ΑΧΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ - Politeia News Blue logo

ΠΑΤΡΑ – Δ. ΕΛΛΑΔΑ

#ΠΑΤΡΑ

#ΚΑΙΡΟΣ

#ΚΟΙΝΩΝΙΑ

#COVID19

#Δ.ΕΛΛΑΔΑ

#ΑΘΛΗΤΙΚΑ

#ΚΟΡΩΝΟΙΟΣ

#ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ

#ΥΓΕΙΑ

Το σχέδιο του νέου Προέδρου του ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδας | Οι στόχοι του νέου Ευάγγελου Καραχάλιου και ο πήχης…

Facebook
Twitter
Ο νέος Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας κ. Ευάγγελος Καραχάλιος μιλά για όλα στη σημερινή του συνέντευξη του στην «Πολιτεία»…

 

Συνέντευξη στον Αχιλλέα Ροδίτη: 

  • Ποια είναι τα συναισθήματα και οι πρώτες σκέψεις με την ανάληψη των καθηκόντων σας;

Η συγκίνηση αναμφίβολα επικρατεί. Χρημάτισα κατά το προηγούμενο διάστημα και Γενικός Γραμματέας του φορέα ωστόσο υπάρχουν έντονα συναισθήματα. Αυτά βέβαια κρατάνε για πολύ λίγο. Και τα μοιράζομαι με στενά δικούς μου ανθρώπους. Οι ευθύνες είναι βαρύτατες και δεν υπάρχει η πολυτέλεια να μένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο περιθώριο. Ο τεχνικός κόσμος συναντά προβλήματα και δυσκολίες στην καθημερινότητα του. Με αποτέλεσμα την χαρά να την διαδέχεται η περίσκεψη και η αίσθηση καθήκοντος.

  • Στην πρώτη σας δήλωση γράψατε: κάποιοι επέλεξαν σκόπιμα την αποχή για να οδηγήσουν σε τέλμα την ύψιστη δημοκρατική διαδικασία εκλογής Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας. Γιατί συνέβη; Τι ήθελαν να αποτρέψουν;

Κοιτάξτε, η δημοκρατική νοοτροπία και ο σεβασμός απέναντι στους θεσμούς δεν είναι δυνατόν να εξασκούνται εκ περιτροπής. Και για να είμαι πιο σαφής η αιχμή κατευθυνόταν προς την ΔΚΜ που προτίμησε να «δοξαστεί» δια της απουσίας της. Διεκδικώντας το προεδρείο χωρίς να παραστεί θεωρώντας την φυγομαχία της, πολιτική στάση. Κύριε Ροδίτη κατανοώ απόλυτα την αντίληψη κάποιων να αποδεικνύουν σε κάθε ευκαιρία την νομιμοφροσύνη τους στον πολιτικό τους χώρο. Και πιθανώς εντός αυτού του πλαισίου η ΔΚΜ, η παράταξη που εκπροσωπεί τη ΝΔ, να επιθυμεί να στοιχηθεί πίσω από την κυβερνητική οδηγία για μια «έντιμη αποχή». Με γειά της με χαρά της. Ωστόσο δεν μπορεί χωρίς θέσεις, χωρίς διάθεση για επιχειρηματολογία πάρα μόνο με παρασκηνιακές υπεκφυγές να διεκδικεί το προεδρείο. Ας μην ξεχνάμε όμως, πως η ιστορία γράφεται από τους παρόντες.

KARAXALIOS KENTRIKH

  • Κύριε Καραχάλιο είπατε: «Το ΤΕΕ οφείλει και πρέπει εξάλλου, να αποτελεί θεσμικό αντίβαρο στις εκάστοτε κυβερνητικές και αυτοδιοικητικές επιλογές». Ποια θέματα της Πάτρας, αλλά και ευρύτερα, αποτελούν για εσάς πρώτες προτεραιότητες;

Κάνοντας μια σύντομη προγραμματική ανάλυση, είναι αταλάντευτη η δέσμευσή μας για την προώθηση της δημιουργίας ενός ολοκληρωμένου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών το οποίο θα συνδέει τους παραγωγικούς πόλους της και θα αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής των πολιτών. Δυστυχώς, οι καθυστερήσεις και η έλλειψη σαφούς προγραμματισμού για το σιδηροδρομικό δίκτυο από την Αθήνα ως την Καλαμάτα και οι διαρκείς αντιφατικοί χειρισμοί από πλευράς κυβερνητικών παραγόντων κάνουν το ρόλο ενός μαχητικού και διεκδικητικού ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας ακόμη πιο σημαντικό, όπως βέβαια και η απουσία δημόσιου διαλόγου και διεκδίκησης για τη δρομολόγηση κατασκευής εμπορευματικού τμήματος στο Νέο Λιμένα Πατρών. Το ίδιο ισχύει και για το Φορέα Διαχείρισης του φράγματος Πείρου-Παραπείρου.

Για όλα αυτά το ΤΕΕ έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις αλλά από τη συζήτηση στην υλοποίηση, όπως βλέπετε υπάρχει απόσταση την οποία πρέπει να διανύσουμε και μάλιστα γρήγορα.

 

«ΠΡΑΣΙΝΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ»

Είναι επίσης προφανές για εμάς ότι η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να βρει τη Δυτική Ελλάδα και την Πάτρα στο περιθώριο. Είναι προφανές ότι η κατασκευή δικτύων Φυσικού Αερίου είναι μια θετική εξέλιξη για την οποία έχουμε εργασθεί με πρωταγωνιστικό ρόλο εδώ και πολλά χρόνια. Όμως, ο κορεσμός του Δικτύου Μεταφοράς και Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας δεν θα αντιμετωπισθεί ακόμη και με την ολοκλήρωση του τρέχοντος έργου για τη γραμμή Υπερυψηλής Τάσης, γιατί πολύ απλά οι ανάγκες σε ανάπτυξη των ΑΠΕ είτε σε σπίτια είτε σε Δημόσια Κτίρια, αλλά και μέσω Ενεργειακών Κοινοτήτων είναι τόσο μεγάλες που, πραγματικά έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε και η διεκδίκηση περισσότερων επενδύσεων από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναβάθμιση του Ηλεκτρικού Χώρου είναι πρώτης προτεραιότητας.

 

«ΔΙΚΑΙΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ…»

Χρειαζόμαστε μια Δίκαιη και Δημοκρατική Πράσινη Μετάβαση για να αντιμετωπίσουμε την Κλιματική Αλλαγή αλλά και την Ενεργειακή Φτώχεια. Το ίδιο δίκαιη, ανθεκτική και αποτελεσματική πρέπει να είναι η διαχείριση των απορριμμάτων. Έχουμε μείνει, τραγικά, πίσω ως χώρα από την υπόλοιπη Ευρώπη και η λύση επιβολής προστίμων στους Δήμους μέσω της παρακράτησης πόρων δεν δίνει πραγματική λύση στο πρόβλημα. Το ΤΕΕ θα διαδραματίσει ενεργό ρόλο και έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις τις οποίες επικαιροποιεί σε μόνιμη βάση. Τέλος, για εμάς αποτελεί πολύ σημαντική προτεραιότητα ο επανασχεδιασμός της αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής σε επίπεδο πρόληψης, πρώτιστα και με σύγχρονα εργαλεία.

 

«ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ»

Επιπλέον, η αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας όπως η πρώην Χαρτοποιία Λαδόπουλου και η ολοκληρωμένη Ανάπλαση του Θαλάσσιου Μετώπου της Πάτρας συνιστούν κρίσιμες παραμέτρους για την ποιότητα ζωής των πολιτών. Το ίδιο κρίσιμη είναι και η δρομολόγηση έργων όπως η κατασκευή νέου Κτιρίου Νοσοκομείου Παίδων με σύγχρονες υποδομές και στελέχωση. Τέλος, για εμάς είναι πολύ σημαντικό να δούμε συγκροτημένα και αποφασιστικά τη διασφάλιση του δημόσιου χώρου μέσα από την επανεξέταση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Χρειαζόμαστε περισσότερο πράσινο και ήδη έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες και κοστολογημένες προτάσεις για το θέμα αυτό.

  • Στο θέμα των κτιρίων της πόλης, για παράδειγμα, της αντισεισμικής θωράκισής τους, υπάρχει άποψη;

Πρώτο και βασικό ζήτημα είναι η χαρτογράφηση των χαρακτηρισμένων ως «κενών» κατοικιών οι οποίες σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος αποτελούν το 35% των κτιρίων που μπορούν να έχουν χρήση κατοικίας. Στα πλαίσια της κοινωνικής πολιτικής στέγασης αποτελεί κρίσιμη παράμετρο μιας και θα συμβάλει στην αναβάθμιση της εικόνας των πόλεων αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι θα συμβάλει στην αποκλιμάκωση του κόστους στέγασης, το οποίο έχει αυξηθεί κατά 8.9% τα τελευταία χρόνια με το ποσοστό διαθέσιμου εισοδήματος που ξοδεύουν οι Έλληνες για στέγαση να είναι το υψηλότερο στην Ε.Ε. και έφτασε το 2022 στο 34.2%, όταν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι ξοδεύουν κατά μέσο όρο το 19.9%. Μέσα σε αυτήν την πολιτική εντάσσεται και η αντισεισμική και ενεργειακή θωράκιση του γερασμένου κτιριακού αποθέματος μας. Το ΤΕΕ όχι μόνο έχει καταθέσει προτάσεις για αυτά τα ζητήματα αλλά έχει και επιχειρησιακό ρόλο στην υλοποίηση αυτών των πολιτικών.

  • Και επίσης, στο θέμα των πολυ-συζητημένων Αντιδρομήσεων;

Οι αντιδρομήσεις που επίκεινται στο κέντρο της Πάτρας αποτελούν μια ιστορική συνέχεια των τελευταίων 20 ετών. Η επιτυχής ολοκλήρωσή τους εξαρτάται σε απόλυτο βαθμό από την οριστικοποίηση σοβαρών κυκλοφοριακών μελετών αλλά και από την απάντηση που θα δώσουμε συγκροτημένα ως φορείς και ως κοινωνία. Το αυτοκίνητο πρέπει να μείνει εκτός κέντρου και θα πρέπει να εφαρμόσουμε όλες τις καλές πρακτικές για να το καταφέρουμε ότι έχουν καταφέρει άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις εδώ και πολλά χρόνια. Άρα χρειαζόμαστε, αποφασιστικότητα και σοβαρό σχεδιασμό. Δυστυχώς, ακόμη δεν έχουμε φθάσει στο βαθμό ωριμότητας που απαιτείται.

  • Η Πάτρα τι μπορεί να περιμένει από το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας;

Για εμάς ο ρόλος του ΤΕΕ είναι συγκεκριμένος και το έχουμε αποδείξει στην πράξη. Έχουμε επιλέξει να υπηρετούμε ένα ΤΕΕ ακηδεμόνευτο, ανεξάρτητο, ακομμάτιστο με πολιτικές θέσεις και τεχνοκρατική τεκμηρίωση, με συνεισφορά στους κοινωνικούς αγώνες αλλά και στις απαιτούμενες αλλαγές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, με προτάσεις για την παραγωγική ανασυγκρότηση, για μια νέα σχέση μεταξύ των ανθρώπων και του φυσικού περιβάλλοντος, για την κοινωνική πολιτική με προτεραιότητα την κοινωνία, τη χώρα αλλά και την εξασφάλιση του σύγχρονου ρόλου του μηχανικού.

  • Και κάτι καθαρά για τον κλάδο σας. Σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερων δυσκολιών, ο Μηχανικός σήμερα πόσα εμπόδια καλείται να υπερπηδήσει για την επιβίωσή του;

Ο Τεχνικός κόσμος χαρακτηρίζεται από την πολυδιάστατη δραστηριοποίησή του. Είναι δε ένας κλάδος ο οποίος βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη μιας και η άσκηση του επαγγέλματος του Μηχανικού εξαρτάται από τις τεχνολογικές και θεσμικές μεταβολές οι οποίες τα τελευταία 15 χρόνια είναι, ομολογουμένως, πάρα πολλές. Δυστυχώς, η πολιτεία στα λόγια εκθειάζει το ρόλο του μηχανικού αλλά στην πράξη βλέπουμε στρεβλώσεις οι οποίες έχουν συγκεκριμένο πολιτικό, οικονομικό και πρακτικό αποτύπωμα. Είναι πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης να συγκεντρώσει το 80% των έργων στις πολύ μεγάλες κατασκευαστικές επιχειρήσεις.

Επιπλέον, το γεγονός ότι οι τεχνικές υπηρεσίες και οι Υπηρεσίες Δόμησης παραμένουν τραγικά υποστελεχωμένες και με αμοιβές εξευτελιστικές, δημιουργούν ανυπέρβλητα προβλήματα γιατί η υλοποίηση των δημόσιων και ιδιωτικών έργων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αρτιότητα αυτών αλλά και στην ταχύτητα εξυπηρέτησης των πολιτών. Εμείς από την πλευρά μας θα επενδύσουμε στη μόνιμη και πυκνή επιμόρφωση των Μηχανικών για όλους τους τομείς που είναι κρίσιμοι για την άσκηση του επαγγέλματος αλλά και σε κάθε ενέργεια που θα αντιμετωπίζει τις στρεβλώσεις που διαμορφώνονται από πολιτικές επιλογές όπως αυτές που προανέφερα.

Σε κάθε περίπτωση, να περιμένετε έναν ενεργό, παρεμβατικό και αποτελεσματικό ρόλο του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, με επίκεντρο τον απλό Μηχανικό αλλά και την ανάπτυξη του τόπου με έργα ουσίας που εκπληρώνουν τους στόχους της περιβαλλοντικής προστασίας, της κοινωνικής ισότητας και της οικονομικής ανάπτυξης.

  

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΣ

Βιογραφικό

Χωροτάκτης-Πολεοδόμος Μηχανικός Περιβάλλοντος

ΜScΑστικόςΣχεδιασμός, UniversityCollegeLondon (UCL)

ΜΒΑ-Total Quality Management, ΠανεπιστήμιοΠειραιά.

Διατηρεί τεχνικό γραφείο μελετών στην Πάτρα με κύρια αντικείμενα τόσο τις περιβαλλοντικές υποδομές όσο και τον χωροταξικό και πολεοδομικό προγραμματισμό και σχεδιασμό.

Επί 7 χρόνια υπήρξε επιστημονικός συνεργάτης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, υπεύθυνος για πλήθος τεχνικών έργων υποδομής και περιβάλλοντος

Από το 2019 είναι Γενικός Γραμματέας του ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Ελλάδας και εκλεγμένο μέλος της αντιπροσωπείας του ΤΕΕ /ΤΔΕ από το 2013. Είναι μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών (ΣΕΠΟΧ) και του Συλλόγου Ελλήνων Μηχανικών Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΣΕΜΧΠΑ), ενώ στο παρελθόν ήταν μέλος στο Δ.Σ. του Απόλλωνα Πατρών.

0022

Μοιραστείτε το άρθρο :

Δείτε επίσης...

Eγγραφή στο Newsletter

Scroll to Top