
Ελαφρώς, ελπίζουμε, πιο σκοτεινά θα είναι φέτος τα Χριστούγεννα κυρίως για τα καταστήματα του κλάδου της εστίασης αλλά και τα εμπορικά, καθώς το κόστος του ρεύματος έχει τριπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι και τα περιθώρια σπατάλης έχουν περιοριστεί σημαντικά.
Εδώ και αρκετό καιρό επιχειρηματίες της εστίασης στην Πάτρα έχουν θέσει θέμα αύξησης τουλάχιστον στην τιμή του καφέ στο take away αλλά και στο κόστος του σέρβις εντός καταστήματος για φαγητό και ποτό.
Με βάση το λειτουργικό κόστος, ο «καφές στο χέρι» θα έπρεπε να πάει στα 3 ευρώ όμως οι ίδιοι οι καταναλωτές έβαλαν τέλος σε κάθε απόπειρα νέας ανατίμησης! Ήδη από την προηγούμενη, που έγινε μέσα στο έτος, η κατανάλωση έπεσε κατά 30% περίπου.
Αποκαλυπτικά σε σχέση με τα υπόλοιπα καταστήματα όπως εστιατόρια και νυχτερινά μαγαζιά, είναι τα πρώτα στοιχεία από την χειμερινή περίοδο που είναι στην διάθεση του ΣΚΕΑΝΑ σύμφωνα με τα οποία τέσσερις στους 10 καταναλωτές έχουν βάλει «φρένο» στην διασκέδαση και δύο στους 10 έχουν σηκώσει… χειρόφρενο στις εξόδους!
Είναι προφανές ότι οι ανατιμήσεις και ο φόβος έχουν αλλάξει την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων, οι οποίοι κάνουν περικοπές στη διασκέδαση και στις αγορές για να τα βγάλουν πέρα, σύμφωνα με μέλος του ΣΚΕΑΝΑ με τον οποίο συνομιλήσαμε.
Η σκέψη που επικρατεί στο σύλλογο της Πάτρας, και όχι μόνο, είναι τα μπει «τέλος» από 0,5 έως 1 ευρώ στον καφέ, από την ώρα που ο πελάτης κάνει χρήση του εξωτερικού χώρου με την θερμάστρα αερίου. Τέλος που μπορεί να κληθεί να πληρώσει, όπως και στο εξωτερικό, ακόμη και αυτός που είναι στην αναμονή για take away!
Η ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ…
Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά… Επιχειρήσεις που υπό το φόβο του ενεργειακού και λειτουργικού αδιεξόδου, σήκωσαν ήδη το διακόπτη και αλλάζουν τις συνήθειες τους, παραδειγματίζοντας συναδέλφους αλλά και τους πολίτες.
H Πατρινή αλυσίδα Coffee Island με 400 και πλέον καταστήματα σε Ελλάδα και εξωτερικό, χάρις σε πρωτοβουλία ενός συμπολίτη μηχανικού, του Νίκου Πολίτη και βέβαια του CEO της επιχείρησης στην Πάτρα, Κωνσταντίνου Κωνσταντινόπουλου, αποφάσισε το σβήσιμο του εξωτερικού φωτισμού των καταστημάτων κάθε βράδυ από την Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2022, προκειμένου να συμβάλλει στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Παράλληλα, για τον έλεγχο και συγκράτηση της κατανάλωσης ενέργειας η εταιρία ξεκίνησε τον έλεγχο χρονοδιακοπής μηχανών espresso, αντικατάσταση φωτισμού με LED κ.ά.
Τα μέτρα αυτά έφεραν θετικά αποτελέσματα μείωσης κατανάλωσης κατά 5,5% για ένα μέσο κατάστημα της εταιρείας που αυξάνεται στο 28% στα κεντρικά στην Πάτρα όπου εδώ και μια διετία προχωρά η εφαρμογή φωτοβολταϊκών, αντικατάσταση κλιματιστικών με inverter και κλείσιμο ενεργοβόρων μονάδων.
Για τα Coffee Island οι ανατιμήσεις σε καφέ και αναλώσιμα αγγίζουν το 70%, με τη διοίκηση να στηρίζει όμως με κάθε τρόπο το δίκτυό της που λειτουργεί μέσω σύμβασης δικαιόχρησης (franchise) εκπαιδεύοντας όλους σε τρόπους εξοικονόμησης.
Δεν είναι μόνο η Coffee Island! Τα καταστήματα Goody’s, τα Εverest και Flocafe στην Πάτρα έχουν ήδη προχωρήσει σε κινήσεις εξοικονόμησης, κλείνοντας φώτα και κλιματιστικές μονάδες εκεί που δεν χρειάζεται ενώ έχουν τροποποιήσει και τα ωράρια.
Είναι η ώρα να πάρουν το μήνυμα οι μικρές επιχειρήσεις του κλάδου στην Πάτρα που, σε ποσοστό 50% περίπου, μέχρι πρόσφατα, υπολόγιζαν πως θα «βγάλουν» τον επόμενο μήνα. Πλέον μία στις τρεις δεν διαθέτει ταμειακά διαθέσιμα ούτε για ένα μήνα καθώς, την περίοδο Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου, εξανεμίστηκαν όλα τα καλοκαιρινά έσοδα!
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ