί ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης ζητώντας να υπάρξει συνεδρίαση για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη

Ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για μεθόδευση να διαχυθούν οι ευθύνες για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.

«Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, μια δική μου αμέλεια, ένα δικό μου λάθος δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης, είναι δικό μου. Η λογική όλοι έχουν ευθύνη σημαίνει ότι κανείς δεν θα έχει στο τέλος την ευθύνη».

«Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες, συνολικές πολιτικές που έχουν οδηγήσει όχι μόνο τον σιδηρόδρομο αλλά όλη την Ευρώπη σε μια κακή πορεία, υπάρχουν παθογένειες στη χώρα μας αλλά και ευθύνες για το δυστύχημα που είναι προσωποποιημένες» πρόσθεσε ο κ. Σπίρτζης

Η συζήτηση επί της διαδικασίας

Η συζήτηση ξεκίνησε με διαδικαστικά θέματα από τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης οι οποίοι ζήτησαν να υπάρξουν κλητεύσεις και άλλων προσώπων για ακρόαση φορέων με τον πρόεδρό της, Αθανάσιο Μπούρα, να προτείνει αυτό να απασχολήσει την Επιτροπή στο τέλος της σημερινής συνεδρίασης.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν ζητήσει η σημερινή συνεδρίαση να αφιερωθεί των αιτιών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα με την ακρόαση των τεσσάρων παριστάμενων υπουργών, αλλά και άλλων προσώπων. «Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την παρουσία στην Επιτροπή των κυρίων Καραμανλή και Γεραπετρίτη για τη σύμβαση 717, αλλά και για τα όλα τα υπόλοιπα θέματα και εμείς θα το πράξουμε» πρόσθεσε ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ. Ζήτησε, δε, η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ακρόαση και άλλων προσώπων να γίνει εντός του μήνα και να μη χρειαστεί η πάροδος ενός μήνα για να συγκληθεί η Επιτροπή εκ νέου με τη διαδικασία της χρήσης του αιτήματος των 2/5 από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, υπενθύμισε ότι το κόμμα του είχε ζητήσει να κληθούν στην Επιτροπή και άλλα πρόσωπα και θεσμοί για να διερευνηθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπως η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι εργαζομένων, διευθύνοντες και πρώην διοικητές του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train. «Σωστά εκκλήθηκαν, εν αρχή αυτών των συνεδριάσεων είναι η ακρόαση των τεσσάρων πρώην Υπουργών αλλά δεν μπορεί να μην υπάρξουν και άλλες ακροάσεις. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα. Η σημερινή μας συνεδρίαση να θεωρηθεί η αρχή μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας, προκειμένου μετά από λίγες ημέρες να έχουμε προσκλήσεις για νέες ακροάσεις για το θέμα σύμφωνα με τα αιτήματα που έχουν καταθέσει τα κόμματα» πρόσθεσε ο κ. Καστανίδης.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ανέφερε ότι «εμείς έχουμε ζητήσει να κληθούν όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από το 2007 που άρχισε η απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επίσης και οι διοικήσεις του ΟΣΕ από τότε της Hellenic Train και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων».

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Γιώργος Μυλωνάκης, συμφώνησε με την συνέχιση της διαδικασίας λέγοντας ότι θα πρέπει στην Επιτροπή να κληθούν και οι υφυπουργού Υποδομών , υπεύθυνοι για τους σιδηροδρόμους και οι γενικοί γραμματείς και όχι μόνο η συζήτηση να περιοριστεί στην σύμβαση 717 αλλά και στις υπόλοιπες συμβάσεις.

Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε ότι το κόμμα της πιστεύει ότι θα πρέπει να κληθούν οι αρμόδιοι υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών, την ΕΡΓΟΣΕ, την ΓΕΟΣΕ, η ΡΑΣ , οι εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων.

Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ζήτησε να διεξαχθούν όσες συνεδριάσεις χρειάζονται και να μην ακολουθεί η διαδικασία των αιτημάτων της Αντιπολίτευσης (των 2/5) ώστε εντός του μήνα η Βουλή σε επίπεδο Επιτροπής να έχει ολοκληρώσει το έργο της πριν από την έκδοση του πορίσματος των Εμπειρογνωμόνων. «Θα πρέπει να μην μείνουμε στο στενός γράμμα του Κανονισμού της Βουλής ώστε το Κοινοβούλιο να ολοκληρώσει τις ακροάσεις του» πρόσθεσε ο Νίκος Βούτσης.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Αθανάσιος Μπούρας, έκλεισε τον κύκλο των παρεμβάσεων επί της διαδικασίας λέγοντας ότι «μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίασης θα επεξεργαστώ όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και τυχόν άλλα που μπορεί να προκύψουν. Καθώς σήμερα ξεκινάμε αυτή την διαδικασία με την σύμβαση 717.Και θα σας ενημερώσω σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής»

You may also like

Comments are closed.