Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

Facebook
Twitter

 

Ο Ιάπωνας καλλιτέχνης επισκέφτηκε για πρώτη φορά το εργοστάσιο της Hublot το 2019. Χρειάστηκαν όμως αρκετά χρόνια μέχρι να υλοποιηθεί η αρχική ιδέα του, καθώς οι τεχνικές απαιτήσεις για ένα ρολόι με κάσα από ζαφείρι ήταν ιδιαίτερα υψηλές. Η επεξεργασία του κρυστάλλου ζαφειριού είναι εξαιρετικά σύνθετη, δαπανηρή και χρονοβόρα και η Hublot είναι μία από τις ελάχιστες ωρολογοποιίες που το χρησιμοποιούν για την κατασκευή κασών.
Το απόλυτα διαυγές ΜP-15 έχει καντράν πλαισιωμένο από πέταλα -το iconic μοτίβο του Μurakami είναι το λουλούδι- και η Hublot έπρεπε να βρει πώς θα αποδώσει τις καμπύλες τους σε αυτό το δύσκολο υλικό. Στην παρουσίαση του ρολογιού που κυκλοφορεί σε μόλις 50 κομμάτια, ο 62χρονος εικαστικός δήλωσε: «Ήθελα να εκφράσω πώς ο κόσμος δεν είναι 4D αλλά ένα πολυσύμπαν. Είμαι ένας geek της φυσικής, βλέπω τον χρόνο όχι γραμμικό αλλά πολύπλευρο.»

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

MP-15 TAKASHI MURAKAMI TOURBILLON SAPPHIRE

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

 

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

Ο Iάπωνας καλλιτέχνης με το MP-15 Takashi Murakami Tourbillon Sapphire που κυκλοφορεί σε περιορισμένη έκδοση των 50 κομματιών. Photo: @takashipom/Instagram

O Μurakami έχει κερδίσει την φήμη του δημιουργώντας ένα ασύλληπτα πολύχρωμο σύμπαν. «Με θεαματικό τρόπο, μία αυθεντία της τέχνης και της ποπ κουλτούρας φαντάζεται τα τέρατα που διαπερνούν τον πραγματικό και τον εικονικό κόσμο μας» αναφέρει το Αsian Art Museum του Σαν Φρανσίσκο για την έκθεση Takashi MurakamiUnfamiliar People — Swelling of Monsterized Human Ego. Μέχρι τις 12 Φεβρουαρίου, οι αίθουσες του μουσείου θα φιλοξενούν 75 μνημειώδη έργα του –μπλε και κόκκινους δαίμονες, φωσφορικά καρτούν με τεράστια κεφάλια και εξωπραγματικά πλάσματα με καλειδοσκοπικά μάτια που συμβολίζουν το παραμορφωμένο ανθρώπινο εγώ μετά την παρατεταμένη έκθεση του στη «λούπα προσοχής» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Όπως επισημαίνει το Wallpaper, ο Μurakami χρησιμοποιεί τέρατα για να εξετάσει «την ανθρώπινη συμπεριφορά απέναντι στην περίπλοκη συγκυρία όπου βρισκόμαστε σήμερα: ένα χαοτικό παρόν και ένα σχεδόν απεριόριστο ψηφιακό μέλλον».

Στην άλλη άκρη του κόσμου, στο Μουσείο Τέχνης του Κιότο, ετοιμάζεται μια ακόμα μεγάλη ατομική έκθεση του αποκαλούμενου Άντι Γουόρχολ της Ιαπωνίας. Με τίτλο “Takashi Murakami Mononoke Kyoto”, θα περιλαμβάνει 170 έργα και όλα τα εμβληματικά στοιχεία του τρελού κόσμου του, τα γελαστά λουλούδια από pixel, τα next-gen άβαταρ και τα ψυχεδελικά κρανία.

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

Takashi Murakami Unfamiliar People Swelling of Monsterized Human Ego, στο Αsian Art Museum του Σαν Φρανσίσκο.

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

το Polyrhythm με τα πλαστικά στρατιωτάκια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

Το έργο Tan Tan bo δημοπρατήθηκε στις 15 Νοεμβρίου του 2018 από τον οίκο Christie’s έναντι του ποσού των 4.550.000 ευρώ.

Έχουν περάσει πάνω από τρεις δεκαετίες από τότε που νοίκιασε ένα στούντιο στο Μπρούκλιν για 80 δολάρια, μια εποχή που ήταν αβέβαιο αν θα είχε κάτι να φάει την επόμενη μέρα, όπως εξομολογήθηκε στο Artsy. Tότε παρουσίασε τα πρώτα έργα του –όπως το Polyrhythm (1991) με τα πλαστικά στρατιωτάκια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, με τίτλο εμπνευσμένο από μια συνέντευξη του David Byrne. Σήμερα, όλα αυτά μοιάζουν πολύ μακρινά μπροστά στα εκατομμύρια που πωλούνται οι πίνακες του, όπως το «magnum opus» του, Τan Tan Bo (2001) που απεικονίζει τον Μr. DΟΒ, τον πρώτο σε ένα πάνθεον χαρακτήρων εμπνευσμένων από την κουλτούρα των anime και των manga.

O Τakashi Murakami γεννήθηκε στο Τόκιο το 1962. Ο πατέρας του ήταν οδηγός ταξί, η μητέρα του είχε μεγάλη αγάπη στο κέντημα και τον σχεδιασμό υφασμάτων. Μεγάλωσε σε ένα υβριδικό περιβάλλον, ανάμεσα στην ιαπωνική παράδοση και τις δυτικές επιρροές – μαθήματα καλλιγραφίας και βουδιστικές τελετές από τη μία, εκθέσεις του Ρενουάρ και του Γκόγια από την άλλη. Στην εφηβεία, σε αυτές τις επιρροές προστέθηκαν και τα manga – άλλωστε μεγάλο μέρος των έργων του είναι αφιερωμένο στους otaku, την υποκουλτούρα των φανατικών οπαδών manga, anime και βιντεοπαιχνιδιών. Το 1988, ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην ιαπωνική ζωγραφική στο Εθνικό Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών και Μουσικής του Τόκιο και το 1989 παρουσίασε την πρώτη του έκθεση.

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

Detail of Takashi Murakami’s “The 500 Arhats” PRIVATE COLLECTION, 2012 Takashi Murakami Kaikai Kiki Co., Ltd

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

Judgement Day

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

Louis Vuitton x Takashi Murakami Monogram Cherry Speedy 25

Πώς ένα προϊόν γίνεται έργο Τέχνης: Ο απίθανος κόσμος ενός μεγάλου Ιάπωνα καλλιτέχνη

Hajime Asaoka & Takashi Murakami Collaboration

Το επιδραστικό καλλιτεχνικό κίνημα Superflat που επινόησε ο ίδιος πριν από δύο δεκαετίες, με ρίζες στα manga και στα ukiyo-e, τις «εικόνες ενός ρέοντος κόσμου» του 17ου-19ου αιώνα. Τα NFT που δημιούργησε στην πανδημία με την λαμπερή pixel art που μοιάζει να νοσταλγεί τα παλιά βιντεοπαιχνίδια της κονσόλας Nintendo. Οι στολισμένες με γελαστά κεράσια τσάντες Louis Vuitton και οι συνεργασίες με Crocs, Supreme αλλά και με τον ανεξάρτητο Ιάπωνα ωρολογοποιό Ηajime Asaoka. Τέλος, η μνημειώδης εγκατάσταση πλάτους 100 μέτρων “The 500 Arhats” που συμβολίζει την απόγνωση μετά την καταστροφή της Φουκουσίμα, και οι πίνακες με τα ψάρια και τα νούφαρα εμπνευσμένοι από εκδρομές στο ποτάμι με τον πατέρα του. Ο Μurakami αποκαλύπτει με το απίθανα εκτεταμένο έργο του πως οραματίζεται τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης: ένα κόσμο με άπειρες δυνατότητες και πολλαπλές προεκτάσεις – παραδοσιακές, φουτουριστικές, ψηφιακές και εικονικές.

Μοιραστείτε το άρθρο :

Δείτε επίσης...

Eγγραφή στο Newsletter

Scroll to Top