ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
του Αχιλλέα Ροδίτη (από εφημ. Πολιτεία)
Κατακόρυφη «βουτιά» πραγματοποιούν οι πωλήσεις στα κοσμηματοπωλεία. Αυτό προκύπτει ξεκάθαρα, στο πλαίσιο του ρεπορτάζ της «Πολιτείας», στο οποίο οι δηλώσεις ιδιοκτητών επιχειρήσεων του κλάδου στην περιοχή της Πάτρας, κι όχι μόνο, παραπέμπουν με σαφήνεια σε μια εικόνα «ελεύθερης πτώσης» όσον αφορά την αγοραστική κίνηση στα χρυσοχοεία της πόλης και πέριξ αυτής. Αν και τέτοια εποχή, στην αρχή της άνοιξης, δηλαδή, η κίνηση σχεδόν πάντοτε εκτοξευόταν και κατέγραφε εντυπωσιακές ανόδους, φέτος ίσως είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει το εντελώς αντίθετο σε έναν βαθμό που προκαλεί ανησυχία στους επαγγελματίες.
Αυτό που τονίζεται είναι ότι την τρέχουσα εποχή αυξανόταν η ζήτηση λόγω της ταυτόχρονης ανόδου του αριθμού προγραμματισμένων γάμων και βαπτίσεων. Κάτι που όμως δείχνει να έχει πτωτική πορεία, όπως υπογραμμίζουν κοσμηματοπώλες.
Ο κ. Ντίνος Ξένος, για παράδειγμα, επί πολλά χρόνια δραστηριοποιούμενος με επιτυχία στον χώρο και με ευρύ πελατολόγιο Πατρινών και μη, εξηγεί στην «Πολιτεία», ότι «έχουμε μείωση γεγονότων που συνδέονται με την αγορά κοσμήματος, είτε μιλάμε για βέρες, είτε άλλα κοσμήματα. Είναι φανερό ότι πολλοί το… πάνε πιο πίσω χρονικά κάθε τέτοιο γεγονός».
Βέβαια, το ότι κυριαρχεί η μείωση σε χαρμόσυνες τελετές είναι κάτι που φαίνεται και από άλλους παρεμφερείς κλάδους, όπως των κέτερινγκ ή ακόμα και των ανθοπωλείων. Αλλά ακόμη ακόμη και από τους χώρους συνεστιάσεων και δεξιώσεων. Κυρίως όμως η επαλήθευση και επιβεβαίωση σε τυπικό επίπεδο προέρχεται από τα στοιχεία που υπάρχουν τόσο στον Δήμο, όσο και στην Μητρόπολη. Και σαφώς «συμφωνούν» αυτά τα στοιχεία με την εικόνα που περιγράφεται παραπάνω, αυτή, δηλαδή, της μειωμένης τάσης που υπάρχει για την τέλεση γάμων.
ΦΤΑΙΕΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Αλλά δεν είναι μόνο η υποχώρηση του αριθμού γαμήλιων τελετών που προκαλεί κάμψη στην αγοραστική κίνηση σε ό,τι έχει να κάνει με τον χρυσό και το ασήμι. Μία ακόμα εξήγηση, και μάλιστα πολύ σοβαρή απ’ το ό,τι φαίνεται, αφορά και την εναλλακτική οδό η οποία έχει αναπτυχθεί ευρύτερα, μέσω της πώλησης κοσμημάτων από το διαδίκτυο. Όπως μας λένε κοσμηματοπώλες, οι αγορές μέσω του ίντερνετ δεν έχουν «ανέβει» μόνο σε είδη σχετιζόμενα με την ένδυση, υπόδηση ή και τις οικιακές ανάγκες. Το διαδίκτυο και οι πλατφόρμες λιανεμπορίου έχουν πάρει «κεφάλι» και στον χώρο του κοσμήματος και μάλιστα σε βαθμό που προκαλεί προβληματισμό και αξίζει της προσοχής.
Με άλλα λόγια, είναι που είναι μειωμένη η ζήτηση, προστίθεται σε αυτό και το πρόβλημα της διοχέτευσης χρυσαφικών στην αγορά, μέσω των ανάλογων ιστοσελίδων.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ
Βέβαια αυτό που επισημαίνουν κοσμηματοπώλες με χρόνια εμπειρίας στο «τιμόνι» του κλάδου, είναι ότι «όσο κι αν προχωρά η τεχνολογία και όσο κι αν οι συναλλαγές μας μπορούν να γίνονται εύκολα και γρήγορα μέσω του διαδικτύου, η υπόθεση του κοσμήματος είναι τελείως διαφορετική υπόθεση». Επικαλούμαστε ξανά τον κ. Ξένο ο οποίος επί αυτής της διάστασης του θέματος τονίζει ότι «οι κίνδυνοι είναι πολλοί». Και επικαλείται και πληθώρα παραδειγμάτων επ’ αυτού. Λέγοντας, ουσιαστικά, ότι το κόσμημα είναι κάτι που πρέπει να το βλέπει κανείς από κοντά, να το πιάνει, να το ψηλαφίζει, να το δοκιμάζει, να το ξανα-δοκιμάζει. Να αποκτά την εμπειρία του προτού πάρει την απόφαση της αγοράς του. Να το νιώσει και να το αισθανθεί. Και να αποκτήσει ταυτοχρόνως και την διαπροσωπική σχέση με τον κοσμηματοπώλη, για ό,τι τυχόν χρειαστεί μετά την αγορά. «Υπάρχουν πολλά παραδείγματα που άλλο παρήγγειλαν στο διαδίκτυο, άλλο παρέλαβαν. Που άλλο πλήρωσαν και άλλο φόρεσαν», εξηγεί χαρακτηριστικά ο Πατρινός κοσμηματοπώλης. Υπογραμμίζοντας με έμφαση αυτήν την σημαντική πτυχή, που κατά τον ίδιο και πολλούς συναδέλφους του, δεν πρέπει να αφήνει αδιάφορους τους ενδιαφερόμενους αγοραστές.