ΚΟΙΝΩΝΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Την… ανιούσα παίρνουν οι τιμές για το Πασχαλινό τραπέζι

1
Τσουχτερές αυξήσεις για το Πασχαλινό τραπέζι αποτυπώνει η έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) δίνοντας μάλιστα στη δημοσιότητα συγκριτικό πίνακα σε σχέση με τις περυσινές τιμές.

 

ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ:

247369 53e50b1c5e 81ae11d526de2645

 

Αυτό που διαπιστώνεται είναι αύξηση 0,7% στην τιμή του τυπικού πασχαλινού καλαθιού, όσον αφορά τα σούπερ μάρκετ, σε σχέση με το Πάσχα του 2020. Όσο όμως για το κόστος των αμνοεριφίων, αυτό έχει εκτοξευτεί σε ένα πλαίσιο τιμής που ξεκινά από τα 7 ευρώ το κιλό και φθάνει ως και τα 10,90 ευρώ το κιλό, όπως διαπιστώθηκε και σε κεντρικό κρεοπωλείο της Πάτρας!

Το χειρότερο σενάριο είναι ότι η αύξηση των τιμών θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες, βάσει των εκτιμήσεων κύκλων της αγοράς. Δεν αποκλείεται να φτάσει ακόμα και τα 12,5 ευρώ το κιλό. Από μόλις 8,90 και 9,90 ευρώ το κιλό, που ήταν πέρυσι.

Οι κτηνοτρόφοι αποδίδουν τις αυξήσεις στη συρρίκνωση του κλάδου τους. Οι κρεοπώλες με τη σειρά τους, στην αύξηση των εξαγωγών λόγω του καθολικού Πάσχα. Που φέρνει μείωση δουλειάς, όπως λένε, μείωση ανθρώπινου δυναμικού κατ’ επέκταση, κι όλα αυτά μαζί οδηγούν σε αυξήσεις της τιμής για τον καταναλωτή.

ΙΕΛΚΑ: «Συνδυασμός παραγόντων “πιέζει” τις τιμές αυξητικά»

Αν και οι περισσότερες εξεταζόμενες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν μείωση, σημαντικά αυξημένη αναμένεται ότι θα είναι η τιμή του αρνιού την Μεγάλη Εβδομάδα με τις τιμές να μην έχουν διαμορφωθεί ακόμα. Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς ένας συνδυασμός παραγόντων πιέζει τις τιμές αυξητικά. Η μειωμένη διάθεση προϊόντων από το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω Brexit προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, οδήγησε σε απορρόφηση προϊόντων από την ελληνική αγορά προς το εξωτερικό για το καθολικό Πάσχα (ειδικά Ιταλία και Ισπανία), λόγω και του ότι το καθολικό Πάσχα φέτος «έπεσε» αρκετά νωρίτερα από το ορθόδοξο. Το ότι το ορθόδοξο Πάσχα φέτος «πέφτει» τόσο αργά σημαίνει ότι τα αμνοερίφια βάρους 10-13 κιλών τα οποία ζητούνται κυρίως από τους καταναλωτές είναι λιγότερα (γιατί τέτοια εποχή τα ζώα έχουν μεγαλώσει) και η μειωμένη προσφερόμενη ποσότητα σε αυτό το βάρος πιέζει την τιμή αυξητικά.

Τα προϊόντα που αναλύθηκαν αποτελούν αντιπροσωπευτικά προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού για τους Έλληνες καταναλωτές και η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς με πολυετή εμπειρία στον χώρο. Τα προϊόντα που εξετάστηκαν είναι: Αυγά 6αδα, Τσουρέκι, Ξύδι, Αλεύρι για όλες τις χρήσεις, Μουστάρδα, Φέτα, Γιαούρτι, Κρασί Μοσχοφίλερο, Μπύρες, Πατάτες, Ντομάτες, Βούτυρο, Μαρούλι, Φύλλο κρούστας, Αναψυκτικό τύπου Cola

Το συνολικά χαμηλό συγκριτικά με την προηγούμενη δεκαετία επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, τόσο στον κλάδο των σουπερμάρκετ, όσο και με τα ανταγωνιστικά κανάλια (π.χ. κρεοπωλείο, λαϊκή αγορά κλπ). Η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.

Παράλληλα, όπως καταγράφεται στις έρευνες καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας επηρεάζουν και τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού.

Συγκεκριμένα:

  • Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα. Το 2019, το 67% ή 2 στους 3 καταναλωτές συμμετείχαν σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό ήταν το 2020 μόλις 3%, ενδεχομένως φέτος να έχουμε ελαφρώς μεγαλύτερο ποσοστό, αλλά σίγουρα μακριά από το 2019.
  • Επίσης το 31% το οποίο επέλεγε να κάνει το πασχαλινό του τραπέζι στον κλάδο της εστίασης ως το 2019, για δεύτερη χρονιά πρακτικά μηδενίζεται λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας.
  • Τέλος παραμένει αυξημένη η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Χαρακτηριστικά, το ποσοστό που θα φτιάχνει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 51% στο 62%.

You may also like

Comments are closed.